Koniec z paraliżowaniem miasta? Masa Krytyczna: "To był ostatni taki przejazd"

- Warszawska Masa Krytyczna się zmienia - zamiast cyklicznych przejazdów ulicami miasta, stawia na współpracę z miastem oraz edukację rowerzystów. Sierpniowy przejazd był przedostatnim w dotychczasowej, dobrze znanej formule - poinformowała na stronie Warszawska Masa Krytyczna.

Przejazdy Warszawskiej Masy Krytycznej ulicami Warszawy odbywają się regularnie od 2002 r. w każdy ostatni piątek miesiąca. Rowerzyści jadą wyznaczoną trasą, korzystając z całej szerokości jezdni zajmowanej na co dzień przez samochody, często paraliżując miasto.

Chcesz wiedzieć szybciej? Polub nas

Organizatorzy zawsze podkreślali, że celem akcji jest promowanie roweru jako środka codziennego transportu i walka o tworzenie nowej infrastruktury rowerowej. Nie wszyscy, nawet rowerzyści, byli jednak przychylnie nastawieni do inicjatywy. Zdaniem wielu tego typu agresywne wymuszanie na mieście zmian, nie jest odpowiednią metodą na realizację swojej idei.

Od września nastąpi jednak przełom. Masa Krytyczna zmieni swoją formułę . Dlaczego? - W czasie wieloletniej działalności Warszawskiej Masy Krytycznej stan infrastruktury rowerowej zmienił się diametralnie. Długość sieci tras zwiększyła się kilkukrotnie i wynosi dziś około 470 km. (...) Nowe drogi dla rowerów powstają tam, gdzie są potrzebne, a nie - jak jeszcze kilka lat temu - tylko przy okazji innych inwestycji drogowych. Program inwestycji na najbliższe 2 lata zakłada budowę nawet 160 km nowych tras, które połączą istniejące odcinki w spójną sieć - mówią organizatorzy.

Dlatego Masa Krytyczna zdecydowała się na zmianę dotychczasowej formuły. 26 sierpnia zamiast przejazdu po mieście, rowerzyści spotkali się na Polu Mokotowskim z Pełnomocnikiem Prezydenta m. st. Warszawy ds. komunikacji rowerowej Łukaszem Puchalskim. Za miesiąc, 30 września, zaplanowano pożegnalny przejazd przez miasto. Kolejne piątkowe przejazdy już się nie odbędą - wyjątkiem będą akcje okolicznościowe, np. Masa Powstańcza czy Masa świąteczna.

Jak informują na stronie, taka decyzja to efekt zacieśnienia współpracy Masy z m. st. Warszawa. Obie strony zgadzają się, że konsekwentna realizacja "Programu Rozwoju Tras Rowerowych" spełnia podstawowy cel Masy Krytycznej - zapewni sieć spójnych, bezpiecznych i wygodnych tras rowerowych.

Więcej o: