Pierwszy pakiet inwestycji to blisko 330 km za prawie 340 mln zł. Planowane inwestycje to głównie budowa nowych, ale również modernizacja istniejących dróg rowerowych w Warszawie i 34 gminach sąsiadujących ze stolicą.
Samorządy, jak podaje miasto, dostaną na to ponad 241 mln zł dofinansowania z funduszy europejskich.
Ścieżki rowerowe w Warszawie UM Warszawa
Jednym z głównych kryteriów wyboru konkretnych projektów tras było to, czy tworzą spójne połączenia międzygminne oraz jak wpisują się w istniejącą już sieć. Drugim ważnym argumentem „za” była możliwość dojechania drogą rowerową do przystanku bądź zintegrowanego węzła przesiadkowego transportu publicznego.
Trasy wybudowane w ramach ZIT zostaną jednolicie oznakowane. Charakterystyczne kolorowe rowery będą także elementem planowanych akcji informacyjno-promocyjnych zachęcających mieszkańców metropolii do korzystania z rowerów podczas codziennych dojazdów do pracy, szkoły czy na uczelnię.
Jak podkreśla miasto, rower jako codzienny środek transportu to zmniejszenie emisji zanieczyszczeń powietrza i hałasu, a także poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego.
To był pierwszy konkurs na budowę sieci dróg rowerowych w ramach metropolii, na kwiecień 2017 roku planowany jest kolejny nabór wniosków. W ramach realizacji spójnego systemu sieci tras rowerowych samorządy metropolii warszawskiej zaplanowały ok. 1,1 tys. km tras rowerowych.