W pierwszym etapie budowy linii M3, który ma zakończyć się do 2028 r., powstanie sześć stacji, wszystkie na Pradze-Południe. Będą to:
Linia zostanie poprowadzona z działającej już od lat stacji Stadion Narodowy, która - jak chcą władze Warszawy - ma stać się "kluczowym węzłem komunikacyjnym prawobrzeżnej Warszawy, umożliwiającym przesiadkę do pociągów na dworcu PKP, linii autobusowych i tramwajów". Po zakończeniu budowy pierwszych sześciu stacji M3 to właśnie tu będzie można się przesiąść do pociągów drugiej linii metra, którą można dojechać na Targówek Mieszkaniowy lub Młynów (na stacji Świętokrzyska możliwa jest przesiadka pociągów linii M1).
Jak wynika z planu zaprezentowanego przez warszawski ratusz, kolejny etap budowy III linii metra zakłada połączenie stacji Gocław z Mokotowem. W zależności od wybranego wariantu pociąg będzie kończył trasę na Służewcu (linia ma krzyżować się z M1 na stacji Wilanowska) lub na stacji PKP Okęcie (ten wariant "przetnie" M1 na stacji Racławicka). Na razie nie wiadomo, jakie stacje powstaną na tym odcinku M3.
Po połączeniu Pragi-Południe z Mokotowem, ukończenie ostatniej fazy budowy trzeciej linii metra pozwoli na przejazd z prawobrzeżnej części miasta do ścisłego centrum. Ta część trasy M3 będzie biegła ze Stadionu Narodowego przez stacje: rondo Waszyngtona, plac Konstytucji (przecięcie z linią M1), plac Narutowicza i zakończy się na Dworcu Zachodnim.
Planowana trasa III linii metra UM Warszawa
Budowa metra to kolejna część projektu "Nowe Otwarcie", którego celem jest pokazanie wizji prezydentury Rafała Trzaskowskiego. Wcześniej, w ramach tego projektu, zapowiedziano budowę pieszo-rowerowego mostu przez Wisłę, rozpoczęcie przebudowy tzw. Placu Pięciu Rogów, ogłoszenie konkursu na plan architektoniczny ulicy Chmielnej i rozpisanie przetargu na przebudowę i zwężenie ulicy Marszałkowskiej.
- Prace przygotowawcze dla pierwszego etapu rozpoczynamy już teraz. Chcemy dobrze przygotować ten projekt na nową perspektywę finansową UE. Natomiast w drugiej połowie roku zlecone zostaną prace nad studium technicznym linii M3 po lewobrzeżnej stronie Warszawy - powiedział Prezydent Rafał Trzaskowski.
Jak poinformował ratusz, linia M3 zaplanowana jest z myślą o 180 tysiącach osób mieszkających na Pradze-Południe. Metro ma zapewnić też sprawną obsługę komunikacyjną dużych osiedli - Gocławia, Grochowa i Kamionka, a dojazd do centrum będzie możliwy w ok. 17 min. Z pierwszego odcinka linii M3 w ciągu doby ma korzystać ponad 315 tys. pasażerów.