Tramwaje Warszawskie podpisały umowy na dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej budowy linii do Wilanowa i na Gocław, kupna 68 nowych tramwajów i budowy zajezdni na Annopolu.
Jak zaznacza spółka, to największe inwestycje tramwajowe w kraju od 60 lat. Łączna ich wartość to 1,586 mld zł. Z tego 617 mln zł wyłoży UE.
Co konkretnie powstanie? 16 km nowych tras i 4,5 km zmodernizowanych, zakupione zostanie 68 tramwajów (jedno- i dwukierunkowych), zbudowanych zostanie 26 nowych przystanków (w tym jeden podziemnych) i nowa zajezdnia na 150 tramwajów.
Linia do Wilanowa pobiegnie od Dworca Zachodniego ulicą Bitwy Warszawskiej 1920 r., Rakowiecką, Belwederską i Sobieskiego do Miasteczka Wilanów. Długość trasy wyniesie niemal 12 km, będzie na niej 18 przystanków, w tym jeden podziemny z tunelem na Dworcu Zachodnim.
Tramwaje Warszawskie zaplanowały także budowę dwóch odgałęzień: po ul. Gagarina, na Sielce i po ul. Św. Bonifacego na Stegny. Projekt obejmuje zakup 50 dwukierunkowych wagonów i budowę zajezdni tramwajowej na 150 składów i wagonów na Annopolu.
Łączna wartość inwestycji wyniesie 1,19 mld zł (przy dofinansowaniu UE 555 mln zł).
Linia na Gocław o długości niemal 4 km pobiegnie od al. Waszyngtona wzdłuż niezabudowanego brzegu Kanału Wystawowego, gdzie zostanie urządzony zielony zadrzewiony pas o szerokości kilkudziesięciu metrów, oddzielający trasę od zabudowań. Dalej, na osiedlu Gocław linia tramwajowa zostanie zbudowana wzdłuż ul. Bora Komorowskiego i skończy się pętlą w okolicach Trasy Siekierkowskiej.
Projekt obejmuje także modernizację torów na al. Waszyngtona między rondem Wiatraczna a rondem Waszyngtona. W ramach inwestycji zostanie zbudowanych 8 przystanków, a 9 zostanie zmodernizowanych pod kątem obsługi osób niepełnosprawnych. Inwestycji będzie towarzyszyć kupno 18 nowych jednokierunkowych tramwajów.
Jej łączna wartość wyniesie 396 mln zł przy dofinansowaniu UE w wysokości 62 mln zł.
Obydwie inwestycje są finansowane z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POiŚ) na lata 2014-2020. Oznacza to, że powinny być ukończone w 2021 roku.
- Dzięki naszym inwestycjom w ciągu czterech lat ponad 100 tysięcy mieszkańców z osiedli i dzielnic, przez które będą przebiegały nowe linie tramwajowe, otrzyma szybki i wygodny dojazd do pracy i do szkoły - mówi prezes Tramwajów Warszawskich Wojciech Bartelski.