Miasto przeprowadzi cyfrową rewolucję. Koniec z kartami miejskimi

Ratusz chce wprowadzić nową, cyfrową kartę miejską. Za jej pomocą będzie można nie tylko korzystać z transportu publicznego, lecz także z parkingów, rowerów, a nawet załatwić sprawę w urzędzie.

Jak informuje miasto, wszystko to w ramach projektu Zintegrowana Karta Miejska. 

Na smartfonach, laptopach

- Właśnie podjęliśmy decyzję i rozpoczynamy wdrażanie tego niezwykle ważnego i innowacyjnego projektu. Rozwój technologii cyfrowych wprowadził wiele zmian w naszym codziennym życiu i stworzył nowe możliwości w zakresie dostarczania nowoczesnych miejskich usług oraz ich dostępności. Zamierzamy to wykorzystać. Zintegrowana Karta Miejska (ZKM) podniesie jakość życia naszych mieszkańców - mówi Marcin Wojdat, Sekretarz m.st. Warszawy

Zintegrowaną Kartę Miejską będzie można przechowywać na różnych typach nośników, takich jak karty chipowe czy urządzenia mobilne (smartfony, tablety, itd.). I wykorzystywać we wszystkich miastach posiadających odpowiednie rozwiązania infrastrukturalne, nie tylko w Warszawie.

Głównym elementem karty ma być transport publiczny. Ten ma największy udział w miejskich usługach.

Parkingi, rowery miejskie, wypożyczalnie

Jak podaje miasto, cyfrowa karta miejska ma być wyposażona m.in. w cyfrowego asystenta podróży, dzięki któremu będzie można wybrać i zoptymalizować podróż "end to end" z wykorzystaniem przewozów różnych przewoźników, w tym również kolejowych.

System informacji pasażerskiej obejmie parkingi (będzie można np. zobaczyć, czy są wolne miejsca postojowe), rowery miejskie, wypożyczalnie i stacje ładowania samochodów elektrycznych. Zaplanowano także wprowadzenie systemu prostych i wygodnych płatności za przejazdy środkami transportu publicznego, uzależniający opłatę od przebytej odległości. Będzie można rezerwować i rozliczać inne usługi miejskie, powstaną również wspólne programy lojalnościowe.

Mniej aut na ulicach

Władze Warszawy mają nadzieję, że takie rozwiązanie zwiększy popularność transportu publicznego i zmniejszy liczbę prywatnych aut na warszawskich ulicach, co ma pomóc w walce ze smogiem. Jak informuje ratusz, podobne rozwiązania doskonale sprawdzają się już w innych dużych miastach europejskich - Londynie, Barcelonie czy Kopenhadze. 

Obecnie trwają już prace przygotowawcze. 7 maja br. Zarząd Transportu Miejskiego ogłosił przetarg na wykonanie analizy przedwdrożeniowej Zintegrowanej Karty Miejskiej.

Docelowo projekt ma być wdrożony do 2023 roku. 

Co sądzisz o tym pomyśle? Napisz do nas: listy_do_metrowarszawa@agora.pl

Jechał środkiem chodnika przy Marszałkowskiej w Warszawie. Wokół piesi, rowerzyści [WIDEO]

Więcej o: