Tak wyglądałaby Warszawa, gdyby budowę metra rozpoczęto w latach 50. [ZDJĘCIA]

Historia warszawskiego metra nie zaczyna się wcale od momentu, gdy w 1983 roku rozkopano Ursynów i sporą część Mokotowa. Pierwsze plany budowy metra pojawiły się już w latach. 20 XX wieku. Z kolei po wojnie o mały włos nie doczekaliśmy się realizacji, która dziś pewnie byłaby nie lada atrakcją.
Wizualizacja stacji Plac Teatralny na podstawie projektu z lat 50. Wizualizacja stacji Plac Teatralny na podstawie projektu z lat 50. autor: Kamil Czapski

Tak wyglądałaby Warszawa, gdyby budowę metra rozpoczęto w latach 50. [ZDJĘCIA]

Historia warszawskiego metra nie zaczyna się wcale od momentu, gdy w 1983 roku rozkopano Ursynów i sporą część Mokotowa. Pierwsze plany budowy metra pojawiły się już w latach. 20 XX wieku. Z kolei po wojnie o mały włos nie doczekaliśmy się realizacji, która dziś pewnie byłaby nie lada atrakcją.

W 1952 roku ukończono 'Projekt Wstępny Linii I Etapu Metra w Warszawie'. W pierwszym etapie miał powstać 7,5 km odcinek od placu Komuny Paryskiej do placu Unii Lubelskiej oraz 3,5 km odcinek od stacji Próżna do Dworca Wileńskiego.

Wśród nich zaprojektowano stację: Plac Teatralny. Na konkurs zgłoszono 12 prac. Zwycięska praca nawiązywała do sztuki. Pierwszą nagrodę przyznano duetowi architektów Józefa i Witolda Korskich. - 'Jest to bardzo śmiała koncepcja kolorystyczna, przechodząca od szarej, granitowej podłogi, poprzez czerwoną, marmurową ścianę (b.pomysłowo związana z łukami przejściowymi), biało-czerwone rozszycie (medaliony poetów, muzyków) do dyskretnego, białego, tynkowanego sklepienia, oświetlonego żyrandolami. Medaliony i gzymsy, dźwigające sklepienia, zaprojektowano z białego marmuru. Autorzy proponują to samo rozwiązanie w alternatywie ceramicznej, bardzo kolorystycznej' - czytamy w opisie projektu.

Wizualizacja niezrealizowanej stacji warszawskiego metra w Warszawie. Wizualizacja niezrealizowanej stacji warszawskiego metra w Warszawie. autor wizualizacji: Kamil Czapski

Tak wyglądałaby Warszawa, gdyby budowę metra rozpoczęto w latach 50. [ZDJĘCIA]

W konkursie przyznano również drugą nagrodę. W koncepcji zdecydowanie postawiono na kształt stacji przypominającej tunel.

'Mimo oderwania stropu, pozostaje wrażenie podziemia, ale czyni to jednocześnie wnętrze optycznie niezwykle przestronnym. Na środkowej ścianie umieszczono płaskorzeźbę ceramiczną o barwie koralowej, obrazującą powitanie wojsk radzieckich i polskich w oswobodzonej stolicy. Plafon przedstawia walki od Lenino aż do Warszawy. Nowością jest użycie znacznych ilości szkła. Całość bardzo plastyczna, wysoki poziom artystyczny mozaiki przy jednoczesnej praktyczności w konserwacji. Wszystko można tu myć wężem gumowym'.

Wizualizacja niezrealizowanej stacji warszawskiego metra. Wizualizacja niezrealizowanej stacji warszawskiego metra. autor wizualizacji: Kamil Czapski

Tak wyglądałaby Warszawa, gdyby budowę metra rozpoczęto w latach 50. [ZDJĘCIA]

Stacja miała się znajdować między Placem Teatralnym a Krakowskim Przedmieściem. Prace podziemne w 1951 roku od szybu w Ogrodzie Saskim. 'Budowa metra mimo trudności posuwała się zgodnie z planem. 'Metrobudowa' zatrudniała 5500 pracowników, gotowe było 50 procent dokumentacji potrzebnej dla budowy pierwszego etapu budowy metra, gdy w październiku 1953 roku uchwałą Prezydium Rządu nagle roboty wstrzymano. Zatrzymano wszelkie prace - wyjaśnia Ryszard Mączewski, założyciel strony www.warszawa1939.pl.

Projekt stacji metra 'Targowa', 1953 rok Projekt stacji metra 'Targowa', 1953 rok źródło: Architektura, 1953

Tak wyglądałaby Warszawa, gdyby budowę metra rozpoczęto w latach 50. [ZDJĘCIA]

I na koniec nie wizualizacja, a projekt stacji metra 'Targowa'. Makieta przedstawia projekt z 1953 roku. Jej wystrój zaprojektował rzeźbiarz Roman Łukijanow, autor wystroju wielu kamienic warszawskich budynków m.in. odbudowanego po wojnie Pałacyku Klubu Warszawskiego Towarzystwa Myśliwskiego przy ul. Kredytowej. Odcinek na trasie Plac Teatralny - Targowa miał mieć odległość 2063 m. Zgodnie z wybranym w konkursie projektem płaskorzeźby z dodatkiem malarstwa miały przedstawiać Warszawę zniszczoną i odbudowaną.
?Stacja Muranów. Metro nieistniejące?
Miejsce: Pracownia Duży Pokój, ul. Warecka 4/6, Warszawa
Wernisaż: 28 czerwca 2016 r.; wystawę można oglądać do 11 lipca 2016 r.