2 stycznia na autobusach, tramwajach i pociągach metra pojawiły się nowe logotypy Zarządu Transportu Miejskiego. Logo miało przypominać syrenkę, ale wielu bardziej kojarzy się z PRL-owskim "Dziennikiem Telewizyjnym". Za logo ZTM zapłacił 70 tys. zł.
Nowe logo komunikacji miejskiej materiały prasowe
Czytaj więcej: Tak wygląda logo za 70 tys. zł. Miasto ogłosiło wyniki konkursu
Głos zabrali sami zwycięzcy konkursu, którzy odcinają się od tego, jak wygląda ich dzieło na pojazdach komunikacji miejskiej.
"Nie bierzemy udziału w pracach nad wdrożeniem identyfikacji. Projekty oznaczeń pojazdów, które w ostatnich dniach pojawiły się na ulicach Warszawy, niestety nie były z nami konsultowane" - czytamy w oświadczeniu Rafała Benedeka, Filipa Zagórskiego (Type2) i Mariana Misiaka (Threedotstype).
Autorzy piszą, że "ZTM zdecydował się na wdrożenie nowej identyfikacji przy pomocy wewnętrznego, jednoosobowego działu graficznego". Oni sami mieli jedynie opiniować gotowe projekty. Te jednak, dodają, miały powstawać w trybie ekspresowym, "co nie dawało żadnych gwarancji, że finalny efekt będzie spełniać określone przez nas w księdze znaku standardy".
Graficy zaznaczają, że wprowadzenie nowego logotypu ma sens. Jeden znak uporządkowałby "wizualny smog", który panuje w Warszawie (choć nie jest ona wyjątkiem na tle innych miast). W stolicy jest bowiem wiele znaków związanych z transportem - loga MZA, SKM, Tramwajów Warszawskich, metra... Poza tym "w różnych środkach transportu stosowane są różne kody kolorystyczne, różne fonty, rożne konwencje map i planów itd. Ten stan rzeczy jest niefunkcjonalny, mylący i nieestetyczny" - piszą dalej zwycięzcy konkursu.
Benedek, Zagórski i Misiak piszą, że mieli nadzieję na stworzenie klarownej identyfikacji komunikacji miejskiej przez stworzenie nowego systemu identyfikacji (ujednoliconych zasad projektowych, hierarchii informacji itp.). "Niestety wygląda na to, że i tym razem szansa na uporządkowanie identyfikacji transportu publicznego w Warszawie nie zostanie wykorzystana" - stwierdzają.
Autorzy kończą apelem:
Szanowni Urzędnicy, nie organizujecie konkursów na "logo". Organizujcie konkursy na identyfikacje wizualne, które następnie konsekwentnie i w przemyślany sposób będziecie profesjonalnie wdrażać z pożytkiem dla sfery publicznej
A jak wam podoba się nowe logo ZTM? Piszcie na metrowarszawa@agora.pl.