Autobus piętrowy będzie nas wozić na linii 180. W przyszłym tygodniu przyjeżdża z Berlina

Przez moment będziemy mogli się poczuć jak w Londynie czy Berlinie. Już 7 maja w Warszawie zacznie kursować słynny piętrus. Piętrus będzie tylko jeden i tylko przez tydzień będzie można się nim przejechać po mieście. Autobus marki MAN dotarł do Warszawy na obchody 25-lecia polsko-niemieckiego traktatu o dobrym sąsiedztwie.

Spodobało ci się? Polub nas

Przez moment będziemy mogli się poczuć jak w Londynie czy Berlinie. Do Warszawy przyjedzie piętrowy autobus, który na co dzień wozi berlińczyków. To produkowany w Niemczech autobus MAN Lion's City DD. Wóz ma prawie 4 metry wysokości - 1,92 m na dolnym pokładzie i 1,7 m na górze. W środku pojazdu znajdują się kręte schodki - z przodu i z tyłu. Autobus będzie się wyróżniał także berlińskim malowaniem, czyli żółtą barwą.

Pojedzie Traktem Królewskim

W Warszawie piętrowy MAN pojawi się w połowie przyszłego tygodnia. Po co? - By wozić ludzi - żartuje Bartosz Milczarczyk, rzecznik ratusza. Po chwili wyjaśnia, że autobus zostanie specjalnie sprowadzony z Berlina do Warszawy na obchody 25-lecia polsko-niemieckiego traktatu o dobrym sąsiedztwie. - Będzie jedną z atrakcji planowanej na 7 maja wielkiej parady - mówi Milczarczyk, ale nie chce zdradzać więcej szczegółów.

Autobus w BerlinieAutobus w Berlinie Fot. Agnieszka Sadowska / Agencja Wyborcza.pl Autobus piętrowy w Berlinie, fot. Agnieszka Sadowska / Agencja Gazeta

Dzień później piętrus zacznie wozić warszawiaków na linii 180 (Wilanów - Chomiczówka). Będzie więc przejeżdżać m.in. Krakowskim Przedmieściem, Nowym Światem, Al. Ujazdowskimi i obok Belwederu. 14 maja "gość z Niemiec" weźmie udział w warszawskiej Nocy Muzeów. I to będzie ostatnia szansa, by wsiąść do piętrusa i z wysokości kilku metrów podziwiać stolicę, w końcu z góry widać więcej i lepiej.

Wymiana symboli

- Potem wraca do Berlina - informuje Milczarczyk i zapewnia, że miasto nie planuje powiększania taboru o piętrusy. - To nie są testy tak, jak w przypadku autobusów elektrycznych sprowadzanych z Chin - wyjaśnia.

Komunikacja w Warszawie. Autobus linii 222Komunikacja w Warszawie. Autobus linii 222 Autobus elektryczny na linii 222, fot. Przemek Wierzchowski / Agencja Wyborcza.pl Autobus elektryczny na linii 222 w Al. Ujazdowskich, fot. Przemek Wierzchowski / Agencja Gazeta

Z kolei w lipcu do Berlina pojedzie - produkowany w Polsce, jeżdżący po Warszawie - autobus marki Solaris. - Chodzi o wymianę pewnych symboli obu miast. Mimo że od 25 lat jesteśmy partnerami, to nie każdy berlińczyk był choć raz w Warszawie i nie każdy warszawiak przynajmniej raz odwiedził Berlin - mówi Milczarczyk.

Piętrusy w Warszawie

To nie pierwszy raz, gdy autobusy piętrowe wożą warszawiaków. Pierwsze pojawiły się tuż po wojnie, ale szybko zniknęły z ulic stolicy. Wróciły 15 lat temu. W 2001 roku także sprowadzono z Berlina MAN-a, który kursował na turystycznej linii 100.

Autobus piętrowy na linii turystycznej 100 w dniu jej uruchomienia - 9 sierpnia 2001 roku, przystanek przy Łazienkach KrólewskichAutobus piętrowy na linii turystycznej 100 w dniu jej uruchomienia - 9 sierpnia 2001 roku, przystanek przy Łazienkach Królewskich Fot. Maciej Zienkiewicz / Agencja Wyborcza.pl Autobus piętrowy na linii turystycznej 100 w dniu jej uruchomienia - 9 sierpnia 2001 roku, przystanek przy Łazienkach Królewskich, fot. Maciej Zienkiewicz / Agencja Gazeta

Już na samym początku miał drobną kraksę, bo nie zmieścił się w nieistniejącej już zajezdni przy ul. Inflanckiej. Zbiła się wtedy szyba, ale autobusu nie wycofano z Warszawy. Piętrus zniknął dopiero 10 lat później wraz z likwidacją "setki". Gdzie teraz będzie stacjonował piętrowy MAN? - Jeszcze nie podjęliśmy decyzji, w której zajezdni będzie "nocował" - usłyszeliśmy od Adama Stawickiego z Miejskich Zakładów Autobusowych.

Więcej o: