Obniżą krawężniki, wyrównają chodniki... Miasto likwiduje bariery architektoniczne [ZOBACZ, GDZIE]

W tym roku w 331 miejscach w Warszawie znikną bariery utrudniające poruszanie się po mieście. Chodzi przede wszystkim o zbyt wysokie krawężniki i nierówne chodniki na przejściach dla pieszych oraz brak płyt ostrzegawczych dla osób z wadami wzroku.

Spodobało ci się? Polub nas

To już druga edycja projektu likwidacji barier architektonicznych w stolicy. Ich mapę przygotowało miasto we współpracy ze Stowarzyszeniem Integracji Stołecznej Komunikacji SISKOM. Znajdziemy na niej lokalizacje barier architektonicznych, które utrudniają poruszanie się po mieście m.in. osobom niepełnosprawnym , osobom starszym czy rodzicom w dziećmi w wózkach.

Obniżanie krawężników na przejściu dla pieszych w al. Lotników przy Instytucie FizykiObniżanie krawężników na przejściu dla pieszych w al. Lotników przy Instytucie Fizyki Fot. facebook ZDM Obniżanie krawężników na przejściu dla pieszych w al. Lotników przy Instytucie Fizyki, fot. facebook ZDM

W zeszłym roku za 1 mln zł usunięto bariery w 209 miejscach Warszawy. W tym roku wskazano 331 lokalizacji, gdzie bariery są uciążliwe, ale jednocześnie łatwe i szybkie do likwidacji, tak aby bez konieczności prowadzenia kosztownych inwestycji uzyskać efekt - ułatwić poruszanie się po mieście. Na ten cel przekazano 1,4 mln zł. Usuwanie barier już się rozpoczęło.

Gdzie znikną bariery?

Zarząd Dróg Miejskich usunie zbyt wysokie krawężniki oraz wyrówna chodniki na przejściach dla pieszych:

* na Białołęce - ul. Marywilska,

* na Bielanach - ul. Marymoncka,

* na Pradze-Północ - ul. Namysłowska i Wileńska oraz okolice pl. Hallera,

* w Śródmieściu - ul. Krucza,

* w Ursusie - ul. Gierdziejewskiego, Regulska i Władysława Jagiełły,

* na Woli - ul. Smocza i Ordona.

Tak jak w poprzednim roku w projekt zaangażowały się też dzielnice i zajmą się likwidacją barier na zarządzanych przez siebie ulicach. I tak, Mokotów usunie bariery zlokalizowane w rejonie ulic Niedźwiedziej i Podbipięty oraz z ul. Spartańskiej, a Ochota z ul. Włodarzewskiej.

Udało się już poprawić krawężnik na przejściu dla pieszych z ul. gen. Tokarzewskiego-Karaszewicza na pl. Piłsudskiego.

Zbyt wysoki krawężnik w miejscu, którym przechodzi wielu spacerowiczów, turystów i uczestników uroczystości państwowych na pl. masz. J. Piłsudskiego wyraźnie nie pasował już do okolicy i przysparzał nie mało kłopotów osobom niepełnosprawnym, starszym i rodzicom z wózkami dziecięcymi.Zbyt wysoki krawężnik w miejscu, którym przechodzi wielu spacerowiczów, turystów i uczestników uroczystości państwowych na pl. masz. J. Piłsudskiego wyraźnie nie pasował już do okolicy i przysparzał nie mało kłopotów osobom niepełnosprawnym, starszym i rodzicom z wózkami dziecięcymi. Fot. facebook infoulice.um.warszawa.pl Tak było jeszcze kilka dni temu: zbyt wysoki krawężnik w miejscu, w którym przechodzi wielu spacerowiczów, turystów i uczestników uroczystości państwowych na pl. Piłsudskiego wyraźnie nie pasował już do okolicy i przysparzał niemało kłopotów osobom niepełnosprawnym, starszym i rodzicom z wózkami dziecięcymi, fot. facebook infoulice.um.warszawa.pl

Zobacz wideo: Usiadłam na wózku i zobaczyłam Warszawę na nowo. Szok. Jest tylko dla młodych, zdrowych i silnych osób

Plany na przyszłość

Część pozycji z Warszawskiej Mapy Barier , głównie kosztownych budów ramp i wind na ważnych ciągach ulicznych i węzłach przesiadkowych, została przekazana do Biura Pomocy i Projektów Społecznych, które poprosiło o ich zaopiniowanie przez Społeczną Radę ds. Osób Niepełnosprawnych w m.st. Warszawie oraz Komisję Dialogu Społecznego ds. Niepełnosprawności. Pomogą one wybrać te lokalizacje, które w przyszłości zostaną przebudowane jako pierwsze.

Obniżanie krawężnikaObniżanie krawężnika Fot. facebook ZDM Obniżanie krawężników na przejściu dla pieszych w al. Lotników przy Instytucie Fizyki, fot facebook ZDM

W planach na najbliższe lata znajduje się budowa:

* urządzeń dźwigowych na wiadukcie mostu Poniatowskiego (lata 2017-18),

* pochylni przy kładce nad ul. Czerniakowską przy Chełmskiej (lata 2017-18),

* wind przy przejściu podziemnym zlokalizowanym pod ul. Wolską/Kasprzaka w rejonie skrzyżowania z ul. Redutową (lata 2018-19),

* kładki pieszo-rowerowej łączącej Park Kępa Potocka z terenami Pasa Nadwiślańskiego (lata 2018-19).

Bariery dotyczą wszystkich

Projekt Warszawskiej Mapy Barier powstał w 2011 roku i został przygotowany przez stowarzyszenie SISKOM we współpracy z innymi organizacjami społecznymi. Mapa gromadzi w jednym miejscu zgłaszane przez różne instytucje bariery architektoniczne, które są utrudnieniem w poruszaniu się dla wielu użytkowników, nie tylko osób niepełnosprawnych, niewidomych lub osób z niepełnosprawnością ruchową, ale także dla rodziców z wózkami dla dzieci, osób starszych, rowerzystów, a nawet osób z dużym bagażem podróżnym.

Warszawska Mapa BarierWarszawska Mapa Barier Fot. materiały prasowe Warszawska Mapa Barier, fot. materiały prasowe

Bariery architektoniczne to np.: za wysokie krawężniki na przejściach dla pieszych, brak płyt ostrzegawczych dla osób z wadami wzroku, schody bez podjazdów i wind, nierówne i wąskie chodniki, przeszkody na drodze, czyli źle ustawione znaki drogowe, ławki, kosze na śmieci.

Więcej o: