Wiele barykad wybudowanych przez Powstañców by³o stworzonych z wagonów pozostawionych na ulicy, b±d¼ stoj±cych w pobliskich zajezdniach. - W ten sposób zablokowana zosta³a miêdzy innymi ulica Marsza³kowska, Grójecka, Czerniakowska, Ch³odna i wiele, wiele innych – wyja¶nia Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich.
Jedna z barykad mat. pras./ze zbiorów D.Walczaka
Jak dodaje, Powstañcy przy pomocy wagonów tramwajowych bronili siê tak¿e na placu Zbawiciela, czy Trzech Krzy¿y. - Podstawowym zadaniem takich barykad by³o spowolnienie niemieckich ¿o³nierzy oraz ochrona zarówno Powstañców, jak i cywilów ówczesnej Warszawy – precyzuje rzecznik.
Potê¿ne wagony sprawdzi³y siê jako zapora przed ostrza³em. Jednocze¶nie Powstañcy mieli dobre stanowisko strzeleckie.
Jedna z barykad mat. pras./ze zbiorów D.Walczaka
W wielu przypadkach motorniczy i konduktorzy, pomoc Powstañcom przep³acali ¿yciem. Tak by³o u zbiegu Bartyckiej i Nowosieleckiej na Mokotowie. Z szyn zepchniêto wagon. Chwilê po tym, motorniczy i konduktor schowali siê w jednym z mieszkañ przy Czerniakowskiej 92.
- 4 sierpnia oddzia³y niemieckie wtargnê³y do mieszkania, oskar¿yli tramwajarza o umy¶lne unieruchomienie tramwaju, resztê mieszkañców o kolaboracjê i rozstrzelali wszystkich na miejscu – opisuje Dutkiewicz.