Muzeum Kolejnictwa na Odolanach: Kolejarze zamkną oryginalne lokomotywy w szklanych gablotach

Biała, przeszklona gablota, już z oddali przez przezroczyste elewacje będzie prezentowała najcenniejsze zbiory muzeum - lokomotywy. Choć będzie dalej od Centrum, już dziś mówi się, że to będzie "kolejowy Kopernik".

Rozstrzygnięty kilka dni temu konkurs na projekt Stacji Muzeum - nową siedzibę Muzeum Kolejnictwa w Warszawie wygrali wrocławscy architekci z pracowni Forum Architekci.

facebook.com/ForumArchitekcifacebook.com/ForumArchitekci facebook.com/ForumArchitekci facebook.com/ForumArchitekci

facebook.com/ForumArchitekcifacebook.com/ForumArchitekci facebook.com/ForumArchitekci facebook.com/ForumArchitekci

Kolejarze planują architektoniczny przewrót w okolicy stacji Warszawa Główna. Według planów Główna ma zmienić się w nowoczesną i działającą stację, obok ma powstać kompleks biurowy oraz budynki mieszkalne.

W planach nie ma jednak muzeum, które dziś wygląda raczej jak kolejowy skansen niż nowoczesna placówka wystawiennicza. Kolejarze postanowili przenieść swoje zbiory na zamknięte dziś tereny kolejowe na Odolanach, na styku z Bemowem, Ochotą i Włochami.

facebook.com/ForumArchitekcifacebook.com/ForumArchitekci facebook.com/ForumArchitekci facebook.com/ForumArchitekci

facebook.com/ForumArchitekcifacebook.com/ForumArchitekci facebook.com/ForumArchitekci facebook.com/ForumArchitekci

Choć będzie dalej od centrum, już dziś mówi się, że to będzie "kolejowy Kopernik".

- Jest to jeden z najszerzej zakrojonych projektów, które PKP S.A. realizuje we współpracy z władzami samorządowymi - mówi Mirosław Pawłowski, Prezes Zarządu PKP S.A. i przekonuje, że ożywi tę "niezagospodarowaną część stolicy".

Projekt nowej siedziby Muzeum Kolejnictwa zakłada podzielenie całego kompleksu na dwie części: wystawienniczo-ekspozycyjną i rekreacyjną.

Spodobało ci się? Polub nas

W pierwszej będzie muzeum: Biała, przeszklona bryła, już z oddali przez przezroczyste elewacje będzie prezentowała najcenniejsze zbiory muzeum - lokomotywy. Te, które staną na pierwszym piętrze będą "puste", czyli bez maszynerii, co wpłynie na ich ciężar i pozwoli nie obciążać konstrukcji. Na placu przed budynkiem stanie zewnętrzna ekspozycja, ale nie zabraknie też atrakcji, w planach m.in. tor kolejki górskiej. Ma być nowocześnie, ale też zielono, dziko i parkowo.

facebook.com/ForumArchitekcifacebook.com/ForumArchitekci facebook.com/ForumArchitekci facebook.com/ForumArchitekci

Jak podaje dziś tvnwarszawa kolejarze zakładają, że stworzenie projektu wykonawczego i budowlanego zajmie niespełna rok.

Na prace budowlane założyli wstępnie 18 miesięcy. Gdy więc terminów udało się dotrzymać budynki byłyby gotowe na przełomie 2018 i 2019 roku.

Czekamy!

Więcej o: