Warszawa Główna pełniła funkcję głównego dworca kolejowego stolicy przez ponad 20 lat, do uruchomienia Dworca Centralnego.
W 1972 utworzono tam Muzeum Kolejnictwa. Zbiory prezentowano w dwóch salach, a tabor w wydzielonych miejscach na terenie stacji.
AGATA GRZYBOWSKA
Dworzec został zamknięty dla ruchu osobowego 29 maja 1976, kilka miesięcy po oddaniu do użytku Warszawy Centralnej. Od tej pory Warszawa Główna obsługiwała jedynie pociągi elektryczne w kierunku Warki, Radomia, Skarżyska-Kamiennej i Kielc.
Od 1997 roku już żaden pociąg nie zatrzymał się na stacji Warszawa Główna. Sytuacja ta zmieni się już za niecałe dwa lata. W ramach remontu linii średnicowej przywrócony zostanie tam ruch kolejowy i obsługa pasażerów
Polskie Linie Kolejowe podpisały już umowę na przebudowę stacji. - W pierwszej kolejności będziemy opracowywać projekty i dopiero wtedy będziemy mogli rozpocząć prace fizyczne na Warszawie Głównej. Chcielibyśmy do nich przystąpić jak najszybciej - przekonuje Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP PLK.
W ramach przebudowy zostaną zmienione tory, sieć trakcyjna, urządzenia sterowania ruchem oraz budynek nastawni.
Odnowiona stacja będzie miała dwa nowe trzystumetrowe perony położone bliżej Alej Jerozolimskich z zapewnionym wejściem od strony Towarowej oraz nową kładką od Alej Jerozolimskich. Kładka będzie wyposażona w rampy dla rowerów oraz cztery windy.
Na każdym peronie zaplanowano ponadto cztery wiaty i system informacji pasażerskiej. Przed stacją zamontowane zostaną stojaki dla rowerów oraz wyznaczone zostaną miejsca parkingowe. Stacja zostanie dostosowana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.
Dworzec ma być gotowy jesienią 2019 roku. Koszt inwestycji to około 81 milionów złotych. Podpisanie umowy na modernizację stacji Warszawa Główna jest elementem Krajowego Programu Kolejowego o wartości 66 miliardów złotych.
Należy podkreślić, że teren dworca Warszawa Główna należy do dwóch spółek PKP - PKP PLK (odpowiedzialnej za remont linii średnicowej oraz peronów) oraz PKP SA, do której między innymi należy budynek dworca Warszawa Główna, gdzie obecnie mieści się Stacja Muzeum.
źródło: PKP SA
Kilka lat temu PKP SA pokazało wizualizacje Warszawy Głównej po remoncie. Spółka oraz Xcity Investment wyłoniły w 2015 roku dewelopera, który miał zmienić oblicze dawnego dworca. Kolejarze chcieli, aby powstała tu podziemna stacja kolejowa, biurowce i budynki mieszkalne.
źródło: PKP SA
Jak informune Tomasz Leś z zespołu prasowego PKP SA, postępowanie w tym zakresie prowadzone przez Xcity Investment zostało zamknięte bez wyboru inwestora. - Obecnie projekt jest poddawany ponownym analizom - wyjaśnia.
Od dwóch lat na peronach Warszawy Głównej odbywał się uwielbiany przez warszawiaków Nocny Market. Czy w związku z planowanym remontem peronów, Nocny Market już nie powróci?
Co stanie się ze Stacją Muzeum, która mieści się przy ul. Towarowej 3?
Tomasz Leś z PKP SA, spółki, która jest właścicielem budynku przy stacji Warszawa Główna oraz, która udostępniała teren organizatorom Nocnego Marketu, przekazał nam smutną wiadomość. - Działalność Nocnego Marketu na dotychczasowym terenie jest niemożliwa, gdyż ma być on objęty pracami prowadzonymi przez PKP PLK - informuje.
Czy Nocny Market przeniesie się w inną lokalizację? Tego jeszcze nie wiemy.
Co dalej z muzeum kolejnictwa, czyli Stacją Muzeum? Jak wyjaśnia Tomasz Leś, obecnie budynek dawnego dworca Warszawa Główna stanowi siedzibę Stacji Muzeum. - Z uwagi na prace modernizacyjne PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., taborowa część ekspozycji zostanie przeniesiona na teren Odolan - informuje.
W planach organizatorów Stacji jest stworzenie nowoczesnego kompleksu muzealnego na terenie warszawskich Odolan przy ul. Potrzebnej.
Nowa placówka ma być jedną z najnowocześniejszych w kraju. Ma mieć ona charakter centrum kulturalno-naukowego i rozrywkowego, związanego tematycznie z techniką i transportem, w tym głównie kolejowym.
mat. pracowni
Zostanie stworzona nowa narracja prezentacji zbiorów. Dzieci, młodzież, a także dorośli, poprzez edukację i zabawę będą mogli przyjrzeć się historii kolei. Do prezentacji zbiorów zostaną wykorzystane m.in. aplikacje multimedialne, symulatory, niekonwencjonalne metody przekazywania wiedzy.
Zwycięską koncepcję nowego Muzeum Kolejnictwa opracowała pracownia Forum Architekci z Wrocławia. Koncepcja zakłada podzielenie terenu kompleksu na dwie strefy - wystawienniczo-ekspozycyjną i rekreacyjną. W pierwszej z nich zaplanowany został budynek muzeum - biała, mocno przeszklona bryła, która już z oddali przez przezroczyste elewacje będzie prezentowała najcenniejsze zbiory muzeum - uwagę przyciągają tu zwłaszcza ustawione wewnątrz lokomotywy.
Remont linii średnicowej to jedna z największych, ale też najbardziej uciążliwych inwestycji, które czekają Warszawę. Umowa na projekt została podpisana w styczniu tego roku. Prace mają się rozpocząć w 2020 roku.
Wartość przebudowy linii to około 1 miliard złotych, z czego około 3/4 zostanie sfinansowane z funduszy unijnych. Dzięki realizacji tej inwestycji przepustowość linii średnicowej podmiejskiej ma się poprawić z 14 do ponad 24 pociągów na godzinę.
Linia średnicowa łączy Warszawę Wschodnią z Warszawą Zachodnią. Jest najbardziej obciążoną i uczęszczaną trasą kolejową w Polsce. Składa się w praktyce z dwóch linii kolejowych.
W ramach inwestycji zostaną wybudowane nowoczesne przystanki Warszawa Ochota, Warszawa Śródmieście, Warszawa Powiśle. Zmodernizowana zostanie stacja Warszawa Wschodnia, gdzie m.in. powstaną nowe zadaszenia peronów i przebudowane zostaną przejścia podziemne. Zmodernizowane będą tory dalekobieżne i podmiejskie oraz most nad Wisłą i obiekty na linii od Warszawy Zachodniej do Warszawy Wschodniej.
Co sądzisz o remoncie linii średnicowej i powrocie Warszawy Głównej? Napisz do nas: listy_do_metrowarszawa@agora.pl