Nocny Market zamykał się ostatecznie już trzy razy. I po raz czwarty wraca na opuszczony peron

"Ta ostatnia niedziela" rozbrzmiewała na Nocnym Markecie już w 2018, 2019 i 2020 roku. Miejsce znikało w związku z planowanym remontem dworca Warszawa Główna i wracało, ponieważ remont się przeciągał. Teraz, choć pociągi już kursują tuż obok, organizatorzy Nocnego Marketu poinformowali, że kolejny raz otworzą się na opuszczonym peronie.

"To, że wracamy, jest już pewne! Pytanie kiedy?" - napisano na stronie Nocnego Marketu na Facebooku. Z odpowiedzi na komentarze pod postem wynika, że powrót nastąpi "niedługo". Potwierdzono też, że miejsce wróci na zrujnowany peron dworca Warszawa Główna przy ul. Towarowej. 

Nocny Market powraca na dworzec już po raz kolejny. Pierwszy raz o tym, że miejsce nie wróci w sezonie, informowano w 2018 roku. Powodem miał być remont Dworca Głównego. Ostatecznie kolejarze zgodzili się na dzierżawę terenu - miał on otworzyć się po raz ostatni i działać do października.

Zobacz wideo Co z koncertami i letnimi festiwalami? Minister nie wyklucza dalszego luzowania obostrzeń

Wiosną 2019 roku niespodziewanie organizatorzy ogłosili, że prace remontowe nie ruszą przed jesienią i całe lato imprezy mogły odbywać się na opuszczonym peronie. W 2020 roku wydarzyło się to samo - Nocny Market działał, a kilka metrów obok trwała budowa nowych peronów Dworca Głównego.

Czwarty powrót Nocnego Marketu

Wydawało się, że do trzech razy sztuka i jesienią 2020 roku "Ta ostatnia niedziela" wybrzmiała na Nocnym Markecie po raz ostatni. Okazało się jednak, że miejscówka wraca po raz czwarty, choć obok działa już nowy dworzec.

Na razie nie jest jasne, jakie są plany kolejarzy względem opuszczonego peronu, koncepcje zmieniano już wielokrotnie. Na Towarowej, między placem Zawiszy a ul. Kolejową, miał powstać wieżowiec z dworcem w parterze, ostatecznie wybudowano skromny dwuperonowy dworzec, wciąż budowana jest kładka dla pieszych, która połączy dworzec i Wolę (ul. Kolejowa) z Ochotą (al. Jerozolimskie, okolice ul. Spiskiej). 

Jak dotąd opuszczony peron stoi nienaruszony, nadal w budynku dawnego dworca funkcjonuje też Stacja Muzeum (dawne Muzeum Kolejnictwa), choć placówka również miała zostać eksmitowana w związku z przywróceniem działania Warszawy Głównej.

30 lat był najważniejszym dworcem Warszawy, później popadał w ruinę

Dworzec Warszawa Główna powstał w 1945 roku jako rozwiązanie tymczasowe po zniszczeniu Dworca Głównego (znajdował się w al. Jerozolimskich, tam, gdzie dziś przystanek Warszawa Śródmieście). Ostatecznie na 20 lat został głównym stołecznym dworcem kolejowym, aż do powstania Warszawy Centralnej. Od lat 70. ruch kolejowy na Towarowej stopniowo wygaszano. Od 1976 roku jeździły tam jedynie pociągi elektryczne w kierunku Kielc, Warki, Skarżyska-Kamiennej i Radomia. W 1997 roku ruch ustał całkowicie, a większość peronów rozebrano.

Nocny Market na ostałym peronie pojawił się w 2016 roku i bardzo szybko stał się jednym z najpopularniejszych miejsc na kulinarno-imprezowej mapie Warszawy. W każdy weekend od późnej wiosny do wczesnej jesieni można tam znaleźć szeroką ofertę gastronomiczną - od stoisk znanych restauracji po foodtrucki.

Więcej o: