Mieszkańcy skarżą się na klimatyzację w autobusach. Dlaczego jest za zimno albo za ciepło

Klimatyzacja w warszawskich autobusach to poruszający temat, szczególnie o tej porze roku. Pasażerowie piszą skargi, ZTM odpowiada.

Początek sierpnia przyniósł Warszawie prawdziwą falę upałów. Temperatura była na tyle wysoka, że Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej wydał oficjalne ostrzeżenie. Korzystanie w takich warunkach z komunikacji miejskiej może być szczególnie uciążliwe. Zwłaszcza, jeśli trafimy na pojazd bez klimatyzacji. 

Reakcje pasażerów: brak klimatyzacji, zamknięte okna 

W przeciągu ostatnich kilku dni na facebookowym fanpage'u Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie pojawiło się wiele głosów krytykujących warunki panujące w stołecznych autobusach i tramwajach. Pasażerowie skarżą się m.in. na wyłączoną klimatyzację, duchotę i brak możliwości otwarcia okien. Albo na to, że klimatyzacja działa aż za dobrze.

"Drogi ZTM, przy jakiej temperaturze macie zamiar zacząć włączać klimatyzację w autobusach? Wydaje mi się, że temperatury powyżej 30 stopni ku temu skłaniają" - pyta Anna.

"ZTM skutecznie zniechęca do korzystania z komunikacji autobusowej: nr 8887 linia 143, duchota w środku (bo duża wilgotność po deszczu), okna zablokowane, klimatyzacja wyłączona..." - pisze Przemysław.

"Oficjalna skarga: Podróż autobusem linii 127 na trasie Niemcewicza (odjazd 9:00) - metro Centrum Kopernika, autobus nr 9811. Okna zamknięte na klucz. Klimatyzacja wyłączona. Temperatura ponad 25 st. C. Proszę o wyjaśnienie sprawy i wyciągnięcie konsekwencji wobec kierowcy pojazdu. Czekam na status" - pisze Magda 

"Dlaczego autobusy jeżdżą bez włączonej klimatyzacji?" - pyta Paweł.

"Albo za ciepło, albo za zimno. Najgorzej to wejść do tramwaju lub autobusu w ciepły dzień i żałować, że się nie zabrało kurtki. Katar gwarantowany" - narzeka Ewa.

ZTM odpowiada

Zarząd Transportu Miejskiego reaguje w komentarzach na skargi pasażerów: "O ile klimatyzacja była wyłączona, okna powinny być odblokowane. Istnieje również możliwość włączenia nadmuchu powietrza".

Pracownik odpowiadający za fanpage podkreśla również, że jeżeli autobus został wyposażony w klimatyzację, powinna być ona sprawna i włączona, zaś wszystkie uwagi zostaną przekazane pracownikom nadzoru ruchu. 

Ile jest w Warszawie autobusów z klimatyzacją? 

"Obecnie po warszawskich ulicach jeździ 1326 autobusów (prawie 78 proc. całej floty) i 281 tramwajów (prawie 39 proc. całej floty) wyposażonych w klimatyzację" - pisze nam Kamil Migała z biura prasowego Zarządu Transportu Miejskiego. Dodaje również:

Temperatura w pojazdach wyposażonych w klimatyzację powinna utrzymywać się w granicach 18-25 stopni Celsjusza. Może się zdarzyć tak, że temperatura nie będzie dostosowana do indywidualnej i subiektywnej oceny poszczególnych pasażerów. Jest to jednak przestrzeń wspólna i należy się pogodzić z pewnym uśrednieniem, które powinno odpowiadać większej grupie pasażerów

Czy kierowca może regulować klimatyzację? 

"Jeżeli uznamy, że temperatura w pojeździe jest za wysoka lub za niska, możemy zgłosić ten problem kierującemu pojazd" - radzi ZTM. Warto jednak wiedzieć, że kierowca nie zawsze będzie miał możliwość regulacji klimatyzacji.

"W starszych pojazdach kierowca może włączyć i wyłączyć klimatyzację oraz ustawić przybliżony zakres temperatury. Funkcjonuje to podobnie jak klimatyzacja manualna w samochodach osobowych" - zaznacza Kamil Migała. 

W nowszych pojazdach temperatura wnętrza ustalana jest przez komputer. Specjalny algorytm sprawdza wysokość temperatury na zewnątrz i odpowiednio obniża ją o kilka stopni we wnętrzu autobusu. Ten system zapobiega m.in. zbytniemu wychłodzeniu. W tym przypadku kierowca nie może wyłączyć klimatyzacji, jeżeli działa automatycznie oraz ustawić konkretną wartość temperatury. 

Czy powinniśmy otwierać okna?

Jeżeli klimatyzacja jest włączona i działa poprawnie, otwieranie okien w pojazdach jest niewskazane - wówczas ciepłe powietrze wpadające do środka ogrzeje wnętrze autobusu.

"Jednak w przypadku, gdy temperatura w pojeździe jest zbyt wysoka, wtedy poza zgłoszeniem tego faktu kierującemu pojazdem, pasażerowie mogą, a nawet powinni otworzyć okna w celu wymiany powietrza." - pisze Migała

Codzienna kontrola pojazdów 

Kamil Migała podkreśla również, że stołeczne autobusy są regularnie kontrolowane i naprawiane przez pracowników Zarządu Transportu Miejskiego. Codziennie przeprowadzane są elektroniczne pomiary temperatury wnętrz oraz kontrole nawiewu klimatyzacji.

Zapewnia również, że każdego dnia odbywa się tzw. obsługa codzienna, podczas której m.in. usuwane są awarie zgłaszane wcześniej przez kierowców. "Może się natomiast zdarzyć, że w ciągu dnia wystąpi usterka klimatyzacji, ale wtedy stosowne decyzje, co dalej z takim pojazdem podejmują dyspozytorzy pracujący u poszczególnych przewoźników" - dodaje.

Więcej o: