Już za kilka dni XIV Międzynarodowy Festiwal Tańca Zawirowania. Zobacz najlepsze spektakle

Po rocznej przerwie, Międzynarodowy Festiwal Teatrów Tańca Zawirowania wraca. XIV edycja festiwalu tym razem będzie podzielona na dwie części - letnią i jesienną. Odsłona letnia - już w czerwcu.

- XIV edycję Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Tańca ZAWIROWANIA zdecydowaliśmy się podzielić na kilka części. Odsłona letnia odbędzie się właśnie teraz w czerwcu, druga jesienna pod koniec września - informują organizatorzy. 

Hasłem tegorocznej edycji jest pocztówkowa formuła: „From Dance with Love”, która podkreśla międzynarodowy charakter projektu i jego pozytywne założenia.

- Mamy nadzieję, że spotkanie z tańcem, niezależnie od tego o czym traktują poszczególne przedstawienia, będzie miało optymistyczny i radosny charakter, gdyż zawsze podkreśla międzynarodową wspólnotę tańca współczesnego, w której wciąż uczestniczymy - dodają organizatorzy.

Narodziny Teatru Tańca Zawirowania

Teatr tańca Zawirowania tworzy przede wszystkim autorskie spektakle narracyjne, które poprzez zastosowanie współczesnych technik tańca, opowiadają fabułę.

Dyrektorką TTZ jest Elwira Piorun, która na scenie występuje już od ponad 20 lat. To tancerka i wieloletnia solistka Teatru Wielkiego Opery Narodowej, na koncie ma główne role w "Giselle", "Fortepianissimo", "Nienasyceniu". 

Jak czytamy na stronie Culture.pl, w 2004 roku twórcy Zawirowań - tancerka Elwira Piorun i reżyser Włodzimierz Kaczkowski postanowili wykorzystać współczesne techniki tańca do tworzenia spektakli o charakterze narracyjnym. Ogłosili powrót do fabuły, w tańcu coraz częściej odrzucanej na rzecz nielinearności i konceptualizmu. Teatr powstał pod auspicjami Fundacji Scena Współczesna.

Zawirowania wielokrotnie występowały za granicą, m. in. na Krecie, na Węgrzech, w Czechach, w Niemczech, w Hiszpanii, na Ukrainie, w Rosji, na Słowacji, w Izraelu, a ostatnio także na prestiżowym festiwalu tanecznym w Korei.

PROGRAM tegorocznego festiwalu:

19 czerwca // ARTUR GRABARCZYK "RAVNFJÆR"
21:00 // Ośrodek Zawirowania Belwederska 20/22

Ravnfjær to spektakl oparty na mitologii nordyckiej oraz na zwyczajach i rytuałach ludności Normańskiej z przełomu VII-XII w. Jest to swoisty collage, który w abstrakcyjny sposób zabiera w podróż po sagach i mitach. Podobnie jak na inne indoeuropejskie systemy wierzeń, na mitologię nordycką składają się mity o bogach i boginiach, bohaterach, cudownych krainach, powstaniu oraz końcu świata. Możemy znaleźć tu m.in. historie olbrzymów i karłów, śmierć Baldura, perypetie Lokiego, proroczą przepowiednię Ragnaroku, jak i nawiązania do świąt i obrzędów obchodzonych przez Normanów na cześć swoich bogów. Ravnfjær (czyt. :ravmfjer) przekładając z języka norweskiego oznacza „krucze pióra”, co wpasowuje się metaforycznie w strukturę spektaklu, ukazując mnogość i wielowarstwowość poruszanego tematu. Sam kruk jest symbolem śmierci, wojny ale i mądrości. Jest także jednymi z atrybutów Odyna - boga Wszechojca, któremu towarzyszyły dwa kruki o imionach Hugin (Myśl) i Munin (Pamięć).

22 czerwca // MARTA KOSIERADZKA „WHERE IS PABLO?”
18:00 i 20:00 // Ośrodek Zawirowania Belwederska 20/22

“Wszystko, co możesz sobie wyobrazić, jest prawdziwe” P .Picasso. Spektakl inspirowany życiem i malarstwem Pabla Picassa. Jednym z głównych motywów malarstwa tego malarza były kobiety - i w życiu i w sztuce fascynowały go i inspirowały, był uzależniony od ich talentów, piękna, zainteresowania.

Na obrazach Picassa kobiety przybierają wszelkie możliwe formy - od zupełnie zdeformowanych, ubranych w kubistyczne kształty przez eteryczne, romantyczne, liryczne aż po dramatyczne przedstawienia kobiet przeżywających dramat wojny. Co stałoby się, gdyby kobiety z obrazów doszły do głosu, stworzyły własny świat, zostawiając Pabla za jego drzwiami? Czy to co wyobrażone może stać się prawdziwe?

23 czerwca // BARTOSZ WOSZCZYŃSKI „CZY JUŻ TO_NIE_MY?" 17:00 // Open Air - Stare Miasto

Spektakl „Czy już to_nie_my” to wizja współczesnego społeczeństwa oraz próba zrozumienia głównych zasad nim rządzących. Stawia serie pytań dotyczących zależności pomiędzy jednostką, a grupą, poruszając takie zagadnienia jak konformizm, presja społeczna, odmienność w szerokim rozumieniu, czy efekt Lucyfera opisanego przez Philipa Zimbardo. Ukazanie jednostki oraz grupy w różnych kontekstach igra z ich percepcją.

Z jednej strony grupa ukazana jest jako mocny, złożony mechanizm, który jest niesłychanie silny, tym samym zachęca nas do dołączenia się do niej. Z drugiej zaś, ukazana jest ona jako byt niezwykle łatwy do manipulacji, w większości przypadków pozbawiający nas naszej tożsamości. Chęć pozostania jako indywidualna jednostka, mimo, iż często wiąże się z byciem liderem lub innowatorem i utożsamiana jest z silną wiarą we własne przekonania, czasem może po prostu być wynikiem naszej ignorancji. Widz zostaje zabrany w podróż, w której linia pomiędzy abstrakcją a rzeczywistością zostaje zachwiana, a ’szara strefa’ zastępuje potrzebę oddzielania dobra od zła. Spektakl ‚Czy to_nie_my?’ stroni od jakichkolwiek osądów, a jedynie zadaje widzowi pytanie, czy ten kalejdoskop obrazów ukazanych poprzez język tańca współczesnego to odrealniona wizja, która nas nie dotyczy, czy może jest to swoiste lustro przyszłości? Czy to nie my?

23 czerwca // IWONA OLSZOWSKA „EWA I ON”
19:00 // Ośrodek Zawirowania Belwederska 20/22

Współpraca Pawła Koniora i Iwony Olszowskiej została zapoczątkowana dzięki inicjatywie Adama Kamińskiego, który zaprosił duet na Laboratorium Ruchu we Wrocławiu w 2014 roku. „Ewa i On” to odsłona jednego z serii duetów improwizacji strukturalnej w tańcu współczesnym.

Scenariusz stanowi struktura tematyczna, a tancerze na bieżąco kreują improwizując choreografie w czasie rzeczywistym (constant composition). Partytura spektaklu określa ramy działania między ruchem, tańcem, obecnością, wejściem w relacje oraz tworzeniem zdarzenia scenicznego. Ewa i On to impresja odnosząca się do Adama i Ewy.

24 czerwca // TEATR TAŃCA ZAWIROWANIA "REAL LOVE"
18:00 // Ośrodek Zawirowania Belwederska 20/22
PREMIERA

"Real Love" to misterium narodzin, przemijania i śmierci w wykonaniu trzech kobiet w różnym wieku. Czym jest dla nich prawdziwa miłość? Być może jest nią uczucie, jakim darzy matka swoje dziecko. Jak czuje się kobieta będąc matką? Co czuje, kiedy ktoś z jej bliskich umiera? Miłość i śmierć, to dwa wątki, które pojawiają się ustawicznie w spektaklu „Real Love” i oddziaływają na siebie w każdej chwili. Bycie matką i bycie blisko śmierci. „Real Love” to forma choreograficznego wiersza, przepełnionego poetycką symboliką oraz znaczeniami z pogranicza metafizyki.

25 czerwca // FERENC FEHÉR „MORGAN AND FREEMAN”
19:00 // Ośrodek Zawirowania Belwederska 20/22

Szybki i zwariowany taniec z kimś, kto sam jest marionetką: małym, ożywionym człowiekiem.
Imię i nazwisko: Freeman
Wysokość: 35 cm lub mniej
Rozmiar buta: 5 cm
Złośliwość: olbrzymia
Czy jest przyjazny? Niekoniecznie…
- Morgan, jak opisałbyś tego małego człowieka?
- Kiedy pierwszy raz go spotkałem, wydawał się być miłym, małym facetem, ale potem ... Jest bardzo żywy i nieco wredny. Zagorzale poszukuje powodów, by mnie dręczyć, i naprawdę mu się to podoba. Oczywiście nie zniosę tego zbyt długo, może będę musiał go zabić. Nie będę miał wyboru, dopóki się nie zmieni. On? Zmiany? NIGDY. On coś knuje. Wiem.
I jeszcze nie powiedziałem o jego przyjacielu, króliku.

26 czerwca // ALBANIAN DANCETHEATER COMPANY „NIHIL SUB SOLE NOVI”
19:00 // Ośrodek Zawirowania Belwederska 20/22

Czas i przestrzeń, rytm i dynamika, dusza i ciało ludzkie, porządek dla przetrwania i robotyzacji, indywiduum i społeczeństwo...są częścią badań oraz tematem tej sztuki. Czy te zjawiska zmieniają się w czasie i przestrzeni?

27 czerwca // DANCE COSMOPOLITAN (DESIGNARE MOVEMENT) „FOREST”
19:00 // Teatr Akademii Teatralnej Collegium Nobilium Miodowa 22/24

W gwałtownie zmieniającej się epoce prawdziwe relacje powoli zanikają.
Wartości etyczne stopniowo giną w bezgranicznie konkurencyjnym społeczeństwie, rządzonym przez materializm. Dlatego musimy powoli cieszyć się życiem.

Lubisz teatr tańca? Napisz nam, dlaczego: listy_do_metrowarszawa@agora.pl

Więcej o: