19 września rozstrzygnięto konkurs architektoniczny na zaprojektowanie trzeciej części bulwarów wiślanych, na wysokości centrum miasta, od Cypla Czerniakowskiego do Mostu Świętokrzyskiego. Gdy Bulwary zostaną zrealizowane, warszawiaków czekają spacery pod zazielenionymi, ażurowymi konstrukcjami.
maps.google.pl
Konkurs ogłoszono pod koniec ubiegłego roku. Dotyczył opracowania koncepcji urbanistyczno-architektonicznej dla nabrzeża Wisły od Cypla Czerniakowskiego do mostu Świętokrzyskiego, ze szczególnym uwzględnieniem zagospodarowania skweru Tadeusza Kahla.
Spośród 76 opracowań studialnych, do drugiego etapu zakwalifikowano pięć prac. 19 września ogłoszono zwycięzcę. Wygrała pracownia WXCA.
Projekt robi wrażenie. Koncepcja WXCA przewiduje budowę zadaszonej, ale nie zamkniętej hali na skwerze Kahla - tzw. miejskiego dachu. Będzie ona rusztem, po którym ma się piąć kilkanaście odmian pnączy.
Przestrzeń na nowych bulwarach podzielona będzie na kilka elementów. Jeden z nich przeznaczony będzie na kompleks komercyjny (apartamentowo-hotelowy). Ten element koncepcji jury krytykowało, twierdząc, że budynek, który pojawił się w projekcie był za wysoki. Od strony południowej przeprawy powstaną z kolei obiekty sportowe.
Następnie pojawi się obiekt, który będzie związany z oświatą i kulturą. Kolejny będzie służył jako przestrzeń na konferencje lub wykłady.
Jak poinformowało miasto, prace projektowe zaplanowane są na przyszły rok, rozpoczęcie budowy nastąpi w 2019, a pierwsze kroki po nowym odcinku - w 2020 r.
Studio architektoniczne WXCA, znane jest m.in. z wygranego konkursu na Muzeum Wojska Polskiego w warszawskiej Cytadeli, która właśnie jest przebudowywana. Mają też na koncie wygraną na projekt Bałtyckiego Parku Sztuki w estońskiej Parnawie.
10 sierpnia otwarto ostatni odcinek bulwarów wiślanych. Można już spacerować po nowej promenadzie od Podzamcza aż do mostu Świętokrzyskiego. - Nie ma takich ani nad Tybrem, ani nad Tamizą, ani nad Sekwaną - mówiła prezydent.
Pierwszy odcinek (bulwar Karskiego) ma kilometr długości, rozciąga się od Podzamcza do mostu Śląsko-Dąbrowskiego. Jest tam deptak, miejsca do siedzenia i leżenia, a także droga rowerowa. Promenada z duża ilością zieleni została zaprojektowana z myślą o osobach niepełnosprawnych oraz rodzicach z dziećmi w wózkach.
Na początku tego roku na bulwarze Karskiego przeprowadzono dodatkowe prace zwiększające jego dostępność. W pawilonie gastronomicznym działa kawiarnia - Green Caffe Nero.
Otwarty w połowie czerwca 2017 r. fragment bulwarów ma 800 metrów. Był budowany od jesieni 2014 r. Sąsiaduje z Centrum Nauki Kopernik i pawilonem MSN, obok którego znajduje się mały amfiteatr. Na promenadzie są figury ryb, fontanna, minirzeka, trampoliny, plaża z wiklinowymi koszami do opalania, leżaki oraz pawilony gastronomiczne i wystawiennicze. Nabrzeże uformowano tak, żeby mogły cumować tam statki.
Udostępniony 10 sierpnia drugi fragment bulwarów ma ponad 400 metrów. Wszystkie trzy fragmenty promenady są ujednolicone stylistycznie, ale na każdym odcinku można spotkać inne atrakcje.