Te niesamowite zdjęcia lotnicze Warszawy to zaledwie przedsmak. Autor zrobi takie, jakich wcześniej nie było [GALERIA]

Maciej Margas, warszawiakom znany jako autor zdjęć Warszawy wykonanych z dachów stołecznych budynków, tym razem pragnie wznieść się jeszcze wyżej - nawet na 2000 m! Cel jest jeden - pokazać Warszawę taką, jakiej nikt wcześniej nie widział. Żeby to zrobić, musi zawalczyć nie tylko o odpowiedni sprzęt, ale przede wszystkim o zgodę na przelot helikopterem nad centrum Warszawy. Projekt będzie realizował w drugiej połowie września. A już dziś prezentujemy wam nigdy wcześnej niepublikowane zdjęcia, które Maciej wykonał podczas lotu testowego - nad praskim brzegiem Wisły. Widok oszałamia.
Zdjęcia lotnicze nocą Warszawa Zdjęcia lotnicze nocą Warszawa Maciej Margas

Widok na centrum Warszawy z południowego-wschodu

Spodobało ci się? Polub nas

Do tej pory robiłeś zdjęcia Warszawy z dachów wieżowców. Na czym będzie polegał twój nowy projekt?

Maciej Margas: W projekcie "Ponad Miastem" chcę polecieć helikopterem nad centrum Warszawy i wykonać fotografie, jakich jeszcze nikt wcześniej nie zrobił. Nocne fotografie o dobrej jakości. Będziemy lecieć na wysokości od 500 m do 2 km. Są to perspektywy, z których Warszawa nie była jeszcze pokazywana.

Jak to właściwie możliwe, sam pomysł robienia zdjęć lotniczych miast nie jest przecież niczym nowym?

- To prawda. Wiele osób wykonywało zdjęcia lotnicze Warszawy w ciągu dnia, ale nikt jeszcze nie robił ich nocą, a przynajmniej ja jeszcze o tym nie słyszałem. Nigdzie nie ma nocnych lotniczych zdjęć Warszawy w takiej jakości, ponieważ po pierwsze - nie jest to tania zabawa - lot helikopterem trwający godzinę to koszt kilkunastu tysięcy złotych, więc albo trzeba mieć własne środki, albo znaleźć partnerów. W moim projekcie wspiera mnie Coca-Cola Polska, a także agencja InterLeones oraz firma Direct Communication. Wciąż jestem otwarty na propozycje - nocne zdjęcia są moim priorytetem, ale przy większym budżecie mógłbym wykonać również zdjęcia dzienne lub polecieć dłużej. Po drugie, żeby polecieć nad centrum Warszawy trzeba uzyskać specjalne pozwolenia.

Zdjęcia lotnicze nocą Warszawa Zdjęcia lotnicze nocą Warszawa Maciej Margas

Ciemna plama w postaci Parku Skaryszewskiego

Dlaczego nie można latać nad lewym brzegiem Wisły?

- Prawie cała lewobrzeżna Warszawa objęta jest strefą kontrolowaną CTR lotniska Okęcie. Ścisłe centrum miasta jest przestrzenią niemal całkowicie wyłączoną dla cywilnych statków powietrznych. Żeby móc polecieć nad lewą stroną Wisły, chociażby małym dronem (a nawet puścić lampion), wymagana jest zgoda Urzędu Lotnictwa Cywilnego, a w niektórych miejscach Biura Ochrony Rządu. Udało mi się nawiązać współpracę z firmą, która wykonywała już takie loty i za jej pośrednictwem będę zdobywał wszystkie wymagane pozwolenia. To z nimi również polecę nad Warszawą. Na szczęście dysponują helikopterem, który spełnia wszystkie wymogi.

Zdjęcia lotnicze Warszawy Zdjęcia lotnicze Warszawy Maciej Margas

Rondo Żaba na Targówku

To znaczy, że nie możesz polecieć jakimkolwiek helikopterem?

- Nie. To musi być specjalny pojazd dwusilnikowy. W końcu latamy nad centrum miasta, gdzie znajdują się wszystkie najważniejsze gmachy rządowe i urzędy.

Aby wykonać zdjęcia nocą z takiej wysokości, na pewno potrzebny jest dobry sprzęt.

- I to jest trzeci powód, dla którego nikt wcześniej nie podjął się takiego wyzwania. Dopiero najnowsze lustrzanki cyfrowe umożliwiają wykonanie zdjęć, które na wysokich czułościach nie będą generowały tak ogromnych szumów jak było to do tej pory. W przypadku zdjęć ?do internetu? miałoby to mniejsze znaczenie, ale jeśli chcę, aby prace były później drukowane w dużych rozmiarach, muszę mieć pewność, że ich jakość będzie perfekcyjna.

Zdjęcia lotnicze Warszawy nocą Zdjęcia lotnicze Warszawy nocą Maciej Margas

Boisko do piłki nożnej

Dysponujesz takim sprzętem?

- Posiadam podstawowy zestaw. Wciąż przydałoby mi się jednak wsparcie technologiczne np. producentów, dystrybutorów lub wypożyczalni. Chciałbym w tak trudnych warunkach móc przetestować najlepsze aparaty i najjaśniejszą optykę. Taka okazja długo może się nie powtórzyć.

Zdjęcia lotnicze nocą Warszawa Zdjęcia lotnicze nocą Warszawa Maciej Margas

Widok na Most Świętokrzyski z północy

To wszystko pewnie również dużo kosztuje?

- Nowy aparat kosztuje około 15 tys. zł, wolałbym jednak potrzebny sprzęt wypożyczyć. Trzeba też doliczyć jasne obiektywy pokrywające jak największy zakres ogniskowych, aby robić zdjęcia na różnych zbliżeniach. Chcę pokazać sieć ulic, ale również konkretne, charakterystyczne dla Warszawy obiekty.

Zdjęcia lotnicze nocą Warszawa Zdjęcia lotnicze nocą Warszawa Maciej Margas

Zbliżenie na Most Siekierkowski

Masz jakieś wyobrażenie na temat tego, jak ta Warszawa nocą z lotu ptaka będzie wyglądać?

- Kilka dni temu wykonałem testowy lot awionetką nad prawą stroną Wisły. Loty nad tą częścią miasta są mniej restrykcyjne, trzeba było jednak zgłosić nocny lot kilka dni wcześniej. W ciągu godziny wykonałem ponad 1000 zdjęć.

Zdjęcia lotnicze nocą Warszawa Zdjęcia lotnicze nocą Warszawa Maciej Margas

Węzeł Marywilska na Trasie Toruńskiej

I jakie wrażenia?

- Wydawało mi się, że Warszawa będzie o wiele bardziej oświetlona. Każdy park, las, czy też Wisła oraz jej brzeg na zdjęciach to po prostu czarne plamy. Cmentarz Bródnowski - również, poza ledwo dostrzegalnymi zniczami. Biorę oczywiście poprawkę na to, że przez większość czasu lecieliśmy nad Pragą, która jest mniejsza i mniej oświetlona niż centrum miasta - siatka ulic nie jest tak rozbudowana. Wyraźnie widać różnicę w oświetleniu dróg - niektóre są pomarańczowe, inne białe. Dobrze widać Aleję Waszyngtona, Targową, Francuską, duże osiedla wyglądają już trochę bajkowo. Fajnie wyszedł na zdjęciu Węzeł Marywilska na Trasie Toruńskiej, a także Stare Miasto - choć też jest dosyć ciemne. A Saska Kępa z góry przypomina ogródki działkowe. (śmiech)

Zdjęcia lotnicze nocą Warszawa Zdjęcia lotnicze nocą Warszawa Maciej Margas

Widok na Stare Miasto

Coś jeszcze charakterystycznego?

