Złe wieści dla uczniów szkół średnich i najmłodszych emerytek. Ratusz: Zmian w cenach biletów nie będzie

Stołeczny ratusz potwierdził, że uczniowie szkół średnich w najbliższym czasie nie mogą spodziewać się bezpłatnych przejazdów komunikacją miejską. Nie zostanie również obniżony wiek osób, które mogą skorzystać z taniego Biletu Seniora. Urzędnicy tłumaczą, że kosztowałoby to kilkadziesiąt milionów złotych, na co miasta obecnie nie stać.

Stołeczna radna PiS Alicja Żebrowska zwróciła się do prezydenta Rafała Trzaskowskiego z pytaniem dotyczącym wprowadzenia darmowych przejazdów komunikacją miejską dla uczniów szkół ponadpodstawowych, a także Biletu Seniora dla kobiet od 60. roku życia.

Podczas kampanii wyborczej Trzaskowski deklarował, że wprowadzi bezpłatne bilety dla uczniów szkół średnich. Zapowiadał też, że roczny Bilet Seniora (mogą go wykupić za 50 zł rocznie osoby po ukończeniu 65. roku życia) zostanie dostosowany do obecnego wieku emerytalnego (kobiety mogą przechodzić na emeryturę w wieku 60 lat).

Więcej treści znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl >>>

Odpowiedzi radnej udzielił sekretarz m.st. Warszawy Włodzimierz Karpiński. Jak zaznaczył, sytuacja finansowa miasta jest trudna i jest to "pochodna rozwiązań podatkowych realizowanych w ramach tzw. 'Polskiego Ładu'".

Zobacz wideo Zobacz także: Rozmowa policjantki z oszustem, który próbował jej wmówić, że w przeszłości inwestowała w kryptowaluty

Sekretarz: Wpływy zmniejszyłyby się o dziesiątki milionów złotych

"Zmiany w polityce fiskalnej państwa sprawiły, że Warszawa tylko w latach 2022-2023 utraci łącznie około 4 mld 257 mln zł. (...) Wyjątkowo niekorzystny wpływ na finanse stolicy mają także kilkusetprocentowe podwyżki cen prądu, gazu i największa od ćwierćwiecza inflacja" - wyliczał Karpiński.

Jak dodał, przy założeniu, że 100 proc. uczniów korzystałoby z transportu publicznego, wprowadzenie bezpłatnych przejazdów dla uczniów warszawskich szkół ponadpodstawowych zmniejszyłoby wpływy ze sprzedaży biletów o (wg szacunków) blisko 52 mln zł rocznie.

Nowy znak promocyjny WarszawyWarszawa z nowym znakiem promocyjnym. Zapytaliśmy ratusz o dokładne koszty

Do tego dochodzi niemal 13,5 mln zł, które musiałoby trafić w ramach rekompensaty do Kolei Mazowieckich i Warszawskiej Kolei Dojazdowej.

"Natomiast w przypadku Biletu Seniora przyznanie prawa do tego biletu wszystkim kobietom od 60. roku życia spowodowałoby obniżenie dochodów m.st. Warszawy o kolejne 21 746 010 zł rocznie. Niestety ze względu na opisaną powyżej utratę dochodów w budżecie m.st. Warszawy projekt dotyczący biletów dla Seniorek począwszy od 60. roku życia nie może być w chwili obecnej procedowany" - poinformował sekretarz miasta.

Zdjęcie ilustracyjneTramwaje mkną dzięki zielonej fali. System ma objąć 90 proc. skrzyżowań

Obecnie z darmowych przejazdów mogą korzystać m.in. uczniowie warszawskich podstawówek oraz osoby, które ukończyły 70. rok życia. Emeryci i renciści przed ukończeniem 70 lat mogą jeździć z 50 proc. zniżką.

***

Pomóż Ukrainie, przyłącz się do zbiórki. Pieniądze wpłacisz na stronie pcpm.org.pl/ukraina >>>

Więcej o: