Zatrważające wyniki kontroli przewoźników w Warszawie. Jeden poszukiwany europejskim listem gończym

Miasto zabrało się za nielegalnych przewoźników. Podczas kontroli ujawniono, że niektórzy kierowcy posiadali sądowy zakaz prowadzenia pojazdów, jeden był nawet poszukiwany europejskim listem gończym.

427 kontroli przewoźników przeprowadził od początku tego roku stołeczny ratusz. Wyniki nie napawają optymizmem - nieprawidłowości ujawniono w 150 przypadkach, czyli w aż 35 proc. skontrolowanych pojazdów.

Sprawdzano, czy przewoźnicy działają legalnie, a także, czy przestrzegają innych przepisów prawa.

Brak kwalifikacji

Jak podaje urząd miasta, nieco ponad połowa przypadków uchybień (77) dotyczyła prowadzenia pojazdu przez kierowcę, który nie zdał egzaminu z przepisów prawa miejscowego i topografii stolicy.

Podczas ubiegłorocznych kontroli stwierdzono aż 117 takich sytuacji, co oznacza, że zaledwie co czwarty skontrolowany miał stosowne kwalifikacje.

Jazda bez licencji

Zatrzymano również kierowców, którzy pracowali bez wymaganej licencji - to 67 przypadków (wśród nich były pojazdy oznakowane oraz te nieoznakowane jak warszawskie taksówki). 26 kierowców podszywało się pod taksówki.

37 kierowców nie posiadało kasy fiskalnej, dziewięciu nie miało zalegalizowanego taksometru, a czterech nie miało badań technicznych pojazdu. Niektórzy z prowadzących dopuścili się kilku nieprawidłowości jednocześnie.

Poszukiwany listem gończym

Kontrole ujawniły także, że prowadzącymi pojazdy były osoby posiadające sądowy zakaz prowadzenia pojazdów (trzy przypadki), jeden kierujący był poszukiwany europejskim listem aresztowania, a dwóch - obywateli spoza UE - dostało decyzję o opuszczeniu terytorium Polski.

Zatrzymano jedno prawo jazdy, 14 dowodów rejestracyjnych oraz wystawiono 128 mandatów karnych na łączną kwotę 30220 zł. Do sądu ponadto skierowano 43 wnioski o ukaranie.

Jak wygląda legalna taksówka?

Na co zwracać uwagę, aby mieć pewność, że podróżujesz z kierowcą wykonującym swoją pracę legalnie?

Miasto zaznacza, że licencjonowana, warszawska taksówka posiada:

  • prawidłowe oznakowanie, czyli żółto-czerwony pas (w barwach Warszawy) z numerem bocznym taksówki, pod którym powinien znajdować się herb m.st. Warszawy (syrenka)
  • w górnym prawym rogu przedniej szyby samochodu naklejkę z hologramem, numerem licencji taksówkarza oraz numerem rejestracyjnym pojazdu
  • wewnątrz pojazdu specjalny identyfikator opatrzony hologramem, zdjęciem kierowcy, opisany jego imieniem i nazwiskiem
  • w lewym górnym rogu szyby tylnych prawych drzwi dwustronną tabliczkę informującą po zewnętrznej stronie szyby o cenie za 1 km w I strefie taryfowej; rewers tabliczki, widziany z siedzenia pasażera, powinien zawierać taryfę opłat.

Kontrole przewoźników

Kontrole przeprowadzane są przez przedstawicieli Urzędu m.st. Warszawy, funkcjonariuszy Komendy Stołecznej Policji, Inspektoratu Transportu Drogowego, Mazowieckiego Urzędu Celno-Skarbowego w Warszawie oraz Straży Granicznej.

Oszukał Cię nielegalny przewoźnik? Napisz do nas: listy_do_metrowarszawa@agora.pl

Całkowicie pusta Warszawa. To niesamowite wideo pokazuje, jak zmienia się stolica na Wielkanoc