Spodobało ci się? Polub nas
Jedno się kończy, drugie się zaczyna. Dla tramwajarzy lato było pracowite. W wakacje zamykano odcinki na Bemowie, Mokotowie i Ochocie. Na skrzyżowaniu Powstańców Śląskich i Radiowej tramwaje już nie zahaczają o siebie lusterkami, na ul. Dywizjonu 303 położono nowe tory. Na Grójeckiej remont właśnie się zakończył, a teraz tramwajarze finalizują prace przy wymianie torowiska koło Galerii Mokotów.
Trwa remont torowiska na Wołoskiej Fot. Dariusz Borowicz/ Agencja Wyborcza.pl Remont torów na ul. Wołoskiej, fot. Dariusz Borowicz / Agencja Gazeta
Jesienią wcale nie będzie lepiej. Co prawda tramwajarze wycofali się z planowanego od dawna remontu torów w al. Jana Pawła II (został przesunięty na przyszły rok), ale z prac na Pradze-Północ i Bródnie nie zrezygnowali. Wymiana torowiska rozpocznie się w najbliższą niedzielę (30 sierpnia) i potrwa aż do 15 listopada. W tym czasie szykujcie się na spore utrudnienia w ruchu.
Harmonogram prac
Prace podzielono na trzy etapy:
* 30 sierpnia - 20 września
W niedzielę (30 sierpnia) tramwaje nie będą jeździły od Dworca Wileńskiego do pętli Żerań Wschodni oraz do pętli Czynszowa (czyli ulicami 11 Listopada, Odrowąża, Matki Teresy z Kalkuty, Rembielińską, Annopol oraz Stalową) oraz od ronda Starzyńskiego do ronda Żaba (czyli ul. Starzyńskiego). Na Bródnie - na ul. Matki Teresy z Kalkuty, po wschodniej stronie przystanków - zamontowany zostanie rozjazd do zawracania tramwajów i od poniedziałku (31 sierpnia) tramwaje dwukierunkowe będą tu dojeżdżały od ronda Starzyńskiego.
Podczas pierwszego etapu remontu zawieszone zostanie kursowanie linii 3, 4, 23, 25 i 41 . Pasażerów przewiozą trzy zastępcze linie autobusowe i dwukierunkowe tramwaje. Na tory wyjadą też dwie uzupełniające linie tramwajowe.
Od niedzieli nie będą kursowały tramwaje linii 3, 4, 23, 25 i 41 . Podczas prowadzonych prac "1" obsługiwana będzie tramwajami dwukierunkowymi, natomiast w niedzielę (30 sierpnia) w związku z montażem rozjazdu, linia 1 kursować będzie na trasie skróconej do pętli RATUSZOWA-ZOO .
Od poniedziałku linia 1 kursować będzie na trasie:
BUDOWLANA - Odrowąża - Starzyńskiego - most Gdański - Okopowa - Towarowa - Grójecka - BANACHA .
Tramwaje linii 1 w godzinach szczytu podjeżdżać będą na przystanki co 4 minuty, pomiędzy godzinami szczytu co 6 minut, a w weekendy co około 7 - 8 minut.
Uruchomione zostaną również dwie tramwajowe linie uzupełniające. Linie 23 i 25 zostaną zastąpione linią 73 , a linie 3 i 4 - linią 74 . Tramwaje kursować będą w godzinach szczytu co osiem minut, pomiędzy nimi co 12, a w weekendy co 15 minut. Linie 73 i 74 pojadą trasami:
* 73
BANACHA - Grójecka - Al. Jerozolimskie - al. Zieleniecka - Targowa - al. Solidarności - Wolska - Młynarska - Obozowa - Powstańców Śląskich - NOWE BEMOWO
* 74
GOCŁAWEK - Grochowska - Targowa - al. Solidarności - Marszałkowska - Puławska - WYŚCIGI
Fot. materiały prasowe Fot. materiały prasowe
Pasażerowie mogą skorzystać też z trzech autobusowych linii zastępczych: Z-3, Z-4 i Z-5 . Linia Z-4 będzie kursowała tylko w godzinach szczytu, czyli od godziny 6 do 10 i od godziny 14.30 do 20. Autobusy pojadą trasami:
* Z-3
ŻERAŃ WSCHODNI - Annopol - Rembielińska - Matki Teresy z Kalkuty - Odrowąża - Starzyńskiego - Jagiellońska - DW. WILEŃSKI
* Z-4
SUWALSKA - Łabiszyńska - Łojewska - Chodecka - Kondratowicza - Rembielińska - Matki Teresy z Kalkuty - Św. Wincentego - Trocka - Radzymińska - DW. WILEŃSKI
* Z-5
ŻERAŃ WSCHODNI - Annopol - Rembielińska - MATKI TERESY Z KALKUTY
Autobusy podjeżdżać będą na przystanki co 4 minuty w godzinach szczytu oraz co 5 minut pomiędzy godzinami szczytu i w weekendy.
* od 21 września do 23 października
W tym etapie nastąpi całkowite wyłączenie ruchu tramwajowego na wyżej trasach, przestaje kursować także tramwaj dwukierunkowy. Od 10 października tramwaje będą dojeżdżały do pętli Czynszowa. Od 24 października przywrócony zostanie normalny ruch.
* od 2-3 listopada do 15 listopada
Remont pętli Annopol, tramwaje będą jeździły do pętli Żerań Wschodni.
Co się zmieni?
Do 15 listopada tramwajarze wymienią tory na 5-kilometrowym odcinku od Dworca Wileńskiego do pętli Żerań Wschodni. Wyremontowane zostaną przejazdy drogowe przez tory, poprawiona trakcja i układ zasilania.
Fot. materiały prasowe Fot. materiały prasowe
Największą zmianą, którą odczują pasażerowie, będzie przebudowa aż 34 platform przystankowych. Zostaną one wydłużone i dostosowane do tramwajów niskopodłogowych. Pojawią się także rampy wjazdowe i płytki z wypustkami ostrzegającymi przed zbliżaniem się do krawędzi.
Największa przemiana czeka przystanki Bródnowska na ul. 11 Listopada - po remoncie do tramwaju nie będzie się już wsiadało z poziomu jezdni. W tym miejscu, na długości kilkuset metrów tory tramwajowe poprowadzone zostaną po łuku - tramwaj jadący w kierunku ul. Targowej "przybliży się" do chodnika na którym będzie nowy przystanek; w przeciwnym kierunku (do ronda Żaba) platforma przystankowa powstanie w miejscu dotychczasowego toru. Będzie to duże ułatwienie dla pasażerów.
Utrudnienia dla kierowców
Niestety, w związku z remontem wiele ulic na Pradze-Północ i Bródnie będzie trzeba zamknąć albo zwęzić.
Nowa trasa tramwajowa na Bemowie Fot. Przemek Wierzchowski Fot. Przemek Wierzchowski / Agencja Gazeta
Od 30 sierpnia nie pojedziecie ul. 11 Listopada pomiędzy Targową i Inżynierską. Plac budowy znajdzie się na skrzyżowaniu z Inżynierską i z tego powodu nie będzie można przeciąć 11 Listopada jadąc w ciągu Inżynierskiej. Objazd zostanie poprowadzony ulicami Targowa - Ratuszowa - 11 Listopada; na tej ostatniej (pomiędzy ulicami Inżynierską i Ratuszową) będzie wprowadzony ruch dwukierunkowy. Tak będzie do 18 września.
Do 13 września wyłączony z ruchu zostanie także przejazd przez tory tramwajowe i ul. Rembielińską pomiędzy Bartniczą a Wyszogrodzką. Ulica Bartnicza stanie się ślepa, a Wyszogrodzką będzie można dojechać do skrzyżowania i rozjechać się w ul. Rembielińską Objazd dla zamkniętego odcinka Bartniczej zostanie poprowadzony Poborzańską.
Poza tym do 13 września zamknięta dla ruchu będzie południowa jezdnia ul. Bazyliańskiej na skrzyżowaniu z ul. Rembielińską. W tym miejscu remontowany będzie przejazd przez torowisko, a ruch w obydwu kierunkach zostanie skierowany na północną jezdnię.
Roboty będą kosztowały 65 mln zł. Prawie połowę tej kwoty pokrywa Unia Europejska.