Spodobało ci się? Polub nas
Pierwsze linie trolejbusowe kursowały na następujących trasach:
A - TRĘBACKA - pl. Piłsudskiego - pl. Małachowskiego - Kredytowa - Jasna - Zgoda - Bracka - pl. Trzech Krzyży - al. Ujazdowskie - al. Szucha - PL. UNII LUBELSKIEJ (powrót: PL. UNII LUBELSKIEJ - Bagatela - al. Ujazdowskie)
B - TRĘBACKA - pl. Piłsudskiego - pl. Małachowskiego - Kredytowa - Jasna - Zgoda - Bracka - pl. Trzech Krzyży - al. Ujazdowskie - Piękna - Myśliwiecka - ŁAZIENKOWSKA
Trolejbus JATB-2 Trolejbus JATB-2, fot. ZTM Trolejbus JATB-2, fot. ZTM
15 marca 1946 uruchomiono również linię C. W 1948 zmieniono oznaczenia linii z literowych na cyfrowe (zarezerwowano przedział liczb 50-99, stąd w żargonie warszawskim pojawiło się określenie wiek trolejbusowy .
Prawdziwy renesans warszawskie trolejbusy przeżywały na początku lat sześćdziesiątych XX w., kiedy po stołecznych ulicach jeździło 127 wozów na 10 liniach. W 1963 podjęto kroki ku likwidacji sieci trolejbusowej, dziesięć lat później nastąpiła całkowita likwidacja linii trolejbusowych w stolicy - co nastąpiło 30 czerwca 1973 roku. Jednym z przytaczanych argumentów były problemy wynikające z przecinania się trolejbusowej i tramwajowej sieci trakcyjnej.
Trolejbus Skoda fot. ZTM fot. ZTM
9 września 1976 rząd postanowił utworzyć linię trolejbusową łączącą Warszawę z Piasecznem, z myślą o mieszkańcach Piaseczna i pracownikach fabryki kineskopów Unitra Polkolor. Nowa trasa była (poza pętlami) prosta i nie stwarzała problemów spotykanych na trasach w centrum miasta.
1 czerwca 1983 została uruchomiona linia 51 na trasie: Dworzec Południowy - Puławska - Mysiadło - Piaseczno. W 1990 po tej samej trasie został uruchomiony nocny trolejbus 651. Mimo protestów linie 51 i 651 zlikwidowano 31 sierpnia 1995, zastąpiła je dzienna linia autobusowa 709 o zbliżonej trasie. W 2000 ostatecznie zlikwidowano trakcję trolejbusową, przekreślając tym samym nadzieje na powrót komunikacji trolejbusowej w tej części Warszawy.
Przez okres "pierwszych trolejbusów" przypadających na lata 1946-1973 funkcjonowało trzynaście linii: A, B, C, 51, 52, 52 bis, 52 kreślone, 53, 53 bis, 54, 55, 56 i 56 bis. Linia 51 była czynna później jeszcze w latach 1983-1995.
fot. ZTM fot. ZTM fot. ZTM
Warszawskie trolejbusy marki Jelcz zostały przekazane do Lublina, gdzie część z nich po remontach jeździ do dziś. Jeden Jelcz PR110E (nr T022) został przekazany kolekcjonerowi zabytkowych pojazdów - Tomaszowi Skrzelińskiemu z Piaseczna.
fot. ZTM fot. ZTM fot. ZTM
Szwajcarskie trolejbusy marki Saurer wraz z przyczepami w większości trafiły w ręce organizacji zajmujących się ochroną zabytków techniki, m.in.: Muzeum Przemysłu w Warszawie, Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej w W-wie, Muzeum Motoryzacji i Techniki w Otrębusach, kolekcji Tomasza Skrzelińskiego, Lubelskiego Towarzystwa Ekologicznej Komunikacji oraz Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej Gdynia. Z infrastruktury trolejbusowej zostały słupy wzdłuż ulicy Puławskiej i w centrum Piaseczna oraz podstacja trakcyjna na warszawskim Ursynowie (obecnie znajduje się tam klub sportowy).
źródło: wikipedia