Niesamowite zdjęcie z budowy mostu przez Wisłę. Tam powstaje jedna z największych inwestycji w stolicy

Wojewoda mazowiecki wydał pozwolenie na budowę kolejnego odcinka Południowej Obwodnicy Warszawy. Chodzi o około 3,5-kilometrowy odcinek przechodzący przez Wilanów.

Wydana 3 października decyzja dotyczy zadania B na odcinku między węzłem Przyczółkowa (z węzłem) a mostem przez Wisłę. Decyzja Zdzisława Sipiery ma rygor natychmiastowej wykonalności, co oznacza, że wykonawca będzie mógł już wkrótce ruszyć z pracami przygotowawczymi, takimi jak wycinka drzew, czy budowa tymczasowych dróg dojazdowych.

Na profilu burmistrza dzielnicy Wilanów Ludwika Rakowskiego pojawiło się wczoraj wymowne zdjęcie zwiastujące decyzję wojewody. "Budowa mostu na POW - widok na Wilanów" - napisał burmistrz.

 Jezdnie po 3 pasy ruchu

Co się wydarzy w ramach uzyskanej decyzji? Na odcinku ok. 3,5 km wykonane będą 2 jezdnie po 3 pasy ruchu, a także węzeł Przyczółkowa. Przebudowana będzie także infrastruktura podziemna, wybudowane urządzenia ochrony środowiska oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Wcześniej zostały już wydane zezwolenia na most przez Wisłę, na około 1,5-kilometrowy odcinek pomiędzy mostem a węzłem Wał Miedzeszyński wraz z węzłem, a także na 7-5 km odcinek pomiędzy węzłem Wał Miedzeszyński (bez węzła) a węzłem Lubelska (bez węzła). Tam trwają już roboty budowlane.

Hałas i ekrany akustyczne

Budowa POW oczywiście nie odbywa się bez kontrowersji. Największe emocje budzi to, w jaki sposób zostaną rozwiązane kwestie związane z hałasem - czy mieszkańcy, którzy mają swoje domy i mieszkania w pobliżu przyszłej wielopasmówki, będą mogli spać spokojnie, a ich inwestycje nie stracą na wartości.

W odpowiedzi na nasze zapytania, GDDKiA zapewnia, że oddziaływanie akustyczne Południowej Obwodnicy Warszawy zostanie zminimalizowane poprzez urządzenia ochrony środowiska w postaci ekranów akustycznych oraz okładzin dźwiękochłonnych na ścianach wylotów z tunelu.

"Rodzaj i wysokość zastosowanych ekranów jest zróżnicowana i na odcinkach, dla których GDDKiA posiada już ZRID (Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej), wynosi od 2,5 do 6m. Doboru odpowiedniego zabezpieczenia dokonano na podstawie wykonanych analiz akustycznych, uwzględniających prognozy ruchu, rozwiązania drogowe, a także zagospodarowanie przyległego terenu" - czytamy w oświadczeniu.

Największy hałas na polach i łąkach

Jak dodaje GDDKiA, wykonane analizy wskazują, że po zastosowaniu zaprojektowanych zabezpieczeń, tereny chronione akustycznie nie będą narażone na hałas przekraczający normy.

"Zgodnie z regulacjami przepisów prawa, ekrany zostały zaprojektowane tylko przy faktycznie zagospodarowanych terenach podlegających ochronie akustycznej, dla których prognozuje się przekroczenia obowiązujących norm" - czytamy dalej.

GDDKiA podkreśla, że ekrany nie są budowane tam, gdzie jeszcze nie ma zabudowy (a może powstać). Jak podkreśla urząd, pozostawiona rezerwa terenu pozwoli jednak na ewentualne dobudowanie zabezpieczeń w przyszłości.

Hałas może być najbardziej dotkliwy w przypadku przebywania na terenach, dla których obowiązujące przepisy prawa nie przewidują ochrony akustycznej np. na terenie parkingu przy centrum handlowym na Ursynowie, czy na polach i łąkach Powsinka.

Trzy odcinki realizacyjne

Południowa Obwodnica Warszawy to droga ekspresowa, która będzie przechodziła przez Ursynów, Wilanów i Wawer. Umożliwi połączenie dróg krajowych w kierunku Terespola, Lublina, Krakowa czy Wrocławia. Będzie to także połączenie Trasy Armii Krajowej z węzłem A2 Konotopa do Gdańska i Białegostoku.

Cała Południowa Obwodnica Warszawy to trzy odcinki realizacyjne: odcinek A (ok. 4,6 km) w. Puławska – w. Przyczółkowa wraz z budową tunelu pod Ursynowem, odcinek B (ok. 6,45 km) w. Przyczółkowa – w. Wał Miedzeszyński wraz z mostem przez Wisłę oraz odcinek C (ok. 7,45 km) w. Wał Miedzeszyński – w. Lubelska w ramach którego konieczne będzie wybudowanie estakad nad Mazowieckim Parkiem Krajobrazowym.

Wykonawcą odcinka A jest Astaldi, odcinek B buduje Gulermak, a odcinek C Warbud.

embed