Nazywano ją "prosiak" - ta śmieciarka marki Mercedes była przedwojenną chlubą Warszawy

Raczkujący przemysł motoryzacyjny sprawił, że dopiero w latach dwudziestych roboty ręczne i zaprzęgi konne zastąpiono samochodami. Także jeśli chodzi o śmieci i oczyszczanie miast. Warszawskie śmieciarki marki Mercedes były przedwojenną chlubą stolicy

W polskich miastach przełom w zbieraniu i przewozie śmieci nastąpił dopiero w latach powojennych, choć w większych metropoliach, w tym w Warszawie, już przed wojną wozaków zaczęli zastępować pierwsi kierowcy i ich maszyny. Były to prawdziwe cuda współczesnej techniki. Ich budowa do dziś robi wrażenie.

Polewaczka z Zakładu Oczyszczania Miasta Warszawy podczas pokazu odkażania na ulicy w Katowicach. Obsługa polewaczki w specjalnych ochronnych skafandrach.Polewaczka z Zakładu Oczyszczania Miasta Warszawy podczas pokazu odkażania na ulicy w Katowicach. Obsługa polewaczki w specjalnych ochronnych skafandrach. Polewaczka z Zakładu Oczyszczania Miasta Warszawy podczas pokazu odkażania na ulicy w Katowicach. Obsługa polewaczki w specjalnych ochronnych skafandrach. Polewaczka z Zakładu Oczyszczania Miasta Warszawy podczas pokazu odkażania na ulicy w Katowicach. Obsługa polewaczki w specjalnych ochronnych skafandrach.

Katowiczanie oniemieli na widok "gościnnych występów" warszawskiej polewaczki w 1934 roku. Trzeba dodać, że jeszcze w latach 50 po ulicach stolicy krążyły "samowyładowcze śmieciarki dyszlowe" o napędzie jedno lub dwukonnym.

Spodobało ci się? Polub nas

Samochody skrzyniowe wyposażano w zabudowy specjalistyczne opróżniające specjalne pojemniki na śmieci o pojemności 110 litrów, które zastępowały dotychczasowe murowane śmietniki opróżniane ręcznie przy użyciu łopat.

Śmieciarka typu Faun, Warszawa, 1937 rokŚmieciarka typu Faun, Warszawa, 1937 rok Śmieciarka typu Faun, Warszawa, 1937 rok Śmieciarka typu Faun, Warszawa, 1937 rok

Pierwszy sprzęt jakim dysponował ZOM w Warszawie to prawdopodobnie śmieciarki marki Mercedes. Nowy tabor zasilił Zakład Oczyszczania Miasta już w 1937 roku. To było istne szaleństwo, ultranowoczesne ówcześnie samochody budziły podziw warszawiaków i zazdrość przyjezdnych.

Śmieciarka marki Mercedes - widok z tyłu. W tle fragment budynków Zakładu Oczyszczania Miasta przy ul. Karowej 3Śmieciarka marki Mercedes - widok z tyłu. W tle fragment budynków Zakładu Oczyszczania Miasta przy ul. Karowej 3 Śmieciarka marki Mercedes - widok z tyłu. W tle fragment budynków Zakładu Oczyszczania Miasta przy ul. Karowej 3. Fot. NAC Śmieciarka marki Mercedes - widok z tyłu. W tle fragment budynków Zakładu Oczyszczania Miasta przy ul. Karowej 3. Fot. NAC

Śmieciarka marki Mercedes - widok z tyłu. W tle fragment budynków Zakładu Oczyszczania Miasta przy ul. KaroweŚmieciarka marki Mercedes - widok z tyłu. W tle fragment budynków Zakładu Oczyszczania Miasta przy ul. Karowe Śmieciarka marki Mercedes - widok z tyłu. W tle fragment budynków Zakładu Oczyszczania Miasta przy ul. Karowe. Fot. NAC Śmieciarka marki Mercedes - widok z tyłu. W tle fragment budynków Zakładu Oczyszczania Miasta przy ul. Karowe. Fot. NAC

Jakie były wojenne losy śmieciarek Mercedesa, niestety nie wiadomo. Wiemy za to, że w 1945 roku, w pierwszych dniach po wyzwoleniu w ZOM jeździły już cztery radzieckie samochody i dwie pary koni. Zaledwie kilka miesięcy później Zakład wzbogacił się o 24 śmieciarki Renault ofiarowane przez Polaków mieszkających we Francji.

Więcej o: