Z Warszawy do Berlina w trzy godziny. Rząd i PKP chcą stworzyć kolej dużych prędkości

PiS postanowił wrócić do pomysłu sprzed lat o budowie szybkiej kolei łączącej między innymi trzy europejskie stolice - Warszawę, Pragę i Berlin. Pociągi miałyby osiągać nawet 250 km/h.

Kolejarze i rządzący przymierzają się do wielkiej inwestycji. Koleje Dużych Prędkości połączyłyby Warszawę z Berlinem i Pragą. Szybciej dotarlibyśmy też do Łodzi czy Poznania. Pociągi pędziłyby aż 250 km/h. Czy i kiedy stanie się to możliwe?

Pomysł, aby w Polsce powstały szybkie pociągi do nowych nie należy. Pierwsze wzmianki pojawiały się już 15 lat temu. W 2011 roku ówczesny minister infrastruktury Sławomir Nowak zakładał stworzenie kolei dużej prędkości, która miałaby kursować między Warszawą, Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem. Na planowaniu się skończyło.

Szybka KolejSzybka Kolej Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa

Z Warszawy do Poznania w półtorej godziny

Teraz pomysł powrócił, a ambicje inwestorów są jeszcze większe. Rząd PiS chce zbudować trasę w kształcie litery "Y" z Warszawy przez Łódź i Kalisz do Poznania oraz Wrocławia i dalej do Berlina i Pragi. Z Warszawy do Poznania przykładowo kolej miałaby dotrzeć w półtorej godziny, do Berlina w trzy.

- Warunkiem powstania w Polsce Kolei Dużych Prędkości musi być rentowność tego przedsięwzięcia – powiedział obecny minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk podczas konferencji dotyczącej rozwoju polskiej kolei.

Inne kraje już dawno mają szybkie pociągi

Zgodnie z tzw. planem Morawieckiego rząd musi podjąć ewentualną decyzję w tej sprawie do 2020 r. Szybkie pociągi miałyby według planu wyjechałyby na tory dopiero w 2030 roku. Przez ten czas miałaby powstać cała infrastruktura.

Zastępca Andrzeja Adamczyka Witold Słowik podczas konferencji prasowej podkreślił, że inne europejskie już kilkadziesiąt lat temu podjęły decyzję o budowie szybkiej kolei. Zaznaczył jednak, że bilety na te pociągi są znacznie droższe niż na tradycyjne.

Inwestycje budzi emocje ze względu na wysokie koszty. Szybka kolej mogłaby być finansowana przede wszystkim ze środków europejskich. Posłowie PiS popierający budowę trasy "Y" przyznają, że zanim decyzja o budowie szybkiej kolei zostanie podjęta, wszystko musi być dokładnie przeanalizowane.

Gronkiewicz-Waltz na otwarciu bulwarów. Takiej jej nie znacie. Zaszalała na trampolinie [WIDEO]

Więcej o: