Co Warszawa ma wspólnego z wielorybem?
Wojciech Blecharz: Jak to co? (śmiech). Jeżeli chcielibyśmy uciec myślami z ulicy Towarowej, to jednym z najprzyjemniejszych dźwięków jest śpiew wieloryba. Kiedy tędy idę, wyobrażam sobie odgłosy, które nie brzmią, jak Towarowa. Wierzę w to, że dźwięk pozwala nam się teleportować. Jest tak sensualnym zmysłem, tak abstrakcyjnym, że pozwala nam przenieść się w różne miejsca.
Spodobało ci się? Polub nas
Jak, więc brzmi ta część miasta?
Strasznie. Bardzo płasko. Znam wiele miejsc w Warszawie, które huczą dużo ciekawiej. Jest to na przykład al. Zieleniecka czy tunel pod Starym Miastem. Dźwięki, które tam słyszymy, są głośne, ale równocześnie gęste i nasycone. Natomiast Towarowa jest kompletnym chaosem. Jest tu tak głośno, że nawet gdy założymy na uszy słuchawki, zawsze usłyszmy przejeżdżający tramwaj.
Stąd pomysł na stworzenie pokoju dźwięków?
Od dłuższego czasu myślałem o tym, aby stworzyć Audioroom. Na co dzień zwracamy sporo uwagi na rzeczy wizualne natomiast na to, co słyszymy już nie za bardzo. Kto dzisiaj zastanawia się nad tym, jak brzmią zamykane na klatce schodowej drzwi czy skrzypiąca podłoga?
Interaktywna instalacja, która pojawi się wiosną w stolicy z jednej strony uspokaja, z drugiej - uczy słuchania różnych dźwięków. Nie tylko tych przyjemnych.
Komponując utwór, chciałem sprawić, aby słuchacz, który wyjdzie z Audioroomu zaczął zastanawiać się nad tym, czym np. jest srebrzysty dźwięk albo czy kiedykolwiek słyszał coś kanciastego, albo szorstkiego. Chodziło mi o pobudzenie brzmieniowej wyobraźni poprzez nazywanie tego, co usłyszymy. Nie zależało mi na tym, aby stworzyć strefę zen. Uważam, że kontemplować można w różny sposób, dlatego utwór zawiera nie tylko przyjemne dźwięki, ale również drażniące. Niektóre stworzyłem od podstaw, za pomocą syntezatorów. Poddawałem je powolnej transformacji. Powoli przekręcając pokrętło syntezatora.
Znalazły się w nim dźwięki ulicy Towarowej?
Jest moment, w którym jednocześnie przejeżdżają dwa tramwaje. Usłyszymy też dźwięki z pobliskiej budowy. Nagrywałem je na Rondzie Daszyńskiego w najgorszym momencie, czyli około godziny 17. Robiłem kilka prób. Kładłem mikrofon na torowisku i na trawniku, ale w ogóle nie dało się tego słuchać. Brzmiało jak trzęsienie ziemi. Zwróciłem uwagę na to, że przez przejście dla pieszych na Towarowej nie da się przedostać na jednej zmianie świateł, bo są zbyt szerokie. Spędziłem tam trochę czasu. Podsłuchałem m.in. przechodzącą panią mówiąca do synka: "Staszek, Staszek szybciej, bo nie zdążymy". Oczywiście, że nie zdążyli. Żałowałem, że nie weszło to do nagrania, ale wiał zbyt duży wiatr.
***
Wojciech Blecharz - kompozytor, twórca opery ''Transcryptum'', nominowany do Paszportów Polityki w kategorii muzyka poważna, absolwent Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, ukończył również studia doktoranckie z zakresu kompozycji na Uniwersytecie Kalifornijskim w San Diego.
CZYM JEST NOWA TOWAROWA?
To wspólne działanie Wolskiego Centrum Kultury, Miasta Stołecznego Warszawa, Muzeum Warszawy, Oddziału Warszawskiego Stowarzyszenia Architektów Pol-skich, Pracowni Badań i Innowacji Społecznych ?Stocznia? oraz dwóch firm: Ghelamco i Skanska. Poprzez cykl warsztatów eksperckich, a także warsztatów i konsultacji społecznych zostanie przeprowadzony proces budowania nowej tożsamości ulicy Towarowej.
CZYM JEST NOWA TOWAROWA? To wspólne działanie Wolskiego Centrum Kultury, Miasta Stołecznego Warszawa, Muzeum Warszawy, Oddziału Warszawskiego Stowarzyszenia Architektów Polskich, Pracowni Badań i Innowacji Społecznych "Stocznia" oraz dwóch firm: Ghelamco i Skanska. Poprzez cykl warsztatów eksperckich, a także warsztatów i konsultacji społecznych zostanie przeprowadzony proces budowania nowej tożsamości ulicy Towarowej.
Tak będzie wyglądała nowa Towarowa? Jest sześć propozycji [WIZUALIZACJE]