Pływające domy, hotel w zabytku. To te inwestycje zmienią stolicę w tym roku [GALERIA]

Zielona rewolucja. To stwierdzenie chyba najtrafniej określa planowaną przemianę jednej z najważniejszych arterii Warszawy. Powstanie też osiedle, jakiego jeszcze w Polsce nie ma. Oto 9 najważniejszych tegorocznych inwestycji w stolicy.
wizualizacja: most Łazienkowski z kładką przez Wisłę wizualizacja: most Łazienkowski z kładką przez Wisłę um warszawa

Pływające domy, hotel w zabytku. To te inwestycje zmienią stolicę w tym roku [GALERIA]

Zielona rewolucja. To stwierdzenie chyba najtrafniej określa planowaną przemianę jednej z najważniejszych arterii Warszawy. Powstanie też osiedle, jakiego jeszcze w Polsce nie ma. Oto 6 najważniejszych tegorocznych inwestycji w stolicy.

Kładka nad Wisłą

Projekt nie tylko z wizją, ale i bardzo praktyczny. Pod mostem Łazienkowskim powstaną dwie kładki. Na lewym brzegu Wisły połączą się z drogami rowerowymi na Cyplu Czerniakowskim, a na praskim - z drogą rowerową wzdłuż Wału Miedzeszyńskiego. Cała trasa zostanie wyposażona w nowe oświetlenie. Zaplanowano również budowę dodatkowej przeprawy pozwalającej przejechanie nad Wałem Miedzeszyńskim (po północnej stronie węzła), gdzie połączy się ona z drogą dla rowerów wzdłuż al. Stanów Zjednoczonych.

Port Królewski. Osiedle pływających domów Port Królewski. Osiedle pływających domów apa IBEA

Port Królewski. Osiedle pływających domów

Osiedle pływających domów to coś, czego jeszcze w Polsce nie było. Osiedle składające się z 10 mieszkań pojawi się na Kanale Żerańskim (dokładnie - na terenie dawnej fabryki domów Faelbet). Na pokładzie każdego z nich znajdzie się łazienka, kuchnia, salon i sypialnia. Zapewniona będzie również odpowiednia infrastruktura: pomosty, podłączenie do kanalizacji, mediów oraz znajdujące się na brzegu miejsce parkingowe.

Nietypowe osiedle zostało zaprojektowane przez pracownię apa IBEA, a domy sprzedawać będzie spółka 2FLOAT.

Bulwary nad Wisłą, widok z Mostu Śląsko - Dąbrowskiego Bulwary nad Wisłą, widok z Mostu Śląsko - Dąbrowskiego Fot. Agata Grzybowska / Agencja Wyborcza.pl

Bulwary nad Wisłą

Do niedawna mówiło się, że Wisła dzieli stolicę. Dzisiaj śmiało można powiedzieć, że łączy Warszawę. Ogromną rolę w zaprzyjaźnianiu się warszawiaków z rzeką odegrał remont bulwarów. Już za chwilę mieszkańcy będą mogli spacerować na nowym odcinku: od mostu Świętokrzyskiego do mostu Śląsko-Dąbrowskiego. Powstanie tu m.in. promenada spacerowa, ścieżka rowerowa oraz strefa gastronomiczna i kulturalna.

Przeczytaj także: Gdyby nie ONI: nie byłoby imprez i pływania po rzece. Dzięki nim Wisła znowu żyje. Kim są?

Hotel Europejski, wizualizacja. Hotel Europejski, wizualizacja. materiały prasowe

Hotel Europejski. Kolekcja sztuki i eleganckie butiki

Przed wojną słynny renesansowy hotel - pierwsi goście nocowali w nim już blisko 160 lat temu. W czasie wojny budynek spłonął, jednak został odbudowany przez Bohdana Pniewskiego, wybitnego architekta (autora m.in. rozbudowy kompleksu przebudowy Sejmu i genialnego gmachu sądów przy Al. Solidarności).

Aktualnie Europejski przechodzi gruntowną modernizację. Po zakończeniu kilkuletniego remontu ma się stać luksusowym hotelem. Znajdzie się w nim ponad 100 pokojów, apartamenty, restauracja (z kuchnią międzynarodową i polską, ale w nowoczesnym wydaniu), sala balowa, sklepy, SPA z basenem. Jak zaznacza właściciel hotelu - spółka H.E.S.A, wystrój wnętrz będzie nawiązywał do polskiej sztuki współczesnej (w sumie znajdzie się 500 dzieł sztuki XX i XXI wieku). Dobra wiadomość jest też taka, że wnętrza obiektu zaprojektowała m.in. pracownia WWA i znany scenograf Boris Kudlička. Natomiast ubrania dla pracowników hotelu stworzą projektanci mody.

Budynek już urósł o dwa piętra, zyskał szklaną kopułę i czteropoziomowy parking. Zakończenie inwestycji zaplanowano na przełomie 2017 i 2018 roku.

wizualizacja: projekt 'Zielona Świętokrzyska' wizualizacja: projekt 'Zielona Świętokrzyska' um warszawa

Zielona Świętokrzyska

Na Świętokrzyskiej (wreszcie) pojawi się zieleń, w tym aż 200 nowych drzew.

Zmiany czekają też plac Powstańców Warszawy. Okolica zamieni w łąkę! Dosłownie. Na placu zasadzonych zostanie ponad tysiąc krzewów (m.in. wierzb purpurowych), kwiatów i bylin. Jednak to nie wszystko. Na placu pojawią się także dodatkowe atrakcje: uliczne instrumenty: bębny, dzwony, piszczałki oraz... dwie trampoliny.

