Powstaną tylko w Warszawie. Nowoczesne przejścia, które same się zapalają

Specjalna antypoślizgowa nawierzchnia, elementy odblaskowe, znaki z lampami ostrzegawczymi - w tym roku w Warszawie zmieni się kilkaset przejść dla pieszych, ale 17 z nich będzie wyjątkowych. Ma być bezpieczniej.

Pierwsze nowoczesne, aktywne przejście Zarząd Dróg Miejskich wybudował na ul. Kondratowicza, przy parku Bródnowskim. Po okresie testów zdecydowano się na wdrożenie tego rozwiązania w całej Warszawie

Czujniki ruchu, odblaski

Na czym polega innowacyjność nowych zebr? Mają przede wszystkim ostrzegać kierowców o zbliżaniu się pieszego do pasów.

Jest to możliwe dzięki zastosowaniu specjalnego systemu składającego się z zsynchronizowanych ze sobą elementów: czujników ruchu, odblasków, biało-czerwonych pasów, znaków drogowych D-6 z lampami LED i nawierzchni antypoślizgowej. 

Chodzi oto, że elementy odblaskowe i lampy ostrzegawcze LED aktywują się tylko w momencie, gdy na przejściu „coś się dzieje”, a więc gdy zbliża się do niego pieszy.

To czytelny znak dla kierowcy, który w tym momencie powinien zdjąć nogę z gazu - tłumaczą drogowcy.

17 miejsc z nowymi, nowoczesnymi przejściami

W całej Warszawie takie przejścia powstaną w tych miejscach:

  • Grzybowska przed Ciepłą
  • Modlińska – Drogowa
  • Popiełuszki – Gojawiczyńskiej
  • Krasińskiego – Czarnieckiego
  • Mickiewicza – Mierosławskiego
  • Powstańców Śląskich – Pirenejska
  • Wybrzeże Helskie – most Śląsko-Dąbrowski
  • Grochowska – Mińska
  • J. Waszyngtona – Niekłańska
  • Waszyngtona – Modrzewiowa
  • Marszałkowska – Senatorska
  • Kruczkowskiego – 3 Maja (strona północna i południowa)
  • Ludna – Okrąg
  • Al. Jerozolimskie – Spiska
  • al. Niepodległości – Lenartowicza
  • al. KEN – Telekiego