We czwartek odbył się testowy przejazd pociągiem przez dwie powstające na Bemowie stacje drugiej linii metra. Podczas zorganizowanej na stacji Ulrychów konferencji prasowej prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski oraz prezes Metra Warszawskiego Jerzy Lejk odpowiadali o postępach prac.
Krzysztof Lejk przyznał, że budownictwo podziemne jest jednym z trudniejszych. Prace są jednak "na wykończeniu", dlatego mógł przekazać dziennikarzom optymistyczne wiadomości odnośnie otwarcia stacji Urlychów i Bemowo. - Zgodnie z kontraktem roboty budowlane na bemowskim odcinku drugiej linii metra powinny zakończyć się w połowie lipca. Mamy nadzieję, że uda się wcześniej udostępnić linię dla pasażerów. Może uda się jeszcze przed wakacjami - zapowiedział.
Równolegle z jazdami testowymi prowadzone są prace wykończeniowe na stacjach. Na stacjach Bemowo i Ulrychów zamontowane są już panele ścian zatorowych oraz kasetony sufitowe. Perony także zostały ukończone. Finalnego kształtu nabierają również wejścia do stacji, na których montowane są szklane tafle, okładziny klinkierowe, a na antresolach uzupełniane są elementy systemu informacji pasażerskiej.
Na specjalnie zorganizowanej na stacji Ulrychów konferencji prasowej głos zabrał również prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski. - Wielkimi krokami zbliżamy się do otwarcia bemowskiego odcinka metra. Miejmy nadzieję, że pociągi będą mogły ruszyć w lipcu. Stacje Ulrychów i Bemowo są właściwie gotowe, kończą się prace przy wyjściach z metra. Oczywiście trwa też testowanie. Ten etap budowy jest finansowany ze środków z Unii Europejskiej. Jego wartość to 3,5 mld zł, z tego dofinansowanie Unii wyniosło blisko 2 mld. To dowód na to, jak pieniądze unijne pomagają Warszawie, innym miastom i miasteczkom - mówił szef stołecznego magistratu.
W trakcie konferencji poruszano także temat budowy trzech ostatnich stacji zachodniej części II linii metra: C1 Karolin, C2 Chrzanów, C3 Lazurowa. Niestety, wiele wskazuje na to, że termin budowy i oddania obiektów ponownie zostanie przesunięty. Wszystko przez opóźnienia z wydaniem pozwoleń na budowę. - Trudno to spokojnie komentować w sytuacji, kiedy wnioski o pozwolenie na budowę zostały złożone w listopadzie 2020 roku. Dzisiaj mamy marzec 2022 roku i nie otrzymaliśmy pozwolenia na budowę - mówił Krzysztof Lejk.
Przeczytaj więcej podobnych informacji na stronie głównej Gazeta.pl.
Ostatni odcinek drugiej linii metra na Bemowie zaprojektuje i wybuduje turecko-włoskie konsorcjum firm Gülermak i Astaldi. Umowa została zawarta pod koniec 2018 roku. Początkowo jej realizacja była przewidziana na 48 miesięcy i miała zakończyć się w listopadzie 2022 roku. Termin okazał się jednak niemożliwy do zrealizowania. W sierpniu 2020 roku wykonawca wystąpił o wydłużenie harmonogramu prac o 18 miesięcy do maja 2024 roku.
****
Pomóż Ukrainie, przyłącz się do zbiórki. Pieniądze wpłacisz na stronie pcpm.org.pl/ukraina.
Najnowsze informacje z Ukrainy po ukraińsku w naszym serwisie ukrayina.pl.