Spodobało ci się? Polub nas
W tym roku kontroli nieuczciwych przewoźników i pojazdów oznakowanych jako warszawskie taksówki jest prawie dwukrotnie więcej niż rok temu. W ciągu pierwszego kwartału tego roku (od początku stycznia do końca marca) przeprowadzono 544 czynności sprawdzających. W analogicznym okresie 2015 roku skontrolowano 248 pojazdów i kierowców.
Protest taksówkarzy Fot. Fot . Albert Zawada / Agencja Wyborcza.pl Protest taksówkarzy przeciwko nielegalnemu przewozowi osób w marcu 2010 roku, fot. Albert Zawada / Agencja Gazeta
Kontrole legalności wykonywania przewozu osób w Warszawie prowadzą wspólnie funkcjonariusze policji, straży miejskiej, skarbówki, Inspekcji Transportu Drogowego, Inspekcji Handlowej oraz urzędnicy ratusza.
Nieprawidłowości u co trzeciego
W 166-ciu przypadkach u przewoźników stwierdzono nieprawidłowości. To ponad 30 proc. wszystkich kontrolowanych. Najczęściej (117) uchybienia dotyczyły prowadzenia pojazdu przez kierowcę, który nie zdał egzaminu z przepisów prawa miejscowego i topografii Warszawy. Poza tym 14-stu kierowców nie miało licencji na przewóz osób - wśród nich były pojazdy nieoznakowane, jak i te oznakowane jako warszawskie taksówki. W dziewięciu przypadkach w aucie zabrakło kasy fiskalnej, a siedmiu kierowców nie miało przy sobie prawa jazdy.
Taksówki Fot. Michał Łepecki / Agencja Wyborcza.pl Fot. Michał Łepecki / Agencja Gazeta
Ponadto jedna osoba posługiwała się podrobionym prawem jazdy, dwóch kierowców było poszukiwanych przez policję, a trzech kierujących prowadziło pojazd pomimo sądowego zakazu.
- Podczas działań kontrolnych stwierdzono naruszenie przepisów ustawy o transporcie drogowym na łączną kwotę 328 tys. złotych. Oprócz naruszeń ustawy wystawiono także 146 mandatów karnych na łączną kwotę 37,2 tys. zł. Ponadto skierowano 6 wniosków do sądu o ukaranie - informuje miasto.
Zachowaj paragon
Urzędnicy ratusza przypominają, jak rozpoznać licencjonowaną, warszawską taksówkę. Każda powinna posiadać:
* żółto-czerwony pas (w barwach Warszawy) z numerem bocznym taksówki, pod którym powinien znajdować się herb m.st. Warszawy;
* w górnym prawym rogu przedniej szyby samochodu naklejkę z hologramem, numerem licencji taksówkarza oraz numerem rejestracyjnym pojazdu;
* wewnątrz pojazdu specjalny identyfikator opatrzony hologramem, zdjęciem kierowcy z wpisanym jego imieniem i nazwiskiem;
* w lewym górnym rogu szyby tylnych prawych drzwi dwustronną tabliczkę informującą po zewnętrznej stronie szyby o cenie za 1 km w I strefie taryfowej; rewers tabliczki, widziany z siedzenia pasażera, powinien zawierać taryfę opłat.
Fot. Marzena Hmielewicz / AG
Urzędnicy apelują też o to, by zabierać ze sobą paragony fiskalne za wykonany przejazd. - W przypadku ewentualnych niezgodności jest on podstawą do późniejszych roszczeń - tłumaczą.