Cedet, wizualizacja. Cedet, wizualizacja. materiały prasowe

CDT. Lampion oświetlający Warszawę

"Roztrzaskana perła modernizmu. Wydmuszka. Rzeźnia. Zagrożona duma architektury" - dawno żadna inwestycja nie wzbudzała tyle emocji, co "przebudowa", a mówiąc wprost - wyburzanie jednego z najcenniejszych ikon polskiego modernizmu. I nie są to słowa na wyrost. Projekt Smyka, niegdyś Centralnego Domu Towarowego powstał według pięciu zasad architektury Le Corbusiera. I znalazł się m.in. na liście osiągnięć architektonicznych XX wieku przygotowanym przez Muzeum Architektury we Frankfurcie. Jak na tamte czasy (CDT powstał w 1951 roku) zadziwiał nowatorskimi rozwiązaniami. Był bowiem jednym z dwóch budynków w Polsce, w którym znajdowały się ruchome schody.

Pięć lat temu nowym właścicielem sklepu została belgijska spółka Immobel, która natychmiast zapowiedziała odrestaurowanie obiektu. Tymczasem spora jego część została wyburzona, w tym: parterowa. Deweloper zapewnia natomiast, że odtworzy elewację gmachu.

W starym - nowym Cedecie znajdą się biura, galeria handlowa, podziemny parking oraz patio. Natomiast na tyłach powstaje przeszklony gmach. - Będzie to lampion, ale opowiedziany językiem XX-wiecznej architektury - opisuje swój projekt Andrzej Chołdzyński, odpowiedzialny za modernizację Smyka.

Zakończenie inwestycji zaplanowano w 2017 roku.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Poznaj historię symbolu modernistycznej Warszawy i zobacz bardzo stare zdjęcia Smyka.

ul. Zabraniecka, budowa tunelu trasy Świętokrzyskiej pod torami PKP ul. Zabraniecka, budowa tunelu trasy Świętokrzyskiej pod torami PKP Fot. Dawid Zuchowicz / Agencja Wyborcza.pl

Trasa Świętokrzyska

Na Trasę Świętokrzyską, która połączy centrum miasta z Targówkiem, warszawiacy czekają wystarczająco długo, bo od ponad pół wieku. Budowę trasy planowano bowiem już w PRL-u. Jej długość (pomiędzy skrzyżowaniem z Wybrzeżem Szczecińskim a ulicą Zabraniecką) wyniesie nieco ponad 3 km. W 2017 roku oddany do użytku zostanie odcinek od ul. Kijowskiej i Zabranieckiej.

Wieżowiec Prudential w trakcie remontu. Wieżowiec Prudential w trakcie remontu. Fot. Franciszek Mazur / Agencja Wyborcza.pl

Prudential. Ikona międzywojennej architektury

Kolejny historyczny budynek, którego remont odbywa się pod hasłem skandalu. Prace budowlane w przedwojennym wieżowcu (niegdyś jednym z najwyższych w Europie) rozpoczęto ponad sześć lat temu i planowano je zakończyć na Euro 2012. Jednak ruch na budowie został wstrzymany.

Przez kolejne cztery lata wieżowiec niszczał, zaczął przypominać przygnębiającą ruinę, a inwestor -krakowska firma Likus - nie chciała rozmawiać na temat przyszłości zabytku. Interweniowali zaniepokojeni radni, stołeczny i wojewódzki konserwator zabytków. Głos zabierali również sami autorzy projektu przebudowy (renomowana pracownia Bulanda Mucha Architekci dzisiaj nie ma nic wspólnego z inwestycją). Co ciekawe, sprawa sprowokowała też do szeroko komentowanej dyskusji na temat ochrony architektury w Warszawie - choć wpisanej do rejestru zabytków - niszczonej i przerabianej przez deweloperów.

Do planów modernizacji Prudentialu wrócono kilka miesięcy temu. Według projektu w dawnym biurowcu znajdzie się pięciogwiazdkowy hotel. Jego remont zakłada powrót do przedwojennego wyglądu budynku. Zlikwidowano m.in. socrealistyczne (dobudowane w PRL-u) wejścia od strony Placu Powstańców Warszawy.

Budynek ma zostać ponownie oddany do użytku w 2017 roku. Miejmy nadzieję, że rzeczywiście uda się inwestycję szczęśliwie ukończyć.

wizualizacja: Generation Park wizualizacja: Generation Park materiały prasowe

X, Y, Z na Woli

Wieżowiec przy rondzie Daszyńskiego powstanie w miejscu dawnej siedziby IPN-u. Docelowo kompleks ma się składać z trzech budynków: X, Y, Z nawiązujących do różnych generacji mieszkańców Woli. Najwyższy będzie miał 140 metrów wysokości.

Paweł Majkusiak z pracowni JEMS Architekci: - W trakcie prac projektowych poświęciliśmy szczególnie dużo uwagi problemom kształtowania sylwety budynku z uwzględnieniem analiz widoków z dalekich perspektyw. Budynek, z uwagi na swoją lokalizację, stanowi istotny punkt w panoramie miasta. Wyznacza ważne kierunki osi ulicy Prostej i Towarowej. Zależało nam bardzo, aby projektowany zespół był przeciwwagą dla zróżnicowanych form i kształtów budynków zaplanowanych do realizacji w najbliższym sąsiedztwie.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Panorama Warszawy za kilka lat na animowanej grafice! Warszawski Manhattan robi wrażenie [ANIMACJA]


Więcej o: