Warszawa wydaje na promocję więcej niż cztery największe miasta w Polsce. Astronomiczna kwota

W 2017 roku Warszawa wydała na promocję blisko 24 miliony złotych. Najwięcej spośród wszystkich polskich miast. Jednak tegoroczny budżet na ten cel robi jeszcze większe wrażenie. Stolica planuje zwiększyć wydatki aż o 120 proc.

W ubiegłym roku stołeczny ratusz najwięcej pieniędzy zapłacił za dwie, spośród kilkunastu, kampanii. Pierwsza zachęcała przyjezdnych mieszkańców do rozliczania się z urzędem skarbowym w Warszawie i płacenia podatków w stolicy.

Druga to #Samizobaczcie. W spotach urzędnicy i mieszkańcy chwalą inwestycje, jakie przez trzy kadencje udało się zrealizować ekipie Hanny Gronkiewicz-Waltz.

Największe miasto, największy budżet

Jednak w 2018 roku budżet na reklamę rozrósł się do niespotykanych nigdy wcześniej rozmiarów. Wynosi rekordowe 52 miliony złotych. To dwa razy więcej niż fundusze na promocję w Gdańsku, Łodzi, Poznaniu i Wrocławiu... łącznie. Stolica w tym roku na reklamie nie ma zamiaru oszczędzać.

- Faktycznie, ta kwota robi wrażenie, ale jeżeli spojrzymy na całościowy budżet miasta to jest tylko 0,3 proc., czyli naprawdę niewiele jak na europejską stolicę - mówi Metrowarszawa.pl Robert Zydel, dyrektor biura  marketingu

Dodatkowo szef biura marketingu przypomina, że Warszawa nie wydaje żadnej gazetki skierowanej do mieszkańców. Stolica stawia na kampanie billboardowe i internetowe.

Kosztowne obchody

Dlaczego w tym roku wydatki poszybowały? Okazuje się, że lwią część budżetu pochłoną wydarzenia związane z obchodami 100-lecia odzyskania niepodległości. Hanna Gronkiewicz-Waltz zainaugurowała je już 20 kwietnia i będą trwały do końca roku. Na tę chwilę to 420 przedsięwzięć, ale na pewno nie jest to ostateczna liczba.

Polskie miasta tną koszty

Jednak astronomiczne budżety nie gwarantują sukcesu. W rankingu samorządowców miastem, które najlepiej wydaje pieniądze na promocję, jest Wrocław. Miasto w 2017 roku na ten cel przeznaczyło „tylko" 8 milionów złotych. W głosowaniu Wrocław zdobył 1/5 wszystkich głosów.

Z kolei stołeczny ratusz odbija piłeczkę i chwali się drugim, najczęściej używanym hasztagiem w rankingu Facebooka. To była właśnie #Warszawa.

W  tym roku większość dużych miast planuje ograniczyć wydatki związane z promocją i PR-em lub zwiększyć o zaledwie kilka procent. Wyjątkiem oprócz Warszawy są: Szczecin (25 proc.) i Poznań (13 proc.).

Co sądzisz na ten temat? Napisz do nas: listy_do_metrowarszawa@agora.pl

Tajemnice warszawskiego Parku Fontann. Zeszliśmy do podziemi, aby zobaczyć, jak wygląda obsługa show

Więcej o: