Spodobało ci się? Polub nas
Nowe rozwiązanie dla rowerzystów - zgodnie z zapowiedzią - najpierw pojawiło się w Śródmieściu . Zarząd Dróg Miejskich w pierwszej kolejności wytypował krótki odcinek ul. Wiejskiej - od pl. Trzech Krzyży w stronę budynku Sejmu. Na tym fragmencie ulica jest jednokierunkowa. Ale nie dla rowerów. Pod znakiem "zakaz wjazdu" przytwierdzono tabliczkę "Nie dotyczy rowerów". Dzięki temu rowerzyści mogą tu jeździć w obu kierunkach. To pierwsza taka sytuacja w Warszawie, gdy dopuszczono ruch "pod prąd" bez wyznaczania na jezdni kontrapasu. Co ważne, nie trzeba było likwidować miejsc parkingowych.
Przy wjeździe na Wiejskiej pod znakiem "Droga jednokierunkowa" pojawiła się tabliczka "Nie dotyczy rowerów".
- To dobre, bezpieczne i sprawdzone w innych polskich miastach rozwiązanie - mówił serwisowi metrowarszawa.pl Mikołaj Pieńkos z zespołu rowerowego Zarządu Dróg Miejskich. Dodał, że będzie ono w ciągu najbliższych dwóch lat powszechnie stosowane w całym mieście. W pierwszej kolejności kontraruch rowerowy ma być wprowadzony m.in. na Nowogrodzkiej, Poznańskiej, Hożej, Widok, Podwale i Zakroczymskiej. - Najpierw realizowane będą te projekty, które wygrały w budżecie partycypacyjnym - zapewniał Pieńkos.
Na ul. Wiejskiej rowerzyści mogą też zobaczyć nowe znaki wymalowane na jezdni. To tzw. sierżanty rowerowe. Jest to poziomy znak z symbolem roweru i dwoma "daszkami". Ma wskazywać kierunek i tor ruchu dla cyklistów. Stosuje się go tam, gdzie brakuje miejsca na wyodrębnienie osobnego pasa dla rowerzystów.
Na Wiejskiej rowerzysta może już legalnie jeździć pod prąd. Przypomina o tym znak na jezdni - tzw. sierżant rowerowy. Pewnym problemem mogą być tylko samochody parkujące "na chwilę" na jezdni
W zeszłym tygodniu wprowadzono w Warszawie także inne nowe rozwiązanie dla cyklistów. Śluzy rowerowe pojawiły się w czwartek u zbiegu Świętokrzyskiej i Nowego Światu. To prostokątne, czerwone pole wymalowane na jezdni przed skrzyżowaniem. Pozwala ustawić się w tym miejscu tylko rowerzystom, dzięki czemu czekają na zielone światło przed samochodami. Takie rozwiązanie ułatwia cyklistom skręt w lewo.