Uszkodzenie sieci trakcyjnej pociągów na dworcu Warszawa Zachodnia. Poważne utrudnienia

Na stacji Warszawa Zachodnia nad ranem doszło do uszkodzenia sieci trakcyjnej. Z tego powodu ruch na tym odcinku odbywał się po jednym torze, a część pociągów miała opóźnienia lub została odwołana. Do zdarzenia doszło "na skutek działań wykonawcy związanych z pracami na stacji".

Rzecznik prasowy PKP PLK Karol Jakubowski wyjaśnił, że około godziny 4:30 maszynista pociągu Kolei Mazowieckich zgłosił do dyżurnego ruchu uszkodzenie pantografu. - Na miejscu służby stwierdziły, że uszkodzona jest także sieć trakcyjna. Został skierowany specjalny pociąg sieciowy, który już pracuje nad usunięciem usterki. Ze wstępnych szacunków służb wynika, że rozkładową jazdę pociągów powinniśmy móc przywrócić około godziny dwunastej - mówił Karol Jakubowski.

Informacje o opóźnieniach, skróceniu trasy lub odwołaniu pociągów jadących przez Warszawę były przekazywane pasażerom na stacjach i przystankach, a także w serwisie internetowym Portal Pasażera. - Służby dyżurne prowadzą pociągi w taki sposób, aby zapewnić jak najbardziej sprawny ruch na warszawskim węźle kolejowym - dodał rzecznik PKP PLK.

W kolejnych dniach zdarzenie zostanie wyjaśnione przez specjalną komisję, aby ustalić, co było przyczyną awarii.

Budimex informuje o swoim błędzie

Po godzinie 12:00 firma Budimex przesłała do naszej redakcji informację, że uszkodzenia dokonał pociąg techniczny bez pasażerów. Do zdarzenia doszło na wysokości toru 10 przy peronie 4 stacji Warszawa Zachodnia (a nie, jak wcześniej podawano, między stacjami Warszawa Centralna a Warszawa Zachodnia). 

"Budimex - generalny wykonawca prac przeprasza pasażerów za zaistniałą sytuację. Doszło do niej na skutek działań wykonawcy związanych z pracami na stacji" - napisano. Prace naprawcze zakończyły się po kilku godzinach około 13:00. 

Zobacz wideo Karnowski: PKP jest dużo mniej punktualne niż kolej w Ukrainie

Zmiany rozkładu jazdy. Wraca ruch na średnicówce

Trzeciego września weszła w życie korekta rozkładu jazdy na kolei. Jedną z najważniejszych zmian jest ponowne otwarcie linii średnicowej w Warszawie. Oznacza to przywrócenie ruchu lokalnego i aglomeracyjnego na tym odcinku.

Część pociągów dalekobieżnych nadal będzie jednak kierowana przez stację Warszawa Gdańska. Od 3 września do 11 listopada taka sytuacja będzie dotyczyła 89 pociągów, przede wszystkim jadących w kierunku wschodnim. Na trasę przez Warszawę Centralną wróci natomiast wiele połączeń kursujących w kierunku zachodnim, w tym pociągi Berlin-Warszawa-Express, oprócz ostatniego kursu z Berlina.

Z powodu prac związanych z modernizacją dworca Warszawa Zachodnia, Warszawska Kolej Dojazdowa dojedzie tylko do przystanku Warszawa - Reduta Ordona i nie dojedzie do stacji Warszawa Centralna. Od nowej korekty rozkładu jazdy poprawią się czasy przejazdów części pociągów PKP Intercity. Pasażerowie krócej będą podróżować między innymi na trasie Kraków Główny - Gdańsk Główny. Najszybszy pociąg przewoźnika pokona ten odcinek w 4 godziny i 50 minut.

To o 17 minut krócej niż dotychczas i o 6 minut krócej niż najlepszy w historii polskiej kolei czas jazdy. Również z Warszawy do Krakowa pasażerowie pojadą w krótszym czasie. 2 składy pokonają tę trasę w 2 godziny i 10 minut, co również stanowi rekord. Wielu podróżnych ucieszy również lepszy czas przejazdu na trasie Warszawa Centralna - Wrocław Główny. Najszybszy skład PKP Intercity pokona ją w 3 godziny i 33 minuty - o 16 minut krócej niż w okresie wakacyjnym. Około 20-minutowemu skróceniu ulegnie także czas przejazdu między Warszawą Centralną a Poznaniem Głównym.

Jesienna korekta rozkładu jazdy będzie obowiązywać do 11 listopada.

Więcej o: