Najwybitniejsi artyści, ważne zdjęcia z historii polskiej fotografii i unikatowe odbitki. To jedyny taki projekt w Polsce

Podczas tegorocznej edycji projektu Fotografia Kolekcjonerska zaprezentowane zostaną unikatowe zdjęcia, różnorodne techniki, style, epoki oraz wielkie nazwiska: Witkacy, Lewczyński, Rydet, Niedenthal, Althamer. Wystawa rozpocznie się 5 listopada na Mysiej 3. Na jej zakończenie odbędzie się aukcja prac.
Konrad Brandel, Bez tytułu (studium do 'Portretu śmiejącego się chłopca'), 1879 Konrad Brandel, Bez tytułu (studium do 'Portretu śmiejącego się chłopca'), 1879 materiały prasowe

Konrad Brandel, 1879

Na wystawie będzie można zobaczyć obrazy, które powstały w ciągu ostatnich blisko stu czterdziestu lat. Są zapisem tego, jak fotografia zmieniała się na przestrzeni dekad. Tym razem najstarszym dziełem będzie portret przedstawiający syna Konrada Brandla wykonany w 1879 roku podczas słynnej sesji nagrodzonej medalem na wystawie Royal Photographic Society w Londynie. Brandel był pierwszym polskim fotografem, który otrzymał to wyróżnienie.

* Zdjęcie: Konrad Brandel, Bez tytułu (studium do "Portretu śmiejącego się chłopca"), 1879

Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy) / Władysław Jan Grabski, 'Potwór z Düsseldorfu', 1932 Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy) / Władysław Jan Grabski, 'Potwór z Düsseldorfu', 1932 materiały prasowe

Stanisław Ignacy Witkiewicz / Władysław Jan Grabski, 1932

Nie zabraknie przedwojennych artystów, takich jak Jan Bułhak, Zofia Chomętowska oraz Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy). Z cenionego przez kolekcjonerów dorobku Witkacego będzie można zobaczyć jedno z najsłynniejszych jego zdjęć "Potwór z Düsseldorfu". Powstało ono we współpracy z Władysławem Janem Grabskim w 1932 roku i przedstawia mistrza w scenie improwizowanej z Janiną Turowską.

* Zdjęcie: Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy) / Władysław Jan Grabski, "Potwór z Düsseldorfu", 1932

Edward Hartwig, 'Zimowy dzień', 1937 Edward Hartwig, 'Zimowy dzień', 1937 materiały prasowe

Edward Hartwig, 1937

Z końca lat 30. pochodzi portret Edwarda Hartwiga wykonany przez żonę Helenę w Lublinie. Jego uzupełnieniem będzie autoportret artysty z przełomu lat 50. i 60. - fotomontaż z wykorzystaniem sceny z modelkami.

* Zdjęcie: Edward Hartwig, "Zimowy dzień", 1937

Jerzy Lewczyński, 'Wesołych świąt. ale dla kogo?', 1960 Jerzy Lewczyński, 'Wesołych świąt. ale dla kogo?', 1960 materiały prasowe

Jerzy Lewczyński, "Wesołych świąt... ale dla kogo?", 1960

Lewczyński to polski artysta fotograf, w latach 1957 - 1960 wspólnie ze Zdzisławem Beksińskim i Bronisławem Schlabsem tworzył nieformalną grupę fotograficzną. Natomiast badania nad historią fotografii zawarł w Antologii fotografii polskiej 1839-1989. Było to tego typu pierwsze w Polsce wydawnictwo.

* Zdjęcie: Jerzy Lewczyński, "Wesołych świąt... ale dla kogo?", 1960

Marek Piasecki, Bez tytułu, 1959 Marek Piasecki, Bez tytułu, 1959 materiały prasowe

Marek Piasecki, 1959

Marek Piasecki znany jest przede wszystkim jako twórca grafik na papierze światłoczułym (głównie heliografii) oraz fotografii lalek w charakterystycznych trójwymiarowych oprawach.

* Zdjęcie: Marek Piasecki, Bez tytułu, 1959

Witold Romer, Bez tytułu, 1933 Witold Romer, Bez tytułu, 1933 materiały prasowe

Witold Romer, 1933

Pierwszy raz po długiej przerwie podczas projektu Fotografia Kolekcjonerska zostaną zaprezentowane prace Witolda Romera, w tym jedna wykonana w 1933 roku w wynalezionej przez niego technice - izohelii.

 

Witold Romer, Bez tytułu, 1933

* Zdjęcie: Witold Romer, Bez tytułu, 1933

Zbigniew Dłubak, Z cyklu 'Gestykulacje', 1970-1978 Zbigniew Dłubak, Z cyklu 'Gestykulacje', 1970-1978 materiały prasowe

Zbigniew Dłubak, 1970?1978

Zbigniew Andrzej Dłubak to polski teoretyk sztuki, malarz i fotograf, członek grupy Permafo. Więzień Auschwitz i Mauthausen. Pierwszą wystawę zorganizował na pryczy w baraku obozowym.

* Zbigniew Dłubak, Z cyklu "Gestykulacje", 1970-1978

Zygmunt Rytka, 'Obok sztuki', 1986 Zygmunt Rytka, 'Obok sztuki', 1986 materiały prasowe

Zygmunt Rytka, 1986

Nurt konceptualny będą reprezentować prace Natalii LL, w tym z serii ?Sztuczna fotografia? z 1976 roku, Zygmunta Rytki, Jolanty Marcolli i Jana Berdyszaka.

* Zdjęcie: Zygmunt Rytka, "Obok sztuki", 1986

Wojciech Wilczyk, 'Afterlife (DK 442), 2012' z cyklu 'Afterlife', 2012/2016 Wojciech Wilczyk, 'Afterlife (DK 442), 2012' z cyklu 'Afterlife', 2012/2016 materiały prasowe

Wojciech Wilczyk, z cyklu: Afterlife (DK 442)

 

Przemiany zachodzące we współczesnym świecie znajdą swoje odzwierciedlenie w
pracach dokumentalistów różnych pokoleń. Chris Niedenthal zabierze nas w czasy PRL-u, w
pracach Wojciecha Wilczyka z cyklu ?Życie po życiu? i Michała Szlagi ze Stoczni Gdańskiej
zobaczymy natomiast polską rzeczywistość po 1989 roku. Innym rodzajem dokumentu będzie
zapis akcji artystycznej Pawła Althamera ?UFO?, polegającej na budowie statku kosmicznego w
Toporowie w 2004 roku.

Przemiany zachodzące we współczesnym świecie znajdą swoje odzwierciedlenie w pracach dokumentalistów różnych pokoleń. Chris Niedenthal zabierze nas w czasy PRL-u, w pracach Wojciecha Wilczyka z cyklu "Życie po życiu" i Michała Szlagi ze Stoczni Gdańskiej zobaczymy natomiast polską rzeczywistość po 1989 roku. Innym rodzajem dokumentu będzie zapis akcji artystycznej Pawła Althamera ?UFO?, polegającej na budowie statku kosmicznego w Toporowie w 2004 roku.

 

* Zdjęcie: Wojciech Wilczyk, "Afterlife (DK 442), 2012" z cyklu "Afterlife", 2012/2016

Weronika Gęsicka, 'Bez tytułu #1' z cyklu 'Ślady', 2015/2016 Weronika Gęsicka, 'Bez tytułu #1' z cyklu 'Ślady', 2015/2016 materiały prasowe

Weronika Gęsicka, 2015/2016

Najmłodsze pokolenie nagradzanych twórców reprezentować będą m.in. Weronika Gęsicka, Marta Zgierska i Patrycja Orzechowska.

* Zdjęcie: Weronika Gęsicka, "Bez tytułu #1" z cyklu "Ślady", 2015/2016