Tradycja zapalania świec przez osiem dni wywodzi się z ważnego dla społeczności żydowskiej wydarzenia historycznego, czyli odzyskania i poświęcenia Świątyni, zbezczeszczonej przez Greków w II w. p.n.e, a odzyskanej w powstaniu Machabeuszy. Według tradycji, dzięki cudowi, olej do świec w świątyni zamiast na jeden dzień, starczył na owe osiem dni, dzięki czemu kapłani mieli czas, aby przygotować zapasy. Od tamtego czasu 25 dnia miesiąca kislew, przez zapalanie świec na chanukowym świeczniku - chanukiji. Żydzi spełniają micwę (przykazanie) głoszenia wieści o owych cudownych wydarzeniach. Chanukija jest przeważnie ustawiana na parapecie okna w widocznym z ulicy miejscu.
Spodobało ci się? Polub nas
Chanuka to przede wszystkim czas zadumy nad tradycją, ale także zabawy i radości, zwłaszcza dla najmłodszych. Dzieci dostają z tej okazji drobne upominki i czekoladowe pieniążki, które służą do gry drejdlem. Drejde l to charakterystyczny czworoboczny bączek, który na każdej ściance namalowane ma cztery hebrajskie litery: n, g, f, sz, które stanowią pierwsze litery zdania: Nes gadol haja szam, co oznacza "Cud wielki zdarzył się tam".
Chanuka 2014 FOT. ANDRZEJ CHOMCZYK FOT. ANDRZEJ CHOMCZYK
Tego samego dnia Gmina Wyznaniowa Żydowska zaprasza warszawiaków do udziału w wykładach i warsztatach. W Austriackim Forum Kultury, przy Próżnej 7/9, o godz. 12.00, Anna Ciałowicz opowie o "Mesjaszu" na Nalewkach, czyli o dwóch Warszawach. Z kolei, o godz. 14.30, Tomasz Krakowski opowie o święcie Chanuka, będzie to także okazja do obejrzenia Synagogi Nożyków (Twarda 6). W tym samym czasie w synagodze odbędą się warsztaty muzyczno-teatralne dla dzieci, które poprowadzą Anna Rozenfeld i Radek Polakowski z zespołu Sztetl.