Kupili pociągi za 310 mln zł... bez toalet. Ale będzie wi-fi. "Internet będzie, ale o kiblach nikt nie pomyślał"

W maju Szybka Kolej Miejska w Warszawie podpisała umowę z bydgoską firmą PESA na dostawę nowych pociągów. To największy zakup w historii SKM - wartość zamówienia to ok. 310 mln zł. Fakt, że pociągi nie będą posiadały toalet, wzbudził emocje wśród niektórych mieszkańców.

Na stołeczne tory wyjadą pociągi „Elf” drugiej generacji. Dostarczy je bydgoska PESA. Jak mówiła w momencie podpisania umowy Renata Kaznowska, zastępca prezydent Warszawy, to największy zakup w historii kolejowego przewoźnika.

- Nowe pociągi znacznie zwiększą możliwości przewozowe spółki i pozwolą na uruchomienie kolejnych aglomeracyjnych połączeń, m.in. do Piaseczna i Ożarowa Mazowieckiego - przekonywała.

Wi-fi w pociągach SKM

Jak dodała, będą pierwszymi w SKM z bezpłatnym dostępem do internetu dla pasażerów. - Elfy II będą klimatyzowane i dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Zostaną wyposażone w monitoring, nowoczesny system informacji pasażerskiej, kasowniki, automaty biletowe, hotspoty wi-fi, ładowarki USB oraz defibrylatory AED – informowała Krystyna Pękała, prezes zarządu Szybkiej Kolei Miejskiej.

Jaką moc będzie miało wi-fi? Tego przedstawiciele SKM jeszcze nie wiedzą. - Nawet producent PESA tego nie wie - mówi Kamil Migała, rzecznik SKM. - Dopiero, jak będą składać pociągi, to będą wspólnie z nami oraz firmą, która dostarcza internet, dobierać moc sygnału. W zeszłym roku przez około dwa miesiące przeprowadzaliśmy już testy zasięgu tego sygnału mobilnego na wszystkich liniach, na których jeżdżą nasze pociągi i mam informację, że testy wypadły pomyślnie - dodaje.

Po co internet?

"Internet będzie, ale o kiblach znów nikt nie pomyślał! Przy pilnej potrzebie nikomu nie jest potrzebne wi-fi!" - napisał serwisowi tustolica.pl jeden z użytkowników kolejki SKM.

Czytelnik Mateusz podziela jego zdanie. "Toalety w pociągu są potrzebne. Podróż często może trwać dłużej niż godzinę, a jeżdżą tam przecież nie tylko zdrowi, młodzi single, ale także rodziny z małymi dziećmi, osoby starsze, chore. Jadąc autobusem, tramwajem, łatwiej wysiąść i szybko znaleźć jakąś toaletę w mieście. Ale jadąc SKM-ką? Tu problem już jest moim zdaniem zdecydowanie większy" - napisał.

Inne zdanie ma na ten temat pan Piotr, który na co dzień korzysta z komunikacji miejskiej w Warszawie. - To szukanie problemów tam, gdzie ich nie ma - przekonuje. Twierdzi, że na tak krótkich trasach toalety w pociągach nie są potrzebne. - Nie ma ich w analogicznych kolejkach miejskich w Londynie, Nowym Jorku, czy Paryżu. Ludzie się oburzają, a ciekawy jestem, jaka byłaby ich reakcja, gdyby te toalety były brudne i odrażające? Bo przecież nie sztuka jest kupić pociąg z toaletami. Trzeba zapewnić obsługę, sprzątanie - mówi w rozmowie z Metrowarszawa.gazeta.pl.

Nie przewidujemy montażu toalet

Najdłuższa trasa SKM z Wieliszewa na Lotnisko Chopina trwa ponad godzinę (dokładnie 65 minut), trasa S1 i S2 - ok. godziny.

Na większości stacji kolejowych w mieście toalet nie ma (na których są konkretnie - czekamy na informację od PKP PLK i PKP SA). Znajdziemy je w drugim przewoźniku obsługującym aglomerację warszawską - Kolejach Mazowieckich. Zdarza się jednak, że toalety są nieczynne.

Czy SKM w ogóle rozważa montaż toalet? Na razie nie ma o tym mowy. - Z uwagi na aglomeracyjny charakter połączeń obsługiwanych przez pociągi SKM oraz związaną z tym konieczność zapewnienia jak największej liczby miejsc dostępnych dla pasażerów, obecnie nie przewidujemy w nich montażu toalet - poinformował Kamil Migała, rzecznik SKM.

Wydłużenie pociągów kursujących w godzinach szczytu

Do Warszawy, w ciągu 2 lat od podpisania umowy, trafi 13 pociągów - 8 pięcioczłonowych i 5 czteroczłonowych. Podstawowe zamówienie obejmuje także dostawę symulatora jazdy, przeszkolenie pracowników oraz wykonywanie wszelkich niezbędnych przeglądów i napraw przez okres piętnastu lat. Natomiast do końca 2023 roku, stołeczny przewoźnik otrzyma pozostałe 8 pociągów – 7 pięcioczłonowych i 1 czteroczłonowy.

Nowy tabor jak informuje SKM, pozwoli na wydłużenie pociągów kursujących w godzinach szczytu oraz uruchomienie nowych połączeń po zakończeniu prac remontowych i modernizacyjnych w obrębie Warszawskiego Węzła Kolejowego.

Czy toalety w pociągach SKM są potrzebne? Wyraź swoją opinię: listy_do_metrowarszawa@agora.pl.

Zeszliśmy 3 metry pod Stare Miasto. Zobacz film!

Więcej o: