PLK zapewniają, że zmodernizowana stacja Warszawa Zachodnia "będzie dostosowana do rosnących potrzeb pasażerów i zwiększy role kolei w systemie komunikacji". W ramach inwestycji mają powstać nowe perony, które będą dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, windy i ruchome schody, ale także zadaszenie nad całą halą peronową, dodatkowy peron od strony ul. Tunelowej oraz kładka dla pieszych pomiędzy dzielnicą Wola i Ochota. PLK zapowiadają także, że zmodernizowane zostanie oznakowanie oraz system informacji pasażerskiej.
W ramach modernizacji Dworca Zachodniego przebudowie ma ulec 30 kilometrów torów, 130 rozjazdów oraz sieć trakcyjna. "Nowy układ umożliwi przejazd pociągów z linii obwodowej na linię radomską i stworzenie bezpośrednich połączeń Piaseczno – Legionowo i Legionowo – Lotnisko Chopina" - czytamy na stronie PLK. Spółka informuje, że dzięki budowie tunelu na poziomie -2 możliwa będzie także budowa linii tramwajowej, która ułatwi dojazd do dworca.
Modernizacja stacji Warszawa Zachodnia planowana jest na lata 2020-2023. Prace zostaną wykonane w ramach projektu Programu Operacyjnego Infrastruktury i Środowiska 5.1-13 "Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia - Warszawa Zachodnia" oraz projektu POIiŚ 6.1-22 pn. "Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą”.