III linia metra. Gdzie powstaną nowe stacje? Będzie można dojechać z Pragi-Południe na Mokotów [MAPA]

Pierwszych sześć stacji III linii warszawskiego metra ma być gotowych do 2028 r. Za siedem lat mieszkańcy Pragi-Południe będą mogli szybko dojechać na stację Stadion Narodowy, gdzie będzie można przesiąść się do II linii metra. Później linia M3 ma połączyć południową część prawobrzeżnej Warszawy również z Mokotowem oraz Śródmieściem i Ochotą.

W pierwszym etapie budowy linii M3, który ma zakończyć się do 2028 r., powstanie sześć stacji, wszystkie na Pradze-Południe. Będą to:

  • Dworzec Wschodni,
  • Mińska,
  • rondo Wiatraczna,
  • Ostrobramska,
  • Jana Nowaka-Jeziorańskiego,
  • Gocław.

Linia zostanie poprowadzona z działającej już od lat stacji Stadion Narodowy, która - jak chcą władze Warszawy - ma stać się "kluczowym węzłem komunikacyjnym prawobrzeżnej Warszawy, umożliwiającym przesiadkę do pociągów na dworcu PKP, linii autobusowych i tramwajów". Po zakończeniu budowy pierwszych sześciu stacji M3 to właśnie tu będzie można się przesiąść do pociągów drugiej linii metra, którą można dojechać na Targówek Mieszkaniowy lub Młynów (na stacji Świętokrzyska możliwa jest przesiadka pociągów linii M1).

III linii metra ma prowadzić na Mokotów i do Śródmieścia. Jakie stacje powstaną po 2028 r.?

M3. Etap II - Gocław-Mokotów

Jak wynika z planu zaprezentowanego przez warszawski ratusz, kolejny etap budowy III linii metra zakłada połączenie stacji Gocław z Mokotowem. W zależności od wybranego wariantu pociąg będzie kończył trasę na Służewcu (linia ma krzyżować się z M1 na stacji Wilanowska) lub na stacji PKP Okęcie (ten wariant "przetnie" M1 na stacji Racławicka). Na razie nie wiadomo, jakie stacje powstaną na tym odcinku M3.

M3. Etap III. Praga-Południe-Ochota

Po połączeniu Pragi-Południe z Mokotowem, ukończenie ostatniej fazy budowy trzeciej linii metra pozwoli na przejazd z prawobrzeżnej części miasta do ścisłego centrum. Ta część trasy M3 będzie biegła ze Stadionu Narodowego przez stacje: rondo Waszyngtona, plac Konstytucji (przecięcie z linią M1), plac Narutowicza i zakończy się na Dworcu Zachodnim. 

Planowana trasa III linii metraPlanowana trasa III linii metra UM Warszawa

Trzaskowski: Prace przygotowawcze dla pierwszego etapu rozpoczynamy już teraz

Budowa metra to kolejna część projektu "Nowe Otwarcie", którego celem jest pokazanie wizji prezydentury Rafała Trzaskowskiego. Wcześniej, w ramach tego projektu, zapowiedziano budowę pieszo-rowerowego mostu przez Wisłę, rozpoczęcie przebudowy tzw. Placu Pięciu Rogów, ogłoszenie konkursu na plan architektoniczny ulicy Chmielnej i rozpisanie przetargu na przebudowę i zwężenie ulicy Marszałkowskiej.

Zobacz wideo Godziny szczytu, Białołęka - "Mordor". Lepiej rowerem, autem czy komunikacją? Sprawdziliśmy

- Prace przygotowawcze dla pierwszego etapu rozpoczynamy już teraz. Chcemy dobrze przygotować ten projekt na nową perspektywę finansową UE. Natomiast w drugiej połowie roku zlecone zostaną prace nad studium technicznym linii M3 po lewobrzeżnej stronie Warszawy - powiedział Prezydent Rafał Trzaskowski. 

Jak poinformował ratusz, linia M3 zaplanowana jest z myślą o 180 tysiącach osób mieszkających na Pradze-Południe. Metro ma zapewnić też sprawną obsługę komunikacyjną dużych osiedli - Gocławia, Grochowa i Kamionka, a dojazd do centrum będzie możliwy w ok. 17 min. Z pierwszego odcinka linii M3 w ciągu doby ma korzystać ponad 315 tys. pasażerów.