Miasto blokuje realizację kluczowej inwestycji? Minister Adamczyk: Oburzające działania

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk oskarża władze Warszawy o blokowanie budowy kluczowego odcinka Południowej Obwodnicy Warszawy. "Apeluję o zaprzestanie sporów" - pisze.

Oświadczenie minister przesłał Polskiej Agencji Prasowej. Jej fragmenty pojawiły się w serwisie Tvnwarszawa.pl.

Te oburzające działania

"Władze Warszawy: Platforma Obywatelska, Hanna Gronkiewicz-Waltz uniemożliwiają rozpoczęcie budowy kluczowego odcinka Południowej Obwodnicy Warszawy. Te oburzające działania prowadzą do opóźnienia na tej kluczowej, wyczekiwanych przez warszawiaków inwestycji" - napisał Adamczyk w przesłanym w sobotnim oświadczeniu.

Zaapelował do warszawskich polityków PO oraz prezydent Warszawy, aby zaprzestali sporów i działań uniemożliwiających wejście wykonawcy na plac budowy. 

POW - o co chodzi?

Na jednym z odcinków Południowa Obwodnica Warszawy (na Ursynowie) ma przebiegać przez tunel. Na drodze POW leży targowisko, którego umowa dzierżawy terenu wygasła w połowie 2017 roku. Ma ono zostać przeniesione na drugą stronę skrzyżowania i stanąć tam, gdzie obecnie znajduje się pętla autobusowa przy Płaskowickiej (przestała działać na początku grudnia).

Miasto już przeprowadziło konkurs na obsługę bazarku - zgłosiła się jedna firma - właściciele Bazarku Na Dołku. Sprawa budzi duże emocje na Ursynowie. Mieszkańcy dzielnicy nie są zadowoleni z zamknięcia pętli. Twierdzą, że miasto zmieniło trasy bez konsultacji z nimi.

Dyskusja o likwidacji pętli

Jak informuje Tvnwarszawa.pl, umowa na dzierżawę terenu po pętli miała zostać podpisana w najbliższych dniach. Jednak w czwartek w czasie sesji Rady Warszawy radny Piotr Guział złożył wniosek, w którym pisze, że w opinii inwestora GDDKiA pętla nie koliduje z POW. Na prośbę szefa PO zgodził się, żeby dyskusja o likwidacji pętli na rzecz bazaru odbyła się na posiedzeniu komisji infrastruktury 27 lutego. Pod warunkiem, że do tego czasu nie będzie podpisana umowa dzierżawy.

Aktualny termin zakończenia budowy wyznaczono na sierpień 2020 r. Jeżeli przeprowadzka kupców będzie się przedłużać, wykonawca inwestycji, firma Astaldi, będzie mogła wystąpić do GDDKiA o nowy termin zakończenia budowy.

Nie wpływa to na harmonogram budowy POW

Jak przekazał nam Bartosz Milczarczyk, rzecznik stołecznego ratusza, bazarek zostanie niebawem przeniesiony, a działka będzie przekazana wykonawcy Południowej Obwodnicy Warszawy.

"Komisja infrastruktury Rady Miasta otrzyma pełną informację na ten temat na najbliższym posiedzeniu, 27 lutego. W żaden sposób nie wpływa to na harmonogram budowy POW. Problem nie tkwi w wydaniu działki, tylko w tym, że minister infrastruktury nie chce zadbać o zdrowie mieszkańców i nie zgadza się na instalację filtrów, które oczyszczałyby spaliny".

Jak donosi "Stołeczna", według planu spaliny z podziemnej części trasy będą wyrzucane przez 15-metrowe kominy. Wydając pozwolenie na budowę dla tego odcinka obwodnicy, wojewoda mazowiecki nie zobowiązał inwestora - Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad – do budowy na nich filtrów.

Co sądzisz na ten temat? Napisz do nas: metrowarszawa@agora.pl

Więcej o: