Patryk Jaki obiecuje dwie kolejne linie metra. "To amatorski projekt". Ratusz wytyka wszystkie błędy

Patryk Jaki poinformował podczas środowej konferencji, że jeśli zostanie prezydentem Warszawy, w ciągu dwóch kadencji w stolicy powstaną dwie kolejne linie metra. Ratusz odpowiada: "To amatorski projekt".

Patryk Jaki, kandydat na prezydenta Warszawy Zjednoczonej Prawicy, podczas swojej konferencji prasowej opowiedział o kolejnej wizji na przyszłość Warszawy - tym razem chodzi o metro. 

III i IV linia metra Patryka Jakiego

Jak zostanę prezydentem Warszawy, rozpocznę budowę dwóch linii metra jednocześnie. Powstaną one w czasie dwóch kadencji - zapowiedział Patryk Jaki.

III linia metra miałaby przebiegać od Białołęki do Wilanowa, a IV - z Marysina Wawerskiego do Ursusa. 

Patryk Jaki planuje budowę dwóch linii metraPatryk Jaki planuje budowę dwóch linii metra Fot. Facebook / Patryk Jaki

Jaki podkreślił, że to wizja całkowicie realna, więc deklaruje, że jeśli zajmie fotel stołecznego prezydenta, od razu zacznie je realizować. Dodał również, że inwestycja ta byłaby jego najważniejszym zadaniem. 

Podczas swojego wystąpienia kandydat na prezydenta skrytykował również obecnych włodarzy miasta. Wytknął, że kolejne linie metra nie zostały nawet jeszcze zaprojektowane. - Nigdzie w żadnym dużym mieście nie robi się tak, że przez ponad dekadę nie projektuje się kolejnych istotnych linii komunikacyjnych - dodał. 

Metro Jakiego. Czy to możliwe?

O komentarz sprawy poprosiliśmy przedstawicieli warszawskiego Urzędu Miasta

To amatorski projekt. Nie uwzględnia podstawowych uwarunkowań geograficznych, technicznych, funkcjonalnych, zabudowy i zagospodarowania przestrzennego Warszawy - mówi w rozmowie z Metrowarszawa.pl Bartosz Milczarczyk, rzecznik stołecznego ratusza.

Zdaniem ekspertów z urzędu miasta, którzy zajmują się kwestiami komunikacji, w projekcie można znaleźć wiele błędów i niedociągnięć. 

Jak mówi nam Milczarczyk, projekt zakłada m.in. budowę łuków pod kątem 90 stopni i lokalizuje stacje w zagięciach trasy. Pociąg metra nie miałby przez to możliwości skrętu w lewo lub w prawo w dowolny sposób - minimalny promień skrętu powinien mieć co najmniej 400 m (w wyjątkowych sytuacjach może mieć 300 m)

Zapomniano o tym, "planując" m.in. połączenie Wyczółki-MPL Chopin czy też połączenie osiedle Ruda-Żerań-Modlińska - mówi rzecznik.

Kolejnym problemem są tunele, które powinny znajdować się przed mostem (patrząc z nurtem rzeki). Tymczasem przy połączeniu Osiedle Ruda-Żerań tunel ulokowano po stronie północnej mostu Toruńskiego w strefie potencjalnego rozmycia dna Wisły.

Stacje na terenie parku i w lesie, przy oczyszczalni ścieków

Zdaniem ratusza stacje są zlokalizowane w przypadkowych miejscach. - W ogóle nie sprawdzono, czy można je zbudować w danych lokalizacjach - mówi Milczarczyk.

Trzecia kwestia to trasy, które zdaniem pracowników ratusza są kompletnie przypadkowe i nieprzemyślane. Stacje nie są powiązane z punktami przesiadkowymi: brak powiązania M3 z M1 na Ursynowie czy M4 z tramwajem na Grochowskiej. Dodaje, że niektóre są powiązane w bezsensowny sposób - np. wahadło do Okęcia na linii M3.

Inne miałyby być ulokowane w złych miejscach. Na linii M3 stację Rakowiec "zaplanowano" przy parku i działkach zamiast na Rakowcu (ciąg Grójeckiej), stację Ochota pod Pomnikiem Lotnika zamiast w rejonie Banacha-Żwirki i Wigury, a stację końcową zamiast w rejonie pętli autobusowej na terenie parku w Wilanowie.

Zdaniem Milczarczyka jeszcze ciekawiej wygląda kierunek północny, gdzie stację końcową zaproponowano w lesie pod Jabłonną, nieopodal oczyszczalni ścieków Czajka. Jeśli chodzi o linię M4, stację Siekierki należało umieścić bardziej na północ w obszarze zabudowy, a stację Odolany w środku Odolan. Wątpliwości budzi także lokalizacja stacji Jelonki i Karolin (zabudowa jednorodzinna) oraz brak stacji na placu Unii Lubelskiej.

Propozycja budowy metra od dzielnic peryferyjnych do centrum to kompletny absurd pokazujący całkowity brak znajomości tematyki. Efekty będą zerowe - mówi Milczarczyk.

Dodaje, że zakładając budowę 4-kilometrowej trasy i trzech stacji, mieszkańcy po czterech latach dojadą tylko z Wilanowa na Ursynów, z PKP Gocławek na Gocław i z Choszczówki na Tarchomin. Realna poprawa nastąpi dopiero po wybudowaniu połowy tych linii, stacji techniczno-postojowych i powiązaniu z istniejącymi liniami metra - czyli po dwunastu latach.

Do rozwiązania pozostają także takie kwestie techniczne jak dostarczenie pociągów do tuneli, prowadzenie jazd testowych, obsługa i serwisowanie oraz zawracanie. Ale tym autorzy koncepcji już nie "zawracają” sobie głowy… - kończy rzecznik.

Wiedzieliście o zasadzie "10 metrów"? Chodzi o parkowanie

Więcej o:
Komentarze (133)
Patryk Jaki obiecuje metro. Kandydat chce zbudować dwie nowe linie metra
Zaloguj się
  • tomtg123

    Oceniono 53 razy 49

    jasne. Patryk Jaki obiecał... A Andrzej Duda obiecał, że będzie strażnikiem Konstytucji.
    Nikt Ci tyle nie da, ile Ci PiS obieca - szczególnie przed wyborami.

  • czemrok

    Oceniono 46 razy 42

    Pamiętam co obiecywał Lech Kaczyński.Poza muzeum Powstania NIC nie zrealizowano.Wielki pic

  • wooki74

    Oceniono 44 razy 40

    A dlaczego nie cztery albo osiem? Wszystkim byłoby wygodniej. No pzrtecież jak mówi, że zrobi, to zrobi, nie?

  • P L

    Oceniono 32 razy 32

    Chyba z kolejki piko.

  • marcin.rudzinski

    Oceniono 33 razy 31

    Czemu nie 20? Bez kozery powiem „pińcet,... milion szejset,...

  • gluteusm

    Oceniono 34 razy 30

    Za chwilę dowiemy się, że kiedy wygra Patryk Jaki to każdemu mieszkańcowi Warszawy zrobi loda za darmo, kobietom też!

  • tani_dran

    Oceniono 29 razy 29

    Niderlandy!!! Obiecaj im Niderlandy.
    Łykną, bo nie czytają książek

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX