"Budując Nowe Centrum Warszawy, tworzymy przyjazną przestrzeń w sercu miasta. Na Al. Jerozolimskich pojawią się szpalery drzew, szerokie chodniki oraz nowe drogi rowerowe. Przetarg właśnie ruszył, a Aleje czeka podobna metamorfoza jak kilka lat temu ul. Świętokrzyską" - zapowiedział Rafał Trzaskowski na Twitterze.
Okazją do przedsięwzięcia jest przebudowa kolejowej linii średnicowej przez PKP. Zarząd Dróg Miejskich ogłosił już przetarg na zaprojektowanie nowego wyglądu ulicy.
- Dzięki budowie Nowego Centrum Warszawy stolica przejdzie metamorfozę podobną do tej, którą mają już za sobą takie europejskie metropolie jak Kopenhaga czy Sztokholm. Wprowadzamy rozwiązania, które pogodzą oczekiwania pieszych, kierowców, rowerzystów i przedsiębiorców. A to wszystko po to, żeby miasto, które do tej pory było idealnym miejscem do pracy, stało się również idealnym miejscem do życia - mówił Trzaskowski, cytowany na stronie miasta.
Zmiany mają obejmować odcinek od Ronda Czterdziestolatka do Ronda de Gaulle'a oraz dalej do wjazdu na wiadukt Mostu Poniatowskiego. Jak zapowiedziano, projekt ma powstać w ścisłej współpracy z PKP, która chce przebudować tunel kolejowy metodą odkrywkową oraz zbudować nową stację w pobliżu ulicy Nowy Świat.
- To jedno z największych wyzwań programu Nowe Centrum Warszawy, który odmieni oblicze centralnej części stolicy. Budujemy już nowy plac Pięciu Rogów, planujemy przebudowę Marszałkowskiej, teraz czas na Aleje Jerozolimskie. Pracujemy nad tym zadaniem wspólnie z PKP, które planują przebudowę tunelu średnicowego. Chcemy, aby po zakończeniu inwestycji kolejowej Aleje Jerozolimskie zmieniły się w piękną przestrzeń publiczną, przyjazną pieszym, rowerom i komunikacji zbiorowej, a także pełną zieleni - mówił Michał Olszewski, zastępca prezydenta Warszawy podczas czwartkowej konferencji prasowej.
Z założeń wynika, że Aleje mają mieć szersze chodniki, wrócą również drzewa posadzone w czterech rzędach, jezdnia ma mieć dwa pasy w każdym kierunku, w tym jeden dla autobusów i taksówek. Zamiast ronda Dmowskiego oraz ronda de Gaulle'a mają powstać z kolei zwyczajne skrzyżowania.
Pod opublikowaną przez Rafała Trzaskowskiego zapowiedzią zmian na Twitterze pojawiło się wiele komentarzy internautów, którzy wyrazili swoją opinię na temat propozycji. Część z nich nie jest zachwycona pomysłem, zwłaszcza po porównaniu do metamorfozy na ul. Świętokrzyskiej, która została zwężona kilka lat temu.
Kierowcy stojący w korku na zwężonej Świętokrzyskiej pozdrawiają Trzaskowskiego i Al. Jerozolimskie
Jako mieszkaniec Warszawy protestuję! Ten projekt to czysty obłęd! Symulację wpływu na ruch robiliście czy zabrakło czasu?
I po jednym pasie dla samochodów?! Na Alejach Jerozolimskich!!
- komentowali internauci na Twitterze. Nie zabrakło jednak również obrońców pomysłu.
Nareszcie! Brawo. To jest bardzo słuszna koncepcja!
Dla każdego krytyka tej decyzji odpowiem, że mimo braku poparcia dla Trzaskowskiego, uważam to za słuszną zmianę. Centrum Warszawy tylko traci na ruchu samochodowym. Uważam, że ograniczenie przepustowości dróg to dobry pomysł, ale przydałoby się zbudować parkingi, a tego brak