To już udowodnione naukowo. Warszawa przechodzi "biedronkizację"

Początki były skromne. Biedronka pojawiała się wyłącznie na obrzeżach Warszawy, nie była dobrze postrzegana przez mieszkańców. To się jednak zmieniło. Dziś na terenie całej stolicy jest ponad 100 Biedronek. Ta liczba wciąż rośnie...

Spodobało ci się? Polub nas

Serwis  Finanse.wp.pl opublikował analizy badań przeprowadzonych na Uniwersytecie Warszawskim m.in przez Magdalenę Fuhrmann z Zakładu Geografii Miast i Organizacji Przestrzennej UW. Wynika z nich, że obecnie Biedronka jest największą siecią dyskontową w Polsce. Posiada ponad 2,5 tys. sklepów w całym kraju. Jej największa konkurencja - Lidl ma ok. 500 sklepów, a takie sieci jak Netto i Aldi, jeszcze mniej.

W Warszawie, jak podkreśla w rozmowie z portalem Magdalena Fuhrmann, sytuacja wygląda podobnie. Tutaj Biedronka ma ponad sto sklepów, a Lidl tylko 23. Ekspertka postanowiła przyjrzeć się bliżej rozwojowi słynnej już sieci dyskontów w Warszawie. Co odkryła?

Po pierwsze to, że największy boom na Biedronki to w dużej mierze efekt ostatnich lat. W ciągu pierwszych pięciu lat od otwarcia pierwszej Biedronki (na Mokotowie), powstało zaledwie 8 placówek. Były one sytuowane głównie na obrzeżach Warszawy, jak mówi Magdalena Fuhrmann, w obrzeżnych dzielnicach mieszkaniowych z zabudową blokową.

Biedronkizacja WarszawyBiedronkizacja Warszawy Magdalena Fuhrmann/ UW Magdalena Fuhrmann/ UW

Kolejnych dziesięć lat przyniosło aż 31 nowych sklepów. Największy boom natomiast nastąpił po 2010 roku. Co roku na mapie Warszawy było średnio o 15 Biedronek więcej. To zdaniem Magdaleny Fuhrmann istna "biedronkizacja" przestrzeni miejskiej. W tej chwili według analiz ekspertki, praktycznie każda dzielnica ma swoją Biedronkę. Najwięcej jest ich na Pradze Południe (13), na Woli jest 10, na Bemowie 9. Biedronki są również na Mokotowie oraz w Śródmieściu (siedem sklepów) i to nie w byle jakich lokalizacjach, bo na Nowym Świecie, jak i przy Starym Mieście. Już nie wspominając o Dworcu Centralnym. Jeronimo Martins wciąż czeka również na zielone światło, aby rozpocząć budowę w miejscu, gdzie obecnie znajduje się kultowe Kino Femina.

Biedronkizacja WarszawyBiedronkizacja Warszawy Dariusz Borowicz/ Agencja Gazeta Dariusz Borowicz/ Agencja Gazeta

Trend się odwrócił - kiedyś najwięcej Biedronek było w dzielnicach obrzeżnych, dziś jest ich tam najmniej. Rembertów, Wawer, Wesoła - tam znajdują się pojedyncze sklepy.

Magdalena Fuhrmann przyjrzała się również w swoim badaniu typom miejsc, w jakich powstają sklepy Biedronka. Jej zdaniem Biedronka to nie typowy dyskont, duży sklep, do którego jeździ się na duże zakupy za miasto. To przede wszystkim obiekt, który ma służyć lokalnym mieszkańcom, stąd sytuowany jest na blokowiskach. Sieć, jak zauważa Magdalena wkracza również na tereny w pobliżu siedzib korporacji.

BiedronkizacjaBiedronkizacja Magdalena Fuhrmann/ UW Magdalena Fuhrmann/ UW

Początkowo, jak podkreśla ekspertka, sklepy Biedronki były to obiekty przeważnie wolnostojące. Obecnie Biedronki wkraczają w przestrzenie już zabudowane - budowane są w parterach nowych budynków mieszkalnych i biurowców. Magdalena Fuhrmann zwraca również uwagę na estetykę Biedronek. Jej zdaniem obecnie powstające wolnostojące sklepy to już nie są te same co dawniej budynki o żółtych ścianach.

Biedronkizacja WarszawyBiedronkizacja Warszawy Dariusz Borowicz/ Agencja Gazeta Dariusz Borowicz/ Agencja Gazeta

Czy "biedronkizacja" jest niebezpieczna dla Warszawy? Wielu mieszkańców odpowie - nie, gdyż zaspokaja ich codzienne potrzeby i często budowana jest w miejscach, w których zapotrzebowanie na taki sklep jest duże. Ale, jak podkreśla Fuhrmann, powstanie nowej Biedronki może negatywnie wpływać na drobne sklepy spożywcze, zlokalizowane w jej okolicy. Biedronka to bowiem poważna konkurencja. Fuhrmann uspokaja jednak właścicieli i może nie tylko właścicieli małych sklepów. Twierdzi, że największy boom na Biedronki jest już za nami. Ze względu na słabsze wyniki finansowe, Jeronimo Martins zapowiedziało zwolnienie tempa otwierania nowych sklepów.

Więcej o: