Wyniki konkursu na kładkę pieszo-rowerową, która połączy Pragę-Północ i Powiśle miasto ogłosiło w czwartek 14 września. Do konkursu zgłosiło się aż 40 pracowni architektonicznych.
Projekty były oceniane pod kątek trzech kryteriów: atrakcyjności formy i funkcjonalności rozwiązań w kontekście połączenia mostu z otoczeniem. Drugim kryterium była jakość i oryginalność rozwiązań techniczno-konstrukcyjnych. Trzecim – uwarunkowania finansowe realizacji (30 proc.).
Wygrał projekt przedstawiony przez pracownię Schuessler-Plan. To on ma największe szanse na realizację.
Jak napisała na swoim profilu wiceprezydent Warszawy Renata Kaznowska, miastu zależało na projekcie, który będzie nie tylko atrakcyjny architektonicznie, ale również dobrze wpisze się w krajobraz miasta.
Jak dodaje, w przyszłości nowa przeprawa przybliży Pragę do centrum, łącząc rewitalizowane obecnie obszary prawobrzeżnej Warszawy z bulwarami wiślanymi na wysokości ulic Karowej i Okrzei.
Nowa przeprawa ma mieć długość 400 metrów i szerokość 6 metrów, umieszczona zostanie na wysokości ul. Karowej i S. Okrzei. - Wprowadzi zupełnie nową jakość do miejskiej infrastruktury. Powstanie spacerowy ciąg pomiędzy ul. Ząbkowską a Powiślem i Krakowskim Przedmieściem. Most pieszo-rowerowy zostanie również włączony w istniejący i planowany układ infrastruktury rowerowej po obu stronach Wisły, dzięki czemu powstanie korytarz rowerowy, łączący Pragę i Targówek z Powiślem, Śródmieściem, a nawet Wolą - czytamy w informacji prasowe przesłanej przez ratusz.
Swoją opinię na temat kładki wyraziło wiele osób. Jan Mencwel z Miasto Jest Nasze mówi nam, że projekt bardzo mu się podoba. - Podoba mi się każdy pomysł mający na celu zwiększanie komfortu poruszania się pieszo i na rowerze po mieście. Takie kładki to standard w wielu miastach na świecie. Są nawet w Tblisi, stolicy Gruzji - mówi Mencwel.
Jak dodaje, projekt nie powala, ale najważniejsze jest to, żeby kładka była praktyczna. - Trzeba dobrze rozwiązać kwestię połączenia komunikacyjnego kładki z obiema stronami, tak aby piesi po zejściu z niej mieli dobre dojście na Pragę oraz na Stare Miasto - dodaje.
Jan Śpiewak z Warszawa Moje Miasto mówi krótko: Sama idea super. Wolałbym jednak bardziej zielony projekt. Będzie niezła patelnia. Jak dodaje, nie jest również zachwycony lokalizacją kładki. - Myślę, że sensowniej byłoby gdyby łączyła Stare Miasto i Warszawskie Zoo - dodaje.
Joannie Erbel kładka bardzo przypadła do gustu. Dlaczego? - Głównie dlatego, że ten most będzie nie tylko szlakiem komunikacyjnym, ale też przyjazną przestrzenią publiczną - mówi Metrowarszawa.pl.
Jak podkreśla, włączenie elementów małej architektury do struktury kładki sprawia, że ma ona charakter przyjaznego krajobrazu oraz będzie doskonałym uzupełnieniem Bulwarów Warszawskich, gdzie również pieszo-rowerowy odbywa się w jednej wspólnej przestrzeni.
- Do tego sama forma architektoniczna kładki sprawia, że udało się połączyć dwie pozornie sprzeczne cechy - czyli silny charakter i bycie ikoną architektoniczną z dopasowaniem do przestrzeni po obu stronach Wisły. Naprawdę nie mogę się doczekać aż kładka powstanie - przekonuje.
Budżet inwestycji oszacowano na ok. 90 mln zł. Budowa kładki zacznie się najwcześniej jesienią 2018 r. i skończy prawdopodobnie na początku 2020 r. Jeżeli ktokolwiek ma uwagi do projektu, może je zgłaszać podczas spotkania w poniedziałek o 18 w PKiN, piętro VI.
A wy co myślicie o kładce? Na Wasze uwagi czekamy pod adresem: metrowarszawa@agora.pl.