Drogi dla rowerów, nowe chodniki i szpalery drzew - tak zmieni się al. Jana Pawła II

Zarząd Dróg Miejskich ogłosił właśnie przetarg na wykonanie projektu przebudowy al. Jana Pawła II i ul. Chałubińskiego, na odcinku od ronda ONZ do ul. Nowogrodzkiej. Inwestycja będzie obejmowała kompleksową modernizację ulicy. Istniejące jezdnie zostaną wyremontowane i przebudowane. W ramach inwestycji wyznaczone zostaną także przejścia dla pieszych na rondzie Czterdziestolatka.

Spodobało ci się? Polub nas

rząd Dróg Miejskich ogłosił właśnie przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej przebudowy al. Jana Pawła II i ul. Chałubińskiego, na odcinku od ronda ONZ do ul. Nowogrodzkiej. Inwestycja będzie obejmowała kompleksową modernizację ulicy. Istniejące jezdnie zostaną wyremontowane i przebudowane, tak aby zachować jednolity przekrój całego korytarza. Dziś w pobliżu Dworca Centralnego jezdnia rozszerza się do 5 pasów ruchu, podczas gdy na dalszym odcinku kierowcy mają do dyspozycji 3 pasy. Dzięki ujednoliceniu szerokości jezdni uda się wygospodarować miejsce dla pieszych, rowerzystów, parkujących samochodów oraz zieleni miejskiej. Po obu stronach ulicy powstaną drogi dla rowerów i chodniki (wyposażone w ścieżki prowadzące i udogodnienia dla niepełnosprawnych), zostaną wybudowane dodatkowe zatoki postojowe oraz posadzone szpalery drzew.
Zmiany czekają również rondo Czterdziestolatka. Wloty i wyloty ul. Chałubińskiego i al. Jana Pawła II zostaną dostosowane do natężenia ruchu. Projektant ma wytyczyć naziemne przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe wokół całego skrzyżowania (przy czym dopuszczamy ich wyznaczanie etapami). Ułatwią one m.in. dojście do przystanków tramwajowych. Nadal jednak będzie można korzystać z przejść podziemnych, prowadzących na Dworzec Centralny. Ich remont będzie realizowany jako osobna inwestycja. Nowe naziemne przejścia (wraz z przejazdami dla rowerów) powstaną również w osi ul. Nowogrodzkiej oraz (wariantowo) na północnym końcu przystanków tramwajowych. Na samych przystankach pojawi się mała architektura wysokiej jakości i donice dla roślin pnących się po filarach estakad.
Zmiany znacząco podniosą funkcjonalność i bezpieczeństwo ulicy, będącej jedną z ważniejszych alei w centrum miasta. Jednocześnie nie powinny wpłynąć na ruch drogowy - ujednolicona szerokość jezdni utrzyma dotychczasową przepustowość ulicy.
Dokumentacja projektowa ma zostać opracowana w ciągu 8 miesięcy. Wykonawca zostanie wybrany w przetargu. Oprócz ceny, dodatkowo punktowana będzie deklaracja przygotowania wizualizacji planowanych rozwiązań.  W ramach przygotowania projektu, odbędzie się publiczne spotkanie informacyjne, na którym będzie można zgłaszać uwagi, dotyczące proponowanych rozwiązań projektowych. Rozpoczęcie budowy jest planowane po zakończeniu prac projektowych, prawdopodobnie jesienią przyszłego roku.

- W tej chwili w pobliżu Dworca Centralnego jezdnia rozszerza się do pięciu pasów ruchu, podczas gdy na dalszym odcinku kierowcy mają do dyspozycji trzy pasy. Dzięki ujednoliceniu szerokości jezdni uda się wygospodarować miejsce dla pieszych, rowerzystów, parkujących samochodów oraz zieleni miejskiej. Po obu stronach ulicy powstaną drogi dla rowerów i chodniki (wyposażone w ścieżki prowadzące i udogodnienia dla niepełnosprawnych), zostaną wybudowane dodatkowe zatoki postojowe oraz posadzone szpalery drzew - czytamy na stronie ZDM.

Drogowcy informują również, że zmiany czekają również rondo Czterdziestolatka - wloty i wyloty ul. Chałubińskiego i al. Jana Pawła II zostaną dostosowane do natężenia ruchu. Projektant ma wytyczyć naziemne przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe wokół całego skrzyżowania (mają ułatwić m.in. dojście do przystanków tramwajowych). Nadal jednak będzie można korzystać z przejść podziemnych, prowadzących na Dworzec Centralny. Ich remont będzie realizowany jako osobna inwestycja.

Nowe naziemne przejścia (wraz z przejazdami dla rowerów) powstaną również w osi ul. Nowogrodzkiej oraz (wariantowo) na północnym końcu przystanków tramwajowych. Na samych przystankach pojawi się mała architektura wysokiej jakości i donice dla roślin pnących się po filarach estakad.

Projekt ma zostać uzgodniony w ciągu ośmiu miesięcy (rozpoczęcie budowy zaplanowano jesienią przyszłego roku). Wykonawca zostanie wybrany w przetargu.