Spodobało ci się? Polub nas
Jesteśmy mobilni - to główny wniosek płynący z Warszawskiego Badania Ruchu 2015. Od 8 kwietnia do 27 czerwca ankieterzy przepytali 17 tys. osób. W tym czasie zbierali informacje o sposobach podróżowania po mieście przez warszawiaków. Poza tym w ponad 200 punktach na terenie aglomeracji warszawskiej liczono pojazdy.
I co wynika z badań?
Ponad 3,3 mln podróży w ciągu dnia roboczego wykonują warszawiacy. Najwięcej pracujący mieszkańcy - ponad 2,24 podróży dziennie, student - 2,14, a uczeń - 2,02.
Ponad 20 proc. wszystkich podróży warszawiaków odbywa się między pracą a domem (i odwrotnie). Najwięcej nas na mieście jest w godzinach szczytu porannego (7-8) i popołudniowego (16-17).
Korek w Warszawie w Al. Niepodległości Fot. Franciszek Mazur / Agencja Wyborcza.pl Korek w al. Niepodległości, fot. Franciszek Mazur / Agencja Gazeta
Najchętniej korzystamy z komunikacji miejskiej. Codziennie wykonywanych jest w ten sposób 56,9 proc. podróży. Na drugim miejscu jest samochód (38,6 proc.), a na trzecim rower (3,8 proc.).
Średnio jedna podróż w komunikacji miejskiej trwa 41 minut, samochodem - 32 minuty, a na rowerze (chodzi tu o przemieszczanie się w konkretnym celu, a nie rekreacyjnie) - 26 minut. Podróże piesze trwają ok. 14 minut. - Najwięcej podróży, blisko 60 proc. odbywa się w całości w lewobrzeżnej części miasta. Podróże na drugą stronę Wisły to 23 proc., tylko 17 proc. to podróże mieszkańców prawej strony miasta, nie przekraczających rzeki - informuje Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie.
Korki na warszawskiej Wisłostradzie Fot. Tomasz Wawer / AG Poranny korek na Wisłostradzie, fot. Tomasz Wawer / Agencja Gazeta
W ciągu 16 godzin dnia (między 6 a 22) granice Warszawy przekracza ponad 1,3 mln aut - więcej ich wjeżdża do miasta (ok. 690 tys.) niż je opuszcza (ok. 633 tys.). Wisłę przekracza codziennie ponad 482 tys. pojazdów.
Miasto zapowiada, że na podstawie m.in. Warszawskiego Badania Ruchu zbudowany zostanie tzw. komputerowy model ruchu dla obszaru całej aglomeracji warszawskiej. Po raz pierwszy także dla ruchu rowerowego. Oba mają być gotowe do maja 2016 roku.