Z Wis³y wydobyto zabytkowe czê¶ci mostu Poniatowskiego, w wodzie le¿a³y od 1944 roku

Elementy to fragmenty kamiennych ³aw z pierwszego mostu wybudowanego w 1913 roku. Po Powstaniu Warszawskim Niemcy wysadzili trzy filary, do Wis³y wpad³o sze¶æ ³aw, dwie z nich uda³o siê w³a¶nie wydobyæ.

Spodobało ci się? Polub nas

Historycy podkreślają, że to niezwykle ważne znalezisko. - To że te fragmenty tam leżą, było wiadome od zawsze, widoczne były przy poprzednich spadkach wody, ale dopiero teraz mogliśmy je wydobyć - tłumaczy dr  Huber Kowalski, archeolog prowadzący prace na Wi¶le. I dodaje: - Ławy nie są kompletne, nie da się z nich złożyć całych obiektów, ale wydobyto elementy najbardziej cenne, rzeźbione w granicie skandynawskim.

Ławy wydobyte z Mostu PoniatowskiegoŁawy wydobyte z Mostu Poniatowskiego Fot. R. Motyl Fot. R. Motyl

Najciekawszymi fragmentami ław jest  korona muralis oraz dobrze zachowany herb guberni Piotrkowskiej.- Herby guberni Królestwa Polskiego zdobiły wszystkie ławy, jakie na początki XX wieku zdobiły most - wyjaśnia Małgorzata Omilanowska, minister kultury i dziedzictwa narodowego - To były narzucone wzory przez Petersburg, obce naszej tradycji heraldycznej i zupełnie się nie przyjęły. Te wydobyte - trzy stylizowane wrzeciona to herb guberni piotrkowskiej.

Ławy wydobyte z Mostu PoniatowskiegoŁawy wydobyte z Mostu Poniatowskiego Fot. R. Motyl Fot. R. Motyl

Fragmenty mostu zostaną przewiezione do magazynu, gdzie będą oczyszczone a następnie, na wystawie czasowej warszawiacy będą mogli je oglądać w Muzeum Warszawskiej Pragi.

Budowę mostu Poniatowskiego zakończono w 1913 roku, a jego twórcami byli inżynierowie Mieczysław Marszewski i Wacław Paszkowski oraz architekt Stefan Szyller. Już po dwóch latach most został zniszczony przez wycofujących się z Warszawy Rosjan. Przeprawę odbudowano w latach 20., w 1944 został wysadzony przez Niemców. Od momentu odbudowania w 1946 roku przeszedł wiele remontów - w latach 60. dobudowano do niego zjazdy i wjazdy z lewego brzegu. Na przełomie lat 80.i 90. wymieniono całą konstrukcję stalową i dobudowano zjazd na praskiej stronie. Dziesięć lat temu wyremontowano wieżyczki i pawilony.

Wiêcej o: