Portal transport-publiczny.pl poinformował, że Metro Warszawskie ogłosiło właśnie przetarg na przygotowanie projektów budowlanych dwóch stacji na pierwszej linii metra. W najbliższych latach stacja Plac Konstytucji miałaby powstać między Politechniką a Centrum (na odcinku od placu Konstytucji do Wilczej), z kolei stacja Muranów - między stacjami Ratusz Arsenał a Dworcem Gdańskim.
Z informacji portalu wynika, że firmy zainteresowane przetargiem mają czas na składanie ofert do 24 czerwca. O wyborze firmy, która przygotuje projekty budowlane, zadecydują cena i doświadczenie projektantów. Budowa ma się zakończyć do 2026 roku.
Pomysł wybudowania stacji metra przy placu Konstytucji i na Muranowie nie jest nowy. Ich projekt znalazł się w pierwszym planie budowy metra, ale w 1989 roku - ze względu na oszczędności - zaniechano budowy. Sprawiło to, że stacje Politechnika i Centrum dzieli odległość 1450 metrów (to więcej, niż odległości między stacjami metra na obrzeżach). Transport-publiczny.pl podaje, że po wybudowaniu stacji odległość stacji Plac Konstytucji od stacji Politechnika wyniesie 592 metry. Stację Muranów ma z kolei dzielić 635 metrów od stacji Ratusz Arsenał i 899 metrów do stacji Dworzec Gdański.
Metro Warszawskie informuje na swojej stronie internetowej, że dwie nowe stacje usprawnią komunikację mieszkańcom ulic Poznańskiej, Kruczej, Hożej czy Wspólnej (w przypadku stacji Plac Konstytucji) oraz ulic Nowolipki, Pawiej, Dzielnej, Zamenhoffa, Stawki czy Bonifraterskiej (w przypadku stacji Muranów).
Wybudowanie stacji metra Plac Konstytucji i Muranów radykalnie poprawi dostępność komunikacji zbiorowej w centrum miasta. Co ważne, uruchomienie tych stacji nie pociągnie za sobą zmiany częstotliwości kursowania pociągów na pierwszej linii metra
- zapowiada Metro Warszawskie, podkreślając, że po ich wybudowaniu pasażerowie będą mieli nie więcej niż 400 metrów do najbliższego wejścia jednej ze stacji w Śródmieściu.
Według ekspertów w dziedzinie komunikacji zbiorowej, taka odległość (poniżej 500 metrów) zapewnia, że pasażer będzie skłonny skorzystać z metra kosztem alternatywnych środków transportu.
- podkreśla spółka.