Solarisy Urbino i przegubowe Mercedesy Conecto G. - latem wyjedzie na ulice 100 nowych autobusów

50 autobusów przegubowych i 50 krótkich, 9-metrowych wozów będzie od sierpnia wozić warszawiaków. Wszystkie będą fabrycznie nowe. ZTM podpisał dziś umowę z firmą Mobilis, która od 13 lat obsługuje część linii miejskich i podmiejskich w stolicy.

Spodobało ci się? Polub nas

Mobilis to jeden z kilku prywatnych przewoźników wożących po mieście warszawiaków. W ostatnich latach znany jest z tego, że ma w swojej flocie rozpadające się autobusy.

 

Pisaliśmy na naszych łamach m.in. o linii 213, obsługiwanej przez wozy firmy Mobilis, które notorycznie się psuły: raz jeździły z otwartą tylną klapą, innym razem musiały przerwać jazdę, bo odpadł zderzak albo wóz wjechał do rowu. Pasażerowie 213 przyzwyczaili się do jazdy z otwartymi drzwiami. Na jednym z filmów zamieszczonych w internecie widać, jak wypadają one podczas postoju na przystanku i trzymają się jedynie na cienkim kablu. Z kolei gdy drzwi nie chciały się zamknąć, prowadzący autobus wziął kamień z ulicy i je zablokował. Na jednym ze zdjęć widać, jak niedziałający przycisk oklejono... papierem toaletowym.

  Fot. facebook / Boję się 213 Autobus firmy Mobilis, fot. facebook / Boję się 213

Inni przewoźnicy protestowali

Takich opisów można znaleźć w internecie więcej. Mimo wielu skarg pasażerów, Zarząd Transportu Miejskiego nie ukarał przewoźnika. Mobilis wziął udział w ostatnim przetargu na 50 autobusów przegubowych (18-metrowych) i 50 krótkich (9-metrowych), które będą obsługiwały wybrane linie miejskie i podmiejskie w stolicy. Wygrał, choć nie bez protestów. Pozostali oferenci zarzucali przewoźnikowi, że podał zbyt niskie ceny za swoje usługi. Krajowa Izba Odwoławcza uznała skargę. ZTM powołał biegłego, który nie dopatrzył się nieprawidłowości.

Podpisanie umowy, od lewej: Dariusz Załuska - prezes Mobilis, w środku: Jacek Wojciechowicz - wiceprezydent Warszawy, z prawej: Wiesław Witek - dyrektor ZTMPodpisanie umowy, od lewej: Dariusz Załuska - prezes Mobilis, w środku: Jacek Wojciechowicz - wiceprezydent Warszawy, z prawej: Wiesław Witek - dyrektor ZTM Fot. materiały prasowe Podpisanie umowy, od lewej: Dariusz Załuska - prezes Mobilis, w środku: Jacek Wojciechowicz - wiceprezydent Warszawy, z prawej: Wiesław Witek - dyrektor ZTM, fot. materiały prasowe

Dziś ZTM podpisał z firmą Mobilis umowę, która będzie obowiązywać przez 8 lat. Zgodnie z nią w sierpniu wyjadą na ulice zupełnie nowe autobusy: to krótkie Solarisy Urbino i przegubowe Mercedesy Conecto G. - Zapewnią pasażerom komfort podróży oraz dostęp do informacji pasażerskiej. Wszystkie pojazdy będą również spełniać najwyższą europejską normę emisji spalin Euro 6 i wyposażone będą w biletomaty - zapewnia Dariusz Załuska, prezes Mobilis. W związku z nową dostawą wozów i zaostrzonymi wymaganiami ZTM (chodzi m.in. o obowiązek codziennego mycia autobusów i regularnego ich serwisowania) firma chce niebawem zlikwidować zajezdnię w Utracie i unowocześnić swoją bazę w Ursusie.

Nagrody za punktualność

Nowe autobusy, które wyjadą latem na ulice Warszawy, będą wyposażone w najnowocześniejsze systemy lokalizacyjne, które - jak podkreśla ZTM - będą miały duże znaczenie w sprawnym zarządzaniu flotą . - Po raz pierwszy dla operatora, który będzie należycie wywiązywać się ze swoich obowiązków i będzie świadczył usługi na najwyższym możliwym poziomie, przewidziane zostały nagrody - wyjaśnia rzecznik ZTM, Igor Krajnow. - Wraz z rozpoczęciem realizacji najnowszego kontraktu warszawski tabor Mobilis liczyć będzie łącznie do 300 pojazdów. Obecnie Mobilis obsługuje pięć kontraktów z ZTM. - Premiowane będą: ponadprzeciętna punktualność, niezawodność oraz brak innych uchybień. Standardowo również wszystkie autobusy posiadać będą klimatyzację, monitoring, ekrany LCD z informacją pasażerską, tapicerkę o warszawskim wzorze graficznym oraz łączność alarmową.

Wnętrze autobusu komunikacji miejskiejWnętrze autobusu komunikacji miejskiej Fot. Stefan Romanik / Agencja Wyborcza.pl Wnętrze autobusu Mercedes Conecto G, który od kilku lat jeździ w MZA, fot. Stefan Romanik / Agencja Gazeta

Zgodnie z wymaganiami przetargu, wszyscy kierowcy Mobilis będą zatrudnieni w oparciu o umowę o pracę.

Wraz z rozpoczęciem realizacji najnowszego kontraktu warszawski tabor Mobilis liczyć będzie w Warszawie aż ok. 300 pojazdów. Obecnie ten przewoźnik obsługuje w stolicy 5 kontraktów z ZTM.

Więcej o: