- Taką koncepcję przedstawił nam wykonawca, firma Intercor - mówi Małgorzata Gajewska z biura prasowego Zarządu Miejskich Inwestycji Drogowych, inwestora przebudowy ulicy Marynarskiej na warszawskim Służewcu. - Takie rozwiązanie pozwoli mu dokończyć prace do końca roku - dodaje.
W tej chwili ulica ma dwa pasy ruchu w obu kierunkach, czyli tyle, ile miała, zanim rozpoczęto przebudowę. Docelowo ma mieć trzy pasy. ZMID przekazał koncepcję do stołecznego ratusza. To miasto wyda ostateczną decyzję o organizacji ruchu.
Zwężenie Marynarskiej, jednej z największych ulic w stolicy, którą kierowcy docierają do trasy S79, do tzw. Mordoru (zagłębia biurowców) czy na Lotnisko Chopina, może skutkować zmniejszeniem przepustowości. W godzinach szczytu już tworzą się tam korki, więc nie ma wątpliwości, że zmiana organizacji odbije się na kierowcach. - Miasto musi zdecydować, co jest priorytetem - przepustowość czy ukończenie inwestycji we wcześniejszym terminie - komentuje Gajewska.
Jeśli natomiast miasto nie zdecyduje się na zwężenie ulicy, przebudowa będzie trwała dłużej. Jak przekonuje Gajewska, to kwestia kilku miesięcy więcej.
W związku z koniecznością przesunięcia torowiska w ramach inwestycji, wstrzymano również ruch tramwajowy. Utrzymywany jest do przystanku przy Galerii Mokotów, za którymi znajduje się rozjazd nakładkowy dla taboru dwukierunkowego.
Jak informuje Bartosz Milczarczyk, rzecznik stołecznego ratusza, miasto chce, aby tramwaje ruszyły już we wrześniu, a prace związane z budową ulicy zakończyły się do końca roku. Rzecznik potwierdził, że wniosek o zmianę organizacji ruchu wpłynął do miasta. - Będziemy go analizować. Musimy wziąć pod uwagę, jak bardzo ta zmiana wpłynie na przepustowość ulicy oraz, czy rzeczywiście znacząco zwiększy tempo prac - mówi.
Przebudowa Marynarskiej ma kosztować prawie 57 mln zł. Prace trwają od sierpnia 2016 roku. Miały się zakończyć w 2017 roku. Pojawiły się jednak problemy. Jak informuje Gajewska, budowa okazała się trudna przede wszystkim ze względu na przebudowę sieci podziemnej. Potem pojawił się problem z przejęciem działek od Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad mieszczących się przy węźle łączącym Marynarską z trasą S79.
Inwestycji nie pomogła pogoda - bardzo deszczowa jesień i zima. - Pozalewało wykopy. Niemożliwe było wejście na teren robót, nie wspominając już o prowadzeniu jakichkolwiek prac - wyjaśnia Gajewska. Miasto podejrzewa, że na opóźnienia może mieć również wpływ złe oszacowanie kosztów inwestycji.
Przebudowa budzi kontrowersje jednak nie tylko z powodu opóźnień. Jak informuje serwis Transportpubliczny.pl, Karina Koziej, reprezentantka inicjatywy Lepszy Służewiec, przekonywała, że przebudowa ulicy będzie służyła wyłącznie tranzytowi. Jej zdaniem ten kawałek powinien być bardziej miejski. Przebudowa ma tę tkankę miejską rozerwać - mają zniknąć pasy dla pieszych, a powstać kładki, co w opinii Koziej, utrudni przechodzenie mieszkańcom na drugą stronę ulicy. - Odcięcie mieszkańców jednej części Służewca od drugiej nie jest działaniem miastotwórczym – przekonuje Koziej w rozmowie z serwisem.
Jak informuje ZMID, przebudowa obejmie odcinek ul. Marynarskiej o długości 800 m od skrzyżowania z ul. Taśmową do skrzyżowania z ul. Rzymowskiego. Potrzeba realizacji inwestycji wynika z otwarcia węzła Marynarska i drogi S79, która komunikuje ul. Marynarską z ekspresową obwodnicą Warszawy. Sąsiedztwo największego zagłębia biurowego w stolicy sprawia, że ruch samochodowy na tym obszarze jest bardzo wzmożony.
Docelowo ulica zostanie poszerzona do 10,5 m i trzech pasów ruchu w każdym kierunku. Pojawią się drogi dla rowerów i nowe chodniki.
W ramach inwestycji zostanie m.in. zlikwidowany skręt w lewo z ulicy Marynarskiej w ul. Postępu, w ciągu ulicy Postępu powstanie wiadukt drogowy umożliwiający bezkolizyjny przejazd nad ul. Marynarską, skrzyżowanie z ulicą Wynalazek będzie przebudowane na prawoskręty, a istniejące tu przejście ze światłami dla pieszych zastąpi kładka.
Ponadto wzdłuż ulicy Postępu oraz fragmentu ulicy Marynarskiej wybudowane zostaną ekrany akustyczne o łącznej długości 346 m. Przebudowane zostanie także torowisko tramwajowe od skrzyżowania z ul. Rzymowskiego do nowej pętli przy ul. Suwak.