W kwietniu 2021 roku Zarz±d Dróg Miejskich og³osi³ przetarg na przebudowê Ronda Romana Dmowskiego w centrum Warszawy. To czê¶æ programu Nowe Centrum Warszawy, którego celem jest stworzenie przyjaznego wszystkim miejsca.
Zarz±d Dróg Miejskich poinformowa³, ¿e najprawdopodobniej Warszawa nawi±¿e wspó³pracê z firm± Balzola Polska Sp. z o.o., która w przetargu z³o¿y³a najkorzystniejsz± ofertê, opiewaj±c± na 11 mln 42 tys. z³ brutto. Jak wskazuje, dziêki temu miasto zaoszczêdzi ponad 3 mln z³, poniewa¿ na realizacjê inwestycji zarezerwowa³o 14 mln 306 tys. z³.
- Wykonawca na przeprowadzenie prac bêdzie mia³ 6 miesiêcy od dnia podpisania umowy. To jako¶ciowa zmiana, rondo Dmowskiego stanie siê miejscem dostêpnym. Osoby z niepe³nosprawno¶ciami, seniorzy, opiekunowie z maluchami w wózkach wygodnie i bezpiecznie przedostan± siê na drug± stronê jezdni, a pasa¿erowie nie bêd± musieli schodziæ do podziemi, by wydostaæ siê z przystanku tramwajowego - mówi Micha³ Olszewski, zastêpca prezydenta m.st. Warszawy.
Prace nad Rondem Dmowskiego bêd± czê¶ci± programu Nowe Centrum Warszawy, którego celem jest stworzenie w centrum przestrzeni przyjaznej dla wszystkich. Tutaj, podobnie jak na Rondzie Czterdziestolatka, przestrzeñ ma byæ bardziej estetyczna, ale przede wszystkim wykazywaæ wiêksz± funkcjonalno¶æ. Maj± pojawiæ siê tutaj nie tylko udogodnienia dla pieszych, ale i rowerzystów. Pojawi siê równie¿ wiêcej zieleni. £±czna powierzchnia przeznaczona pod nasadzenia to a¿ 6,6 tys. m kw.
Wokó³ ronda wytyczone zostan± równie¿ cztery przej¶cia dla pieszych z "azylami" miêdzy jezdniami. Wszystkie przej¶cia dla pieszych poprowadz± na przed³u¿one i poszerzone przystanki tramwajowe, na których zmieszcz± siê dwa tramwaje jednocze¶nie. Pojawi± siê równie¿ ³agodne rampy, które maj± u³atwiæ pasa¿erom wej¶cie na peron. "Sygnalizacja ¶wietlna na zebrach bêdzie pod³±czona do Zintegrowanego Systemu Zarz±dzania Ruchem, a czas "zielonego" bêdzie na tyle d³ugi, aby piesi mogli przej¶æ przez obydwie jezdnie bez zatrzymywania siê. Co wa¿ne, nowe sygnalizacje nie wp³yn± na czas przejazdu tramwajów, bo utrzymamy dla nich priorytet" - pisze Zarz±d Dróg Miejskich.
Istniej±ce przej¶cie podziemne nie zniknie, bo mieszcz± siê w nim liczne sklepy i punkty us³ugowe (prowadzi te¿ do wej¶cia do stacji Metro Centrum).
Szykuj± siê te¿ istotne zmiany dla rowerzystów. Nowe przejazdy rowerowe po³±cz± oddzielone odcinki trasy rowerowej wzd³u¿ ul. Marsza³kowskiej. Z kolei przebudowa skrzy¿owania Marsza³kowskiej z Nowogrodzk± sprawi, ¿e Nowogrodzka stanie siê dla rowerzystów wygodn± alternatyw± dla Alej Jerozolimskich.
Zadania chcia³y siê podj±æ inne firmy: Adrog, AWE, Planeta, Rokom, Strabag Polska, Mabau i jako konsorcjum spó³ki Altor oraz Delta. Ostatecznie zosta³a wybrana ta, która w zesz³ym roku bardzo sprawnie przebudowa³a al. Jana Paw³a II wraz z rondem Czterdziestolatka - poinformowa³ ZDM.
O przebudowie Ronda Dmowskiego spekulowano od kilku lat - ju¿ w 2015 roku "Wyborcza Warszawa" opisywa³a, ¿e wed³ug planu ratusza zak³adaj±cego zagospodarowanie rejonu tzw. ¦ciany Wschodniej mia³oby ono czê¶ciowo "znikn±æ" i zamieniæ siê w zwyk³e skrzy¿owanie. Urbani¶ci i eksperci od zagospodarowania przestrzeni wskazywali, ¿e ogromne rondo (ma ¶rednicê ponad 80 metrów) w samym centrum miasta sprawia, ¿e okalaj±ca je przestrzeñ jest kompletnie niewykorzystywana. Ostatecznie rondo czê¶ciowo zachowa swój wygl±d, ale w nowym planie "zmieszcz± siê" w³a¶nie nowe przej¶cia dla pieszych i trasy rowerowe a tak¿e doj¶cia do przystanków.