28 września podpisano umowę na budowę ostatniego odcinka drugiej linii podziemnej kolei w prawobrzeżnej Warszawie.
- Dziś metro symbolicznie dociera na Bródno, a za trzy lata pierwsze pociągi pojawią się na wybudowanych tu stacjach - mówiła w piątek Hanna Gronkiewicz-Waltz, Prezydent m.st. Warszawy. - Trzy i pół roku temu uruchomiłam centralny odcinek II linii metra. Teraz mogę śmiało powiedzieć, że widzę koniec rozbudowy podziemnej kolei na jej wschodnim odcinku. Realizacja tej inwestycji była dla mnie priorytetem.
Jej zastępczyni, wiceprezydent Warszawy Renata Kaznowska dodawała, że za trzy lata wejście do stacji podziemnej kolei będzie już gotowe. Stacja roboczo nazywana jest "Bródno". - Dzięki temu, tysiące warszawiaków, bez zmiany miejsca swojego zamieszkania, zbliży się do centrum stolicy. Dojazd tam zajmie kilkanaście minut - powiedziała Kaznowska.
Na północno-wschodniej końcówce metra powstaną trzy stacje: C19 roboczo nazywana "Zacisze" pod ul. Figara, w pobliżu skrzyżowania z ul. Codzienną, C20 "Kondratowicza" przy skrzyżowaniu ulic Malborskiej i Kondratowicza oraz C21 "Bródno" przy skrzyżowaniu ulic Kondratowicza i Rembielińskiej.
Połączy je ponad cztery kilometry tuneli. Za ostatnią stacją powstanie również duża hala - z 11 torami - która będzie służyła do zawracania i postoju pociągów. Wybudowane zostaną także trzy wentylatornie. Wykonawca na zrealizowanie projektu wartego 1 397 895 000 zł, będzie miał 36 miesięcy.
Autorem projektów dla budowanego metra na Bródnie jest pracownia ILF Consulting Engineers Polska Sp. z o.o.. Twórcy zaprojektowali m.in. rastrowe ściany zatorowe i wykonane z betonu, częściowo przeszklone wejścia na stacje.
W trakcie przygotowywania dokumentacji Metro Warszawskie wprowadziło zmiany w stosunku do pierwotnych założeń. Za ich sprawą stację przy ul. Rembielińskiej przesunięto ok. 30 metrów na zachód, a wyjścia z niej poprowadzone zostały na przystanki tramwajowe. Stację przy ul. św. Wincentego przesunięto natomiast na wschód o ok. 60 m, dzięki czemu jedno z wyjść powstanie przy skrzyżowaniu ulic Kondratowicza i św. Wincentego.
Dodatkowo Tramwaje Warszawskie przedłużą tunel wyjściowy tak, aby można było z niego wyjść bezpośrednio na przystanki tramwajowe.
Cała druga linia metra będzie gotowa przed 2023 rokiem. Wszystkie odcinki rozbudowywanej linii M2 są w budowie lub prowadzone jest postępowanie poprzedzające podpisanie umów z wykonawcami.
Centralny odcinek linii M2 został uruchomiony 8 marca 2015 roku. Składa się z siedmiu stacji i blisko 6 km tuneli. Obecnie trwa budowa trzech stacji na Pradze-Północ i Targówku, a także trzech na Woli. Odpowiednio dla wschodniego odcinka, realizowanego przez firmę Astaldi, to ok. 3,12 km trasy, a dla zachodniego, drążonego przez Gülermak, ok. 3,4 km. Obydwie budowy zakończą się w 2019 r.
Metro Warszawskie wybrało także wykonawcę projektu i budowy ostatniego odcinka drugiej linii metra na Bemowie - od planowanej stacji Powstańców Śląskich do stacji Techniczno-Postojowej Mory. To ok. 4 km trasy, które w ciągu 48 miesięcy od dnia podpisania umowy, wykona konsorcjum Gülermak i Astaldi.
Firmy te zostały także zwycięzcami w przetargu na budowę tuneli i dwóch stacji: Wola Park oraz Powstańców Śląskich. To fragment pomiędzy obecnie budowanym odcinkiem, a końcowym etapem II linii metra na Bemowie.