Na początku grudnia informowaliśmy, że rząd pracuje nad ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych. W czwartek została ona przyjęta przez sejm. Zanim to jednak zrobiono wykreślono z niej jeden kluczowy zapis.
Projekt ustawy zakłada, że gminy będą mogły tworzyć w miastach strefy czystego transportu.
Miałyby być to obszary, do których wjechać można byłoby tylko pojazdami napędzanymi paliwami alternatywnymi, tj. autami elektrycznymi, wodorowymi i na gaz ziemny.
Co z autami z silnikami benzynowymi i Diesla? Początkowo mówiło się o tym, że aby kierowcy tych pojazdów mogli do nich wjechać, musieliby uiścić opłatę. Maksymalnie 30 złotych dziennie, w zależności od decyzji danej gminy.
Czytaj więcej: Żeby wjechać do centrum Warszawy, będziesz musiał zapłacić? To pomysł rządu
Przed przyjęciem ustawy wykreślono z niej jednak zapis o opłacie oraz jej maksymalnej wysokości. Z takim wnioskiem zgłosił się poseł Kukiz'15 - Krzysztof Sitarski.
Adrian Furgalski, wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, w rozmowie z portalem transport-publiczny.pl wytłumaczył, dlaczego zdecydowano się na taką zmianę.
- [Podsekretarz stanu Ministerstwa Energii Michał Kurtyka - przyp. red.] powiedział, że chciałby, żeby ustawa przeszła bezkonfliktowo, a jeden z klubów parlamentarnych na takie rozwiązanie się nie zgadzał - pomimo faktu, że te regulacja nie byłaby obowiązkowa - mówi Furgalski.
Gdy o pomyśle "czystych stref" zrobiło się głośno, wiceprezydent Warszawy Michał Olszewski powiedział, że miasto rozpocznie dyskusję nad ewentualnym wydzieleniem takich stref w połowie 2018 roku.
W rozmowie z metrowarszawa.pl rzecznik prasowy urzędu m.st. Warszawa, Bartosz Mielczarczyk tłumaczył z kolei, że miasto już teraz walczy o czystsze powietrze i wolne od aut centrum - inwestowanie w transport publiczny i budowa II linii metra mają zachęcić warszawiaków do rzadszego korzystania z samochodów osobowych, a budowa Południowej Obwodnicy Warszawy ma umożliwić kierowcom tranzytowym omijanie centrum miasta.
- W przyszłości, kiedy budowa metra czy obwodnicy zostaną zakończone, być może będziemy rozmawiać o kolejnych narzędziach, takich jak np. czyste strefy - tłumaczy rzecznik.
Co myślisz o pomyśle wydzielenia czystych stref? Podziel się swoją opinią. Napisz do nas na metrowarszawa@agora.pl lub w wiadomości prywatnej na Facebooku.