W kwietniu 2021 roku Zarząd Dróg Miejskich ogłosił przetarg na przebudowę Ronda Romana Dmowskiego w centrum Warszawy. To część programu Nowe Centrum Warszawy, którego celem jest stworzenie przyjaznego wszystkim miejsca.
Zarząd Dróg Miejskich poinformował, że najprawdopodobniej Warszawa nawiąże współpracę z firmą Balzola Polska Sp. z o.o., która w przetargu złożyła najkorzystniejszą ofertę, opiewającą na 11 mln 42 tys. zł brutto. Jak wskazuje, dzięki temu miasto zaoszczędzi ponad 3 mln zł, ponieważ na realizację inwestycji zarezerwowało 14 mln 306 tys. zł.
- Wykonawca na przeprowadzenie prac będzie miał 6 miesięcy od dnia podpisania umowy. To jakościowa zmiana, rondo Dmowskiego stanie się miejscem dostępnym. Osoby z niepełnosprawnościami, seniorzy, opiekunowie z maluchami w wózkach wygodnie i bezpiecznie przedostaną się na drugą stronę jezdni, a pasażerowie nie będą musieli schodzić do podziemi, by wydostać się z przystanku tramwajowego - mówi Michał Olszewski, zastępca prezydenta m.st. Warszawy.
Prace nad Rondem Dmowskiego będą częścią programu Nowe Centrum Warszawy, którego celem jest stworzenie w centrum przestrzeni przyjaznej dla wszystkich. Tutaj, podobnie jak na Rondzie Czterdziestolatka, przestrzeń ma być bardziej estetyczna, ale przede wszystkim wykazywać większą funkcjonalność. Mają pojawić się tutaj nie tylko udogodnienia dla pieszych, ale i rowerzystów. Pojawi się również więcej zieleni. Łączna powierzchnia przeznaczona pod nasadzenia to aż 6,6 tys. m kw.
Wokół ronda wytyczone zostaną również cztery przejścia dla pieszych z "azylami" między jezdniami. Wszystkie przejścia dla pieszych poprowadzą na przedłużone i poszerzone przystanki tramwajowe, na których zmieszczą się dwa tramwaje jednocześnie. Pojawią się również łagodne rampy, które mają ułatwić pasażerom wejście na peron. "Sygnalizacja świetlna na zebrach będzie podłączona do Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem, a czas "zielonego" będzie na tyle długi, aby piesi mogli przejść przez obydwie jezdnie bez zatrzymywania się. Co ważne, nowe sygnalizacje nie wpłyną na czas przejazdu tramwajów, bo utrzymamy dla nich priorytet" - pisze Zarząd Dróg Miejskich.
Istniejące przejście podziemne nie zniknie, bo mieszczą się w nim liczne sklepy i punkty usługowe (prowadzi też do wejścia do stacji Metro Centrum).
Szykują się też istotne zmiany dla rowerzystów. Nowe przejazdy rowerowe połączą oddzielone odcinki trasy rowerowej wzdłuż ul. Marszałkowskiej. Z kolei przebudowa skrzyżowania Marszałkowskiej z Nowogrodzką sprawi, że Nowogrodzka stanie się dla rowerzystów wygodną alternatywą dla Alej Jerozolimskich.
Zadania chciały się podjąć inne firmy: Adrog, AWE, Planeta, Rokom, Strabag Polska, Mabau i jako konsorcjum spółki Altor oraz Delta. Ostatecznie została wybrana ta, która w zeszłym roku bardzo sprawnie przebudowała al. Jana Pawła II wraz z rondem Czterdziestolatka - poinformował ZDM.
O przebudowie Ronda Dmowskiego spekulowano od kilku lat - już w 2015 roku "Wyborcza Warszawa" opisywała, że według planu ratusza zakładającego zagospodarowanie rejonu tzw. Ściany Wschodniej miałoby ono częściowo "zniknąć" i zamienić się w zwykłe skrzyżowanie. Urbaniści i eksperci od zagospodarowania przestrzeni wskazywali, że ogromne rondo (ma średnicę ponad 80 metrów) w samym centrum miasta sprawia, że okalająca je przestrzeń jest kompletnie niewykorzystywana. Ostatecznie rondo częściowo zachowa swój wygląd, ale w nowym planie "zmieszczą się" właśnie nowe przejścia dla pieszych i trasy rowerowe a także dojścia do przystanków.