Historia warszawskiego metra nie zaczyna się wcale od momentu, gdy w 1983 roku rozkopano Ursynów i sporą część Mokotowa. Pierwsze plany budowy metra pojawiły się już w latach. 20 XX wieku. Z kolei po wojnie o mały włos nie doczekaliśmy się realizacji, która dziś pewnie byłaby nie lada atrakcją.
W 1952 roku ukończono 'Projekt Wstępny Linii I Etapu Metra w Warszawie'. W pierwszym etapie miał powstać 7,5 km odcinek od placu Komuny Paryskiej do placu Unii Lubelskiej oraz 3,5 km odcinek od stacji Próżna do Dworca Wileńskiego.
Wśród nich zaprojektowano stację: Plac Teatralny. Na konkurs zgłoszono 12 prac. Zwycięska praca nawiązywała do sztuki. Pierwszą nagrodę przyznano duetowi architektów Józefa i Witolda Korskich. - 'Jest to bardzo śmiała koncepcja kolorystyczna, przechodząca od szarej, granitowej podłogi, poprzez czerwoną, marmurową ścianę (b.pomysłowo związana z łukami przejściowymi), biało-czerwone rozszycie (medaliony poetów, muzyków) do dyskretnego, białego, tynkowanego sklepienia, oświetlonego żyrandolami. Medaliony i gzymsy, dźwigające sklepienia, zaprojektowano z białego marmuru. Autorzy proponują to samo rozwiązanie w alternatywie ceramicznej, bardzo kolorystycznej' - czytamy w opisie projektu.
W konkursie przyznano również drugą nagrodę. W koncepcji zdecydowanie postawiono na kształt stacji przypominającej tunel.
'Mimo oderwania stropu, pozostaje wrażenie podziemia, ale czyni to jednocześnie wnętrze optycznie niezwykle przestronnym. Na środkowej ścianie umieszczono płaskorzeźbę ceramiczną o barwie koralowej, obrazującą powitanie wojsk radzieckich i polskich w oswobodzonej stolicy. Plafon przedstawia walki od Lenino aż do Warszawy. Nowością jest użycie znacznych ilości szkła. Całość bardzo plastyczna, wysoki poziom artystyczny mozaiki przy jednoczesnej praktyczności w konserwacji. Wszystko można tu myć wężem gumowym'.
Stacja miała się znajdować między Placem Teatralnym a Krakowskim Przedmieściem. Prace podziemne w 1951 roku od szybu w Ogrodzie Saskim. 'Budowa metra mimo trudności posuwała się zgodnie z planem. 'Metrobudowa' zatrudniała 5500 pracowników, gotowe było 50 procent dokumentacji potrzebnej dla budowy pierwszego etapu budowy metra, gdy w październiku 1953 roku uchwałą Prezydium Rządu nagle roboty wstrzymano. Zatrzymano wszelkie prace - wyjaśnia Ryszard Mączewski, założyciel strony www.warszawa1939.pl.