- Warszawa z góry wydała mi  się strasznie mała. Może pięć minut zajął nam przelot znad Mostu Grota-Roweckiego do Mostu Siekierkowskiego. Niby to dwie strony miasta, a jak lecisz, to po sekundzie mijasz Stadion Narodowy i już za chwilę zawracasz przy Siekierkowskim.

Zdjęcia lotnicze nocą Warszawa Zdjęcia lotnicze nocą Warszawa Maciej Margas

Szeroka panorama Warszawy

Będziecie lecieć jakąś określoną trasą?

- Tak. Nie będzie dużo czasu, a chcę wykonać zdjęcia tych samych miejsc z różnej perspektywy, więc wszystko musi być dobrze zaplanowane. Każda minuta kosztuje, więc nie ma miejsca na improwizację. Wyruszymy około 19:30, żeby złapać jeszcze kolory na niebie, a wylądujemy pewnie około 21:00. Wyruszamy z lotniska na Bemowie, na wschodzie miniemy Rondo Wiatraczna, na południu Most Siekierkowski. Oczywiście najbardziej skupimy się na centrum - najwięcej zdjęć powstanie na pewno przy na Pl. Defilad, zależy mi na zrobieniu zdjęcia pionowego z widokiem na Pałac Kultury. Na zachodzie zahaczymy o Pl. Narutowicza, polecimy również nad Pole Mokotowskie. Początkowo chciałem polecieć w dalsze rejony miasta, ale to zostawiam sobie na następny raz. Na razie skupię się na tych najważniejszych miejscach. Na pewno wykonam zdjęcia z bliska - Starego Miasta, Mostu Świętokrzyskiego, placów i wieżowców.

Zdjęcia lotnicze nocą Warszawa Zdjęcia lotnicze nocą Warszawa Maciej Margas

Elektrociepłownia Siekierki

Czy wykonywanie zdjęć z lecącego helikoptera będzie wyzwaniem?

- Samo przebywanie w takim helikopterze to już jest przeżycie. To ogromna bestia. A co będzie się działo w powietrzu? Trzeba będzie działać szybko. Na pewno polecą ze mną dwie osoby - jedna będzie pomagała mi ze sprzętem, a druga zajmie się kręceniem "making of". Na pewno nie będę wykonywać zdjęć przez szybę. Zależałoby mi również na tym, aby w trakcie robienia zdjęć móc się z helikoptera jakoś wychylać. Bezpieczeństwo jest najważniejsze, więc wszystko, co będzie się znajdowało w środku, będzie musiało być przywiązane lub przypięte. Zakładam też, że w powietrzu będzie zimno, a całość będzie dużym wysiłkiem fizycznym. Prawdopodobnie będę po prostu przypięty do fotela i pilot będzie manewrował maszyną tak, abym mógł złapać fajne ujęcie. A wyzwania to to, co lubię najbardziej.

Zdjęcia Warszawy nocą Zdjęcia Warszawy nocą Maciej Margas

Maciej Margas

Spodobało ci się? Polub nas

Kiedy zamierzacie wznieść się nad centrum Warszawy?

Wniosek o wydanie zgody na lot dotyczy września, więc prawdopodobnie polecimy w drugiej połowie miesiąca.

Stresujesz się? To w końcu tylko jeden lot.

- Zawsze coś może się nie udać. Dużo zależy od pogody, dlatego termin lotu jest ruchomy - a przecież trzeba jeszcze zgrać ekipę, wynająć sprzęt. Ale ten testowy lot bardzo mnie uspokoił, bo zobaczyłem, że to naprawdę jest do zrobienia. Z najlepszych fotografii chciałbym stworzyć wystawę, na której można by oglądać te prace na dużych wydrukach. A w przyszłości może uda mi się polecieć w podobny sposób nad innymi miastami w Polsce.

Więcej